SME

V opere SND dnes straší démon rutiny a približnosti

Darmo sa diskutuje, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. V Opere SND víťazí pohodlná provinčná rutina.

Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite.Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Zažil ho asi každý bratislavský milovník opery – sklamanie z predstavenia v SND, ktoré v po­rovnaní s nahrávkami alebo zahraničnými predstaveniami pôsobí, akoby speváci a hudobníci „išli na tri valce“. Rozčarovanie z rutiny a približnosti, ktorá je nepriateľom hudby aj divadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Démon približnosti to má v našej opere opäť o niečo lepšie. Netvrdím, že za riaditeľa Mariá­na Chudovského (2002 – 2006) bolo všetko, ako má byť. Ale Chudovský bol po väčšinu večerov v opere, a keď bolo predstavenie slabé, tak problém riešil. Nová generálna riaditeľka začala tým, že najlepšieho oper­ného riaditeľa v širokom okolí odvolala. Tí, ktorí sa odvtedy striedajú na jeho stoličke, majú zvu­čné mená, ale ich čas je príliš drahý na to, aby vysedávali na predstaveniach, v ktorých sami neúčinkujú.

SkryťVypnúť reklamu

Po dlhšom čase som bol na predstavení Čajkovského Eugena Onegina. Keď bol Onegin nový, bola to z divadelnej stránky najlepšia operná inscenácia v SND, inscenácia kvality, aká je zriedkavá aj vo Viedni. Hudobne bola tiež viac-menej v poriadku, aj keď orchester v nepatrične skro­m­nom obsadení znel tak trochu ako „salónka“.

Dnes je všetko inak. Orchester hrá s chybami, v slabej súhre a bez napätia, dirigent rezignuje na veľkú časť výrazových nuáns, na ktorých je Čajkovského hudba založená. Absolútne zanedbaná je kategória ticha – pau­zy, takej dôležitej v tejto partitúre. Akoby pán dirigent nechcel prítomných zdržiavať dlhšie, než je nevyhnutné. Jedinú dramatickú pauzu v pravom zmysle slova si za celý večer vynúti predstaviteľ Onegina Pa­vol Remenár.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka réžie, dá sa povedať, že už nejde iba o falošné tóny, ale že speváci-herci mie­s­tami hrajú v iných tóninách. Niekto svoju rolu prehráva a karikuje, niekto sa tvári indife­rent­ne, a všetkých spája poloimprovizačný spôsob narábania s režisérovým aranžmán v štýle nonšalantnej približnosti.

Jednoliate a rytmické javiskové dianie, ako ho vymyslel režisér, sa stráca. Herecky najsilnejšie okamihy večera sú príznačne tie, kde sa nežiada súhra – sólové scény hlavných hrdinov mimo javiska, na „mostíku“ vysunutom do hľadiska.

Blíži sa hosťovanie SND s inscenáciou Čajkovského Eugena Onegina na zahraničnom festivale. Jej režisér Peter Konwitschny sa obrátil na SND s návrhom, aby do Bratislavy na pár dní prišla jeho spolupracovníčka, asistentka réžie z Lipska a realizovala niekoľko „oprašovacích“ režijných skúšok.

SkryťVypnúť reklamu

Zamietavá e­mailová odpoveď nášho operného riaditeľa Olivera Dohnányiho, ktorú Kon­witschny zo starej známosti preposlal autorovi týchto riadkov, je pozoruhodná. Jednak z nej cítiť, že Konwitschny nie je poslanec NR SR, ani funkcionár ministerstva kultúry, ani člen predstavenstva sponzorského podniku – a že teda nie je dôvod byť k nemu prehnane zdvorilý. A rozhodnutím, že pani z Lipska (ktorá z finančnej stránky určite pre divadlo nepredstavuje problém) u nás nepotrebujeme, pán riaditeľ osvetlil aj svoj hodnotový rebríček a vlastne definoval, čo je to opera.

Darmo budú intelektuáli v časopise Hudobný život obšírne diskutovať o tom, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. Odteraz je jasné, že divadlo je vedľajšie. Dôkazom je Onegin, špičková svetová réžia rozriedená podľa bratislavského receptu, kde pôvodinu budú pripomínať pomaly len kulisy, kostýmy a mechanicky kopírované meno režiséra na mesačnom plagáte. Ale mýlil by sa ten, kto by si myslel, že hudba vyhrala. Aj ona len zriedka vyhráva nerovný boj s démonom približnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nové vedenie SND zlepšilo imidž firmy a zvýšilo ceny. Produkt, ktorý sa ponúka bežnému návštevníkovi opery, však často lepší nie je, skôr naopak. Pritom bratislavská opera disponuje kvalitnými sólistami, aj orchester a zbor sú schopné výkonov na medzinárodnej úrovni. Ak sa však repertoárový systém, v ktorom sa strieda viac ako dvadsiatka diel, spojí s pohodlnou provinčnou rutinou – povedomím, že „však to stačí“, z umeleckej inštitúcie sa stáva fabrika. Ale prevádzkovať fabriku má zmysel len vtedy, keď je zisková. A ziskovosť, myslím si, v tomto prípade zatiaľ nie je reálna. Lebo takí bohatí a nenároční my diváci predsa len ešte nie sme.

Autor: Vladimír Zvara (Autor je vysokoškolský učiteľ a bývalý dramaturg opery SND)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 010
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 826
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 938
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 614
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 514
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 941
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu