BRATISLAVA. Včera bol režisér Roman Polák posledný deň v Slovenskom národnom divadle ako riaditeľ jeho činoherného súboru, oddnes čerpá dovolenku do 6. mája, keď sa jeho pracovný pomer na našej prvej scéne končí.
Bez falošného dojmu
„Štrnásteho apríla som podal generálnej riaditeľke SND Silvii Hroncovej výpoveď, rok po otvorení novostavby divadla a dva roky po pôsobení vo funkcii riaditeľa Činohry. Ďalším pôsobením v tejto funkcii nechcem vytvárať falošný dojem, že súhlasím s organizačnými zmenami v SND, ktoré z činohry - takmer samostatného divadla - centralizovaním mnohých podporných funkcií vytvárajú niečo ako umelecký kolektív, ktorý bude môcť byť aj ekonomicky, aj inak ľahko manipulovateľný,“ povedal pre SME Roman Polák.
„Rozpory v tejto oblasti som mal s generálnou riaditeľkou dlhodobo, pre mňa však bolo prioritou presťahovať činohru do novej budovy a naštartovať prvú sezónu v nových priestoroch. Myslím, že sa to Činohre podarilo a ďakujem našim divákom, že nás v týchto ťažkých časoch podržali,“ dodal Polák, ktorý nevie, kto by mal byť jeho nástupcom.
Čakanie na manažéra
Podľa vyjadrenia hovorkyne SND Zuzany Golianovej Roman Polák, ktorý nastúpil do funkcie 18. apríla 2006, odchádza na vlastnú žiadosť po dohode s generálnou riaditeľkou. „O novom šéfovi budeme včas informovať,“ povedala.
„Verím, že nový riaditeľ Činohry sa bude súboru venovať naplno - po umeleckej aj po organizačnej stránke - čo je pre činoherný súbor po presťahovaní do novej budovy veľmi dôležité. Režijné výsledky Romana Poláka si vážime a očakávame, že s ním - ako s režisérom - bude národné divadlo naďalej spolupracovať,“ povedala generálna riaditeľka Silvia Hroncová.
„Ja som bol s ním veľmi spokojný, bol riaditeľom v náročnom období, keď to divadlo naštartoval a už dosiahol aj dobré výsledky,“ povedal pre SME herec Marián Geišberg.
„Na druhej strane si myslím, že nemal kompetencie, aké si predstavoval. Pozícia šéfa činohry je ošemetná funkcia, pretože ak ten človek má umelecké ambície, je to režisér, ako to bolo v jeho prípade, tak má tendenciu strhávať pozornosť na seba. Asi by v tej funkcii mal pôsobiť manažér, ktorý sa bude starať o financie, a na umelecké riadenie by mala byť vytvorená rada, volená zdola.“
Pozitívne hodnotenie
Šéfdramaturgička Činohry SND Darina Abrahámová hodnotí Polákovo dvojročné pôsobenie pozitívne. „Kontinuitne, a pritom tvorivo a dynamicky nadväzoval na svojich predchodcov. S jeho umeleckými predstavami som bola stotožnená a verím, že my, ktorí zostávame, budeme pokračovať v tom, čo aj Roman Polák považoval pre Činohru SND a jej divákov za prioritné: v autonómnych podmienkach pôsobiť ako demokraticky otvorené divadlo, na najvyššej úrovni prezentovať klasiku, podporovať novú drámu a získavať nového diváka titulmi, ktoré sú atraktívne pre mladých ľudí.“
Odchod upozornil na problémy
Abrahámová ďalej zdôraznila, že Polák svojím odstúpením upozornil na problémy, „ktoré si budeme musieť pod jednou strechou skôr či neskôr riešiť všetci. Som však presvedčená, že urobíme všetko preto, aby naši priaznivci mali z návštevy činohry naďalej iba radosť a hodnotné zážitky“.
Činohra má podľa nej vysokú návštevnosť. „Z vyše 500 predstavení v novej budove sme odohrali takmer 350, odpremiérovali sme za rok pôsobenia na nových javiskách desať titulov, a aj keď sú to len čísla, na ktoré sme hrdí, nepochybne svedčia o zmysluplnosti našich snažení.“