PRÍBEH A4 – NULTÉHO PRIESTORU PRE SÚČASNÉ UMENIE V BRATISLAVE, KTORÝ MOMENTÁLNE NEVYZERÁ NA HAPPYEND

Bol by v tom čert, ak v tom nie je loby

Milan Sládek sa vrátil do Nemecka, Stoku zbúrali, v Propeleri už open-air koncert nezažijeme. A teraz je v hlavnom meste aktuálna otázka, čo bude s A4 - nultým priestorom.

A4 – nultý priestor ponúka univerzálne využitie pre divadlo, koncerty, filmové projekcie a tanec.(Zdroj: ARCHÍV A4)

Pred mesiacom vyšla originálna knižka s názvom BA!, ktorej jedna kapitola nesie názov A4 – Úspešný pokus o ne­komer­čné centrum. Úspešný? Tiež sme si to niekedy mysleli. Ale veci sa menia.

Vyvolávanie duchov

Budova Domu umenia na Námestí SNP, na ktorú pamätníci radi pozerajú cez minulosť legendárneho Véčka, zase raz nevie, kto v nej bude o pár mesiacov sídliť, čo sa v nej bude diať a najmä pre koho bude existovať. Ministerstvu kultúry napadla originálna myšlienka - vzkriesiť ducha bigbítu. Trochu mimo v roku 2008.

A4-nultý priestor je progresívny, otvorený návštevníkom. Prevádzkujú ho ľudia z Asociácie združenie pre súčasnú kultúru. Sú to ľudia schopní doma v byte naskúšať divadlo, ktoré vytvára u publika závislosť vidieť tú istú hru viackrát, alebo tu dokážu zorganizovať festival, ktorý privedie do Bratislavy aspoň na pár dní slovenských vynikajúcich tanečníkov roztrúsených po svete. 800 – to je to číslo, ktoré A4-nultý priestor vykazuje ako počet akcií, ktoré sa v ňom doteraz za štyri roky uskutočnili. Netreba, zvykli sme si, že sa v ňom stále niečo deje a nehrajká sa len na slovenskom piesočku.

Zakliaty priestor

No jasné, po bigbíte ani stopy. A zjavne to je ten problém. A potom ešte jeden – nákladná rekonštrukcia priestoru. A ešte, že takýto lukratívny priestor v centre mesta je pridobrý na súčasné umenie. Preto „Áštvorka“ musí do konca júna opustiť svoje táborisko. Akoby ten priestor, ale tiež súčasné umenie u nás, boli zakliate. Nie prvýkrát sa šéf združenia Ľubo Burgr oprávnene obáva o existenciu A4.

„Dianie okolo Domu umenia je príznačné. Je to horúci zemiak, ktorý sa na ministerstve kultúry pohadzuje,“ hovorí SME Andrej Zmeček. Za čias ministra kultúry Rudolfa Chmela, v roku 2003, pôsobil v jeho rezorte a namiesto toho, aby nostalgicky nariekal nad diskotékou vo Véč­ku, presviedčal okolie, že Dom umenia je ako stvorený pre Kunsthalle. Mal pred sebou vzor – škótske historické mestečko Edinburg, kde Centrum súčasného umenia zmenilo život, kde sa bežne stretáva študent s umelcom a vedú dialóg.

„Dom umenia má potenciál, ktorý treba zúročiť – má genia loci a je univerzálny pre zlúčenie rôznych druhov umenia,“ veril Andrej Zmeček vtedy aj dnes. Vznikli návrhy, ako by mal byť priestor spravovaný a štúdia rekonštrukcie, horné dve poschodia boli dokonca zrekonštruované.

Za vlastným chrbtom

Budova je majetkom ministerstva kultúry a spravuje ju Národné osvetové centrum (NOC), ktoré ministerstvu priamo podlieha. Od roku 2002 na dramaturgii priestoru spolupracovala Asociácia združení pre súčasnú kultúru A 4. „Mal to byť príklad združeného – štátneho a neštátneho – financovania,“ hovorí Zmeček.

V roku 2005 bol v úrade ministra kultúry František Tóth a na A4 sa znova vyvinul tlak. Podľa Zmečka je evidentné, že si ten priestor chcel niekto veľmi prenajať. Už vtedy sa v A4 obávali, či ho nestratia. O rok neskôr podpísali tri strany – A4, W Press a NOC zvláštnu dohodu o spolupráci. W Press sľubovala kaviareň vo vestibule, no žiadna rekonštrukcia sa nekonala.

Firmu W press okrem novinára Štefana Hríba, ktorý viedol v A4 debaty Pod Lampou, zastupoval aj Ladislav Rehák, šéf predstavenstva spoločnosti Or­a­­n­ge. Tá si v priestoroch NOC otvorila pobočku. Prostriedky z jej prenájmu pre činnosť A4 neboli využité, hoci sa o tom uvažovalo.

Je namieste otázka, čo robí ministerstvo kultúry za vlastným chrbtom. Vypovedanie zmluvy s A4 hádže na NOC, pričom šéf NOC Ján Tazberík nemá proti spolupráci s A4 výhrady. Predseda združenia Ľubo Burgr vidí riešenie v dialógu a myslí si, že ministerstvo by malo urobiť ďalší krok.

Problém má podľa neho prá­v­nu a morálnu stránku. „Keďže naša zmluva o spolupráci do roku 2011 neumožňuje silnejšie väzby, len odobruje dohodu za istých podmienok, ministerstvo môže tvrdiť, že ju malo prá­vo anulovať alebo pochopiť svoju morálnu povinnosť a nechovať sa ako realitná kancelária,“ hovorí Burgr. Vo výberovom ko­naní, ktoré ministerstvo chystá, totiž vyhrá najvyššia ponuka za prenájom. Bol by v tom čert, ak v tom nie je podnikateľská loby.

Ako fungujú podobné centrá na Slovensku

Stanica Žilina je priestor pre nezávislé umenie, ktoré sa prevádzkuje od roku 2003. Funguje podobne ako A4-nultý priestor. Respektíve podobne, ale predsa inak.

So železnicami podpísali zmluvu na 30 rokov, v ktorej sa zaviazali, že budú prevádzkovať neziskové kultúrne aktivity a že zabezpečia rekonštrukciu stanice a budú pokračovať v starostlivosti o ňu. „Stanicu sme zrekonštruovali za 10 miliónov, ktoré sme získali od sú­kromných sponzorov, dobrovoľníkov a Európskej únie. Rekonštrukcia trvala štyri roky,“ hovorí SME Marek Adamov, riaditeľ občianskeho združenia Truc sphérique, ktoré toto centrum prevádzkuje.

„Na prvý pohľad to vyzeralo veľmi nelákavo. Rekonštrukcia prebiehala ruka v ruke s istotou, ktorú nám dala dlhodobá zmluva. Som si istý, že keby mala aj A4–ka zmluvu na tridsať rokov, ak by si teda boli istí, že ich nikto nevyhodí, pustili by sa do rekonštrukcie tiež.“

Stanica Žilina nie je v príliš lukratívnej časti mesta, ale z centra je to 10 -15 minút. Truc sphérique si všetky akcie produkuje sám, lebo umelecká ponuka v Žiline neponúka veľa možných projektov na hosťovanie. Prevádzkuje tiež kaviareň a čakáreň na vlaky funguje aj ako galéria. Na rozdiel od A4 Stanica organizuje viac komunitných aktivít a viac sa tiež sústredí na architektúru. „Vychádza to z iných podmienok a potrieb Žilinčanov,“ tvrdí Marek Adamov.

V Košiciach sa prevádzkuje IC Culture Train – Centrum súčasného umenia. Desať rokov sa snažili získať priestory v centre mesta, no nakoniec získali na 25 rokov od mestskej časti starý kultúrny domov, ktorý bol v tom čase „v brutálnom stave a nefunkčný.“

Na začiatok ho teda museli zrekonštruovať – v roku 2005 získali grant z Fondu sociálneho rozvoja, okolo 400 tisíc korún potom poskytla na dofinancovanie me­st­ská časť a posledné úpravy priestoru zabezpečovali organizátori z centra svojpomocne: „A4–ka je večne držaná v neistote,“ povedal SME riaditeľ centra Peter Radkoff. „Nechápem, ako im mohlo ministerstvo kultúry udeliť grant a následne vyhlásiť priestor za prebytočný.“ Radkoff spomína, že aj on sa dlhé roky stretával s nepochopením zo strany mesta aj od ministerstva kultúry.

Centrum sa nachádza v odsunutej mestskej časti za diaľničným obchvatom medzi rodinnými domami. „Naučili sme sem ľudí chodiť, ale nebolo to ľahké.“ IC Culture Train organizuje rovnako ako A4 rôznorodé akcie a tiež má vla­stné divadlo Na peróne.

(jak) FOTO – ARCHÍV STANICE A ICCT

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 127
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 706
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 948
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 288
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 147
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 762
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 690
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 489
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 887

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov, kým naše deti trpia’ je hoax

Extrémisti a konšpiračné weby si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop