V Isabella Steward Gardner Museum v Bostone som dostala kunsthistorický šok z absolútneho eklekticizmu rozsiahlej a rôznorodej zmesi diel rozličných štýlov a kultúr. Navyše, tieto vzácne objekty nesmú, podľa poslednej vôle ich majiteľky, zmeniť miesto.
V meste Grand Rapids v Michigane, kde som nedávno na festivale prezentovala výstavu stredoeurópskeho videa, ma uchvátili záhrady a „sculpture park“ Frederika Meijera. Tento obdivovateľ umenia si splnil svoj (americký) sen a nechal v botanickej záhrade vytvoriť koňa podľa da Vinciho náčrtov. Ako inak, táto obrovská socha, ktorej ľudská postava siaha sotva po členky, dostala názov American Horse – Americký kôň.
Rozsiahlu záhradu zdobia diela sochárov zvučných mien a na ceste k skleníku prejdú davy návštevníkov okolo Rodina a medzi kaktusmi nájdu ďalšie bronzové sochy. Bolo zaujímavé vidieť množstvo ľudí, ktorých v centre tohto vyľudneného mesta na stredozápade USA nenájdete – ako si so záujmom išli pozrieť výstavu do tropického skleníka.
Tentoraz som však zabudla na svoj skepticizmus k tejto dobre organizovanej prekvitajúcej inštitúcii s 800 dobrovoľníkmi, globalizovanou kaviarňou, špeciálnou časťou pre detské aktivity a plným „gift shopom“. Táto výstava medzi orchideami a jazierkami totiž prezentovala motýľov – najrôznejších farieb, veľkostí, tvarov, poletujúcich medzi nadšenými návštevníkmi. Ich eklekticizmus, na rozdiel od predchádzajúcich príkladov, dokázal nadchnúť.
Autor: Viera Levitt (Autorka je nezávislá kurátorka)