V opere SND dnes straší démon rutiny a približnosti

Darmo sa diskutuje, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. V Opere SND víťazí pohodlná provinčná rutina.

Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Zažil ho asi každý bratislavský milovník opery – sklamanie z predstavenia v SND, ktoré v po­rovnaní s nahrávkami alebo zahraničnými predstaveniami pôsobí, akoby speváci a hudobníci „išli na tri valce“. Rozčarovanie z rutiny a približnosti, ktorá je nepriateľom hudby aj divadla.

Démon približnosti to má v našej opere opäť o niečo lepšie. Netvrdím, že za riaditeľa Mariá­na Chudovského (2002 – 2006) bolo všetko, ako má byť. Ale Chudovský bol po väčšinu večerov v opere, a keď bolo predstavenie slabé, tak problém riešil. Nová generálna riaditeľka začala tým, že najlepšieho oper­ného riaditeľa v širokom okolí odvolala. Tí, ktorí sa odvtedy striedajú na jeho stoličke, majú zvu­čné mená, ale ich čas je príliš drahý na to, aby vysedávali na predstaveniach, v ktorých sami neúčinkujú.

Po dlhšom čase som bol na predstavení Čajkovského Eugena Onegina. Keď bol Onegin nový, bola to z divadelnej stránky najlepšia operná inscenácia v SND, inscenácia kvality, aká je zriedkavá aj vo Viedni. Hudobne bola tiež viac-menej v poriadku, aj keď orchester v nepatrične skro­m­nom obsadení znel tak trochu ako „salónka“.

Dnes je všetko inak. Orchester hrá s chybami, v slabej súhre a bez napätia, dirigent rezignuje na veľkú časť výrazových nuáns, na ktorých je Čajkovského hudba založená. Absolútne zanedbaná je kategória ticha – pau­zy, takej dôležitej v tejto partitúre. Akoby pán dirigent nechcel prítomných zdržiavať dlhšie, než je nevyhnutné. Jedinú dramatickú pauzu v pravom zmysle slova si za celý večer vynúti predstaviteľ Onegina Pa­vol Remenár.

Čo sa týka réžie, dá sa povedať, že už nejde iba o falošné tóny, ale že speváci-herci mie­s­tami hrajú v iných tóninách. Niekto svoju rolu prehráva a karikuje, niekto sa tvári indife­rent­ne, a všetkých spája poloimprovizačný spôsob narábania s režisérovým aranžmán v štýle nonšalantnej približnosti.

Jednoliate a rytmické javiskové dianie, ako ho vymyslel režisér, sa stráca. Herecky najsilnejšie okamihy večera sú príznačne tie, kde sa nežiada súhra – sólové scény hlavných hrdinov mimo javiska, na „mostíku“ vysunutom do hľadiska.

Blíži sa hosťovanie SND s inscenáciou Čajkovského Eugena Onegina na zahraničnom festivale. Jej režisér Peter Konwitschny sa obrátil na SND s návrhom, aby do Bratislavy na pár dní prišla jeho spolupracovníčka, asistentka réžie z Lipska a realizovala niekoľko „oprašovacích“ režijných skúšok.

Zamietavá e­mailová odpoveď nášho operného riaditeľa Olivera Dohnányiho, ktorú Kon­witschny zo starej známosti preposlal autorovi týchto riadkov, je pozoruhodná. Jednak z nej cítiť, že Konwitschny nie je poslanec NR SR, ani funkcionár ministerstva kultúry, ani člen predstavenstva sponzorského podniku – a že teda nie je dôvod byť k nemu prehnane zdvorilý. A rozhodnutím, že pani z Lipska (ktorá z finančnej stránky určite pre divadlo nepredstavuje problém) u nás nepotrebujeme, pán riaditeľ osvetlil aj svoj hodnotový rebríček a vlastne definoval, čo je to opera.

Darmo budú intelektuáli v časopise Hudobný život obšírne diskutovať o tom, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. Odteraz je jasné, že divadlo je vedľajšie. Dôkazom je Onegin, špičková svetová réžia rozriedená podľa bratislavského receptu, kde pôvodinu budú pripomínať pomaly len kulisy, kostýmy a mechanicky kopírované meno režiséra na mesačnom plagáte. Ale mýlil by sa ten, kto by si myslel, že hudba vyhrala. Aj ona len zriedka vyhráva nerovný boj s démonom približnosti.

Nové vedenie SND zlepšilo imidž firmy a zvýšilo ceny. Produkt, ktorý sa ponúka bežnému návštevníkovi opery, však často lepší nie je, skôr naopak. Pritom bratislavská opera disponuje kvalitnými sólistami, aj orchester a zbor sú schopné výkonov na medzinárodnej úrovni. Ak sa však repertoárový systém, v ktorom sa strieda viac ako dvadsiatka diel, spojí s pohodlnou provinčnou rutinou – povedomím, že „však to stačí“, z umeleckej inštitúcie sa stáva fabrika. Ale prevádzkovať fabriku má zmysel len vtedy, keď je zisková. A ziskovosť, myslím si, v tomto prípade zatiaľ nie je reálna. Lebo takí bohatí a nenároční my diváci predsa len ešte nie sme.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.