SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
KLASIK SLOVENSKÉHO VÝTVARNÉHO UMENIA RUDOLF SIKORA MÁ V BRATISLAVE VEĽKÚ RETROSPEKTÍVNU VÝSTAVU

Sám proti sebe si najviac užije on sám

Slovenská národná galéria priestorovo nestačila, svoje v pravom zmysle rozsiahle diela si musel Rudolf Sikora rozložiť aj v priestoroch Domu umenia.

Pohľad na expozíciu z diel Rudolfa Sikoru v priestoroch Domu umenia v Bratislave. Vpravo v popredí známy objekt Väzenie pre Maleviča.Pohľad na expozíciu z diel Rudolfa Sikoru v priestoroch Domu umenia v Bratislave. Vpravo v popredí známy objekt Väzenie pre Maleviča. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Posledné týždne Rudolf Sikora výdatne remeselníčil. Azda sa neurazí, ale výrok, že umelci sú remeselníci a niektorí aj zlí, pochádza z jeho úst. Na jeho dlho očakávanej retrospektívnej výstave Sám proti sebe zazneje v jednom filme aj táto veta, ale hlavné slovo majú jeho diela – od malieb až po inštalácie.

„Aj včera som tu bol do druhej v noci,“ smeje sa Sikora tak ako len on vie – dunivo a sladko súčasne. Posledné tri týždne bol takýto spací režim normálny. Finišoval totiž inštaláciu rozsiahlej výstavy Sám proti sebe. Dve budovy – Slovenskú národnú galériu a Dom umenia – zaplnil dielami od počiatku tvorby v 60. rokoch až po súčasnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Tajomstvo dvoch priestorov

Áno, jeho totožne nazvaná prehliadka sa uskutočnila pred dvomi rokmi v priestoroch Národnej galérie v Prahe. Vtedy Rudolf Sikora, jeden z najdôležitejších našich umelcov 20. storočia, oslavoval šesťdesiatku. Teraz je výstava konečne na Slovensku, dokonca hneď v dvoch priestoroch. Nebol to však jeho zámer.

„Rád by som vystavoval v jednom priestore. Ale u nás taký priestor nemáme. Jednu vec som musel obetovať, lebo sa tam nevošla, dve som musel rozmontovať,“ hovorí Sikora. Trápi ho, že slovenské galérie nie sú pripravené tak, aby tam mohli umelci vystavovať veľké objekty, teda tie, s ktorými vojdú cez vchod. Lebo tento detail predstavoval pri inštalácii veľkorozmerných diel skutočný problém.

Výsledok je však omamný, posolstvá zostávajú aktuálne, hrozby ideológií tiež a Sikorove všadeprítomné kríže sa vinú jeho tvorbou ako jeden z najvýraznejších znakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhé poschodie galérie pred­stavuje začiatok Sikorovej výstavy, teda začiatok jeho umeleckej cesty a 60. roky. Na VŠVU bol prijatý už ako 16-ročný. Jedno obdobie sa zahrával s informelom, obrazy musel skrý­vať doma, potom prišiel odmäk. V škole ich odrazu mohol ukazovať, dokonca aj obraz reagujúci na upálenie Jana Palacha.

„Do roku 1969 bolo úžasné obdobie. Vtedy som zažil slobodu a naučili ma túžiť po nej. Komunisti nám ju vtedy púšťali po dávkach, zrazu sa dalo písať a cestovať, no nezavládol tak ako teraz mamon a hrabanie. No potom to sklaplo. Ale neuveriteľné bolo, že nás naďalej nechali v slobodnom povolaní.“

Zakliaty koncept

Sikora mal ísť ako 26-ročný na prestížnu prehliadku Documenta do Kasselu. Ale nešiel. Ani do Londýna, kam mal tiež pozvanie. Ani inam. Patril v minulom režime k neoficiálnej výtvarnej scéne a neskôr k jeho menu pripísali „antisocialistický živel“. Neznalec by to možno z jeho diel ani nevyčítal.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy ho zaujímali globálne témy a reagoval na ne: na ekológiu, slovo, ktorému tu v 70. rokoch nie každý rozumel a zamieňal si ho s ekonómiou, na kozmológiu, na ideológie, ktoré sľubovali krásnu budúcnosť a po­dozrivo mlčali o prítomnosti. Inšpiroval sa samizdatmi, napríklad takou Huxleyho knihou Nový krásny svet, a tak vzniká cyklus Pyramída...Civilizácia...Diagramy (Nový krásny svet...!).

Za všetkým treba u Sikoru hľadať myšlienku. A kedže tak znie, veľmi zjednodušene, aj definícia konceptualizmu, hovorí sa o ňom v našich končinách ako o jednom z najvýznamnejších konceptualistov. Ale to ho dokáže rozčúliť: „V prvom rade sa cítim ako umelec, koncept v sebe cítim, ale nepovažujem sa za konceptuálneho u­melca. Koncept je v mojich dielach zakliaty.“

Skryť Vypnúť reklamu

Akoby ten jeho príťažlivý štýl rástol z rozhrania, ktoré si sám dávno vybral a ktorého sa ne­chce vzdať ani v najnovších dielach: pre niektorých konceptualistov diela príliš preestetizoval, pre zástancov geometrickej abstrakcie zasa zbytočne vkladá do nich myšlienky.

Odkiaľ a kam

V 70. rokoch začína Sikora počítať: čas, priestor, iné priestory, tie mimozemské. Pochádzal z rodiny matematikov, chodil na matematické olympiády. Aká exoticky podivná kombinácia - umelec a matematik. Cez matematiku a fyziku sa dostal k astronómii a cez ňu ku kozmológii. Práve tá ho pohltila. Dovoľovala mu počítať a súčasne si filozofovať, dovoľovala mu malý únik z ideologických tlakov do nekonečného vesmíru.

Zo znakov si vyskladal vesmír aj čierne diery. Chcel poznať odpovede na to, odkiaľ prichádzame a kam ideme, sledoval nové vedecké kozmologické hypotézy.

Skryť Vypnúť reklamu

„Teraz, keď sa pozerám späť, usmejem sa nad svojou dávnou túžbou poznať odpoveď na večné otázky,“ spomína na to v texte v katalógu (k výstave v Prahe, nie v SNG), už so sympatickým pobavením.

Skúmanie vesmíru je predo­všetkým skúmaním Sikorovho vlastného vesmíru. „Je to možno megalománia, ale oprávňuje ju tvorba,“ uvažuje.

Dosť veľa hrobov

Večnou témou Sikoru sú suprematisti. Autorovi tohto pojmu Kazimírovi Malevičovi Sikora už vyrobil mnoho hrobov a dokonca väzenie. „Koľko bolo tých hrobov?“ zopakuje Sikora otázku SME, keď prechádzame popri ikstom z nich v Dome umenia. „Neviem, ale dosť. V devätnástich rokoch som maľoval pohreby, dnes sú to hroby,“ smeje sa. „Zaujíma ma aj politické posolstvo avantgardy. Kde sú hranice šialenosti ideológie.“

Skryť Vypnúť reklamu

V Dome umenia je účinok výstavy ohromujúci. V strede je zrkadlové - nekonečné Väzenie pre Maleviča. Jedna stena patrí dielu z cyklu L’Arc de Triomphe (Bosna, Bosna!), ktorým Sikora reagoval na dianie v Bosne na začiatku 90. rokov.

Skúma v ňom hranice Bosny a ďalších krajín Európy. A nad nimi vidí agresívnu hrozbu konfliktov.

Oproti je pompézna Sikorova Veľká téma, ktorá sa v Prahe neobjavila, keďže vznikla v posledných dvoch rokoch. Ďalšia hrozba teraz už nevníma „len“ európske boje národov, ale celosvetový konflikt. Pôvodne mal objekt tvar tanku, ale postupne ho Sikora modifikoval.

V líniách a farbách zostáva verný geo­metrii a modrej, čiernej, červenej, len v jednom rohu „iritujú“ zdanlivo nemiestne kopcovité plochy, vojenské polia v maskáčových farbách. Uvažuje: nad vojnami, nebezpečnými púštnymi oblasťami, pod ktorými buble ropa a napätie sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Na čo to je?

V utorok, deň otvorenia výstavy sa Rudolf Sikora ešte nedokázal zbaviť porovnávania slovenskej výstavy s tou českou. Vraj časť v Dome umenia má viac atmosféru tej českej. „Pražská výstava bola taká dynamická, z jedného bodu v nej bolo vidieť deväťdesiat percent diel. Bratislavská je chronologická a klasickejšia.“

Priznáva, že mu bude prekážať, ak si návštevník pozrie len jednu časť výstavy a do tej druhej sa mu nebude chcieť prejsť desať minút cez mesto.

Ale nakoniec sa zamyslí a so spokojným výrazom v tvári dodá: „Na čo je táto výstava? Aby som bol slávny? Populárny? Nie, nakoniec si ju najviac užijem ja. Je skvelý pocit mať svoje diela pohromade. Budem tam chodiť, sadnem si a budem tam kresliť skice...“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 195
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 524
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 601
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 244
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 465
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 807
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 227
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 575
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 374
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 544
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Plošne testovanie na Covid-19.

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.