V opere SND dnes straší démon rutiny a približnosti

Darmo sa diskutuje, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. V Opere SND víťazí pohodlná provinčná rutina.

Koniec osláv, treba hovoriť o kvalite.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Zažil ho asi každý bratislavský milovník opery – sklamanie z predstavenia v SND, ktoré v po­rovnaní s nahrávkami alebo zahraničnými predstaveniami pôsobí, akoby speváci a hudobníci „išli na tri valce“. Rozčarovanie z rutiny a približnosti, ktorá je nepriateľom hudby aj divadla.

Démon približnosti to má v našej opere opäť o niečo lepšie. Netvrdím, že za riaditeľa Mariá­na Chudovského (2002 – 2006) bolo všetko, ako má byť. Ale Chudovský bol po väčšinu večerov v opere, a keď bolo predstavenie slabé, tak problém riešil. Nová generálna riaditeľka začala tým, že najlepšieho oper­ného riaditeľa v širokom okolí odvolala. Tí, ktorí sa odvtedy striedajú na jeho stoličke, majú zvu­čné mená, ale ich čas je príliš drahý na to, aby vysedávali na predstaveniach, v ktorých sami neúčinkujú.

Po dlhšom čase som bol na predstavení Čajkovského Eugena Onegina. Keď bol Onegin nový, bola to z divadelnej stránky najlepšia operná inscenácia v SND, inscenácia kvality, aká je zriedkavá aj vo Viedni. Hudobne bola tiež viac-menej v poriadku, aj keď orchester v nepatrične skro­m­nom obsadení znel tak trochu ako „salónka“.

Dnes je všetko inak. Orchester hrá s chybami, v slabej súhre a bez napätia, dirigent rezignuje na veľkú časť výrazových nuáns, na ktorých je Čajkovského hudba založená. Absolútne zanedbaná je kategória ticha – pau­zy, takej dôležitej v tejto partitúre. Akoby pán dirigent nechcel prítomných zdržiavať dlhšie, než je nevyhnutné. Jedinú dramatickú pauzu v pravom zmysle slova si za celý večer vynúti predstaviteľ Onegina Pa­vol Remenár.

Čo sa týka réžie, dá sa povedať, že už nejde iba o falošné tóny, ale že speváci-herci mie­s­tami hrajú v iných tóninách. Niekto svoju rolu prehráva a karikuje, niekto sa tvári indife­rent­ne, a všetkých spája poloimprovizačný spôsob narábania s režisérovým aranžmán v štýle nonšalantnej približnosti.

Jednoliate a rytmické javiskové dianie, ako ho vymyslel režisér, sa stráca. Herecky najsilnejšie okamihy večera sú príznačne tie, kde sa nežiada súhra – sólové scény hlavných hrdinov mimo javiska, na „mostíku“ vysunutom do hľadiska.

Blíži sa hosťovanie SND s inscenáciou Čajkovského Eugena Onegina na zahraničnom festivale. Jej režisér Peter Konwitschny sa obrátil na SND s návrhom, aby do Bratislavy na pár dní prišla jeho spolupracovníčka, asistentka réžie z Lipska a realizovala niekoľko „oprašovacích“ režijných skúšok.

Zamietavá e­mailová odpoveď nášho operného riaditeľa Olivera Dohnányiho, ktorú Kon­witschny zo starej známosti preposlal autorovi týchto riadkov, je pozoruhodná. Jednak z nej cítiť, že Konwitschny nie je poslanec NR SR, ani funkcionár ministerstva kultúry, ani člen predstavenstva sponzorského podniku – a že teda nie je dôvod byť k nemu prehnane zdvorilý. A rozhodnutím, že pani z Lipska (ktorá z finančnej stránky určite pre divadlo nepredstavuje problém) u nás nepotrebujeme, pán riaditeľ osvetlil aj svoj hodnotový rebríček a vlastne definoval, čo je to opera.

Darmo budú intelektuáli v časopise Hudobný život obšírne diskutovať o tom, či je opera viac hudbou, alebo divadlom. Odteraz je jasné, že divadlo je vedľajšie. Dôkazom je Onegin, špičková svetová réžia rozriedená podľa bratislavského receptu, kde pôvodinu budú pripomínať pomaly len kulisy, kostýmy a mechanicky kopírované meno režiséra na mesačnom plagáte. Ale mýlil by sa ten, kto by si myslel, že hudba vyhrala. Aj ona len zriedka vyhráva nerovný boj s démonom približnosti.

Nové vedenie SND zlepšilo imidž firmy a zvýšilo ceny. Produkt, ktorý sa ponúka bežnému návštevníkovi opery, však často lepší nie je, skôr naopak. Pritom bratislavská opera disponuje kvalitnými sólistami, aj orchester a zbor sú schopné výkonov na medzinárodnej úrovni. Ak sa však repertoárový systém, v ktorom sa strieda viac ako dvadsiatka diel, spojí s pohodlnou provinčnou rutinou – povedomím, že „však to stačí“, z umeleckej inštitúcie sa stáva fabrika. Ale prevádzkovať fabriku má zmysel len vtedy, keď je zisková. A ziskovosť, myslím si, v tomto prípade zatiaľ nie je reálna. Lebo takí bohatí a nenároční my diváci predsa len ešte nie sme.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 145
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 041
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 829
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 620
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 480
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 238
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 694
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 263
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 122
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

AUTO

Čo robiť, keď zastanete v kolóne na diaľnici

Nevystupujte z auta a nezaťahujte ručnú brzdu.

Neprehliadnite tiež

Búrka v Tatrách hudobný festival neohrozí. Prispôsobí sa prírode

Organizátor Tatra Flowers vysvetľuje, ako sa mu zaujímavý nápad podarilo priviesť k životu.

Tvorba Imagine Dragons nie je veľmi originálna. Koncertmi ju však zachraňujú

Hviezdou prvého večera Colours of Ostrava bola americká rocková kapela.

Absolútne ticho vo vojnovom rámuse je desivé. Počuli ho vojaci pri Dunkirku

Christopher Nolan nakrútil vojnový príbeh, v ktorom dokážeme s každým vojakom súcítiť. Je to film, ktorý potrebujeme.

Vysmievajú sa z neho a parodujú ho. Despacito je najhranejšou skladbou histórie

Latinohit zostrelil z pozície jednotky Justina Biebera. Má viac ako 4,6 miliardy videní.