VO VIEDENSKEJ GALÉRII WESTLICHT PREDSTAVILI VÝSTAVU ELITNÉHO MAGNUMU

Doba je rýchla a fotka tiež

Galéria Westlicht už sedem rokov zapĺňa na viedenskej mapke bod, v ktorom sa križujú cesty fotografie. Aktuálna prehliadka sa vezie na nostalgickej vlne. Do 18. mája tam prezentujú staršie snímky, presnejšie ide o prvú výstavu prestížnej fotografickej age

Robert Capa: Baskicko.

Z čoho vychádza Magnum? A najmä: kam asi smeruje?

VIEDEŇ. ntúry Magnum.

Stalo sa tak v júni 1955, prehliadka sa volala Gesicht der Zeit (Tvár času) a premiéru mala v Innsbrucku. Výstava Magnum’s first (Prvá výstava Magnumu) podnecuje aj k inej úvahe: ako bude asi vyzerať Posledná výstava Magnumu? A kedy asi bude?

Aký má dnes status fotoagentúra, ktorá fungovala ako elitný svetový krúžok ľudí (mužov) s nadanými očami, dobrodružnou povahou a absenciou pudu sebazáchovy?

Z pivnice do galérie

O prehliadke Magnum’s first sme ešte donedávna ani netušili. Ležala zaprášená v innsbruckej pivnici a za prvú „magnumácku“ výstavu sa považovala iná. Magnum’s first prináša vyše 80 fotografií od Henri-Cartier Bressona, Marca Ribouda, Jeana Marquisa, Wernera Bischofa, Roberta Capu a rakúskych fotografov Ericha Lessinga, Inge Morathovej a Ernsta Haasa.

Tie fotky majú sympatickú stopu času - a teraz nebásnime v metaforách. Napríklad taký Bressonov cyklus, v ktorom zaznamenal smrť Maháthmu Gándhího. Snímka jeho spopolnenia je dosť zničená, akoby sama prešla ohňom. Iné sú zasa celkom rozostrené.

Dalo by sa premieľať fotografa po fotografovi – že sním­ky Inge Morathovej z Londýna pripomínajú Doisneauov Paríž, že Werner Bischof by sa aj dnes ujal v National Geographic so svojím objektívom namiereným na Áziu a Robert Ca­pa sa preslávil ako vojnový fotograf, ale tu nám ukazuje Bas­kicko z mierumilovnej strany.

Tieto čiernobiele fotografie sú milou ukážkou, ako sa vyvíjala dokumentárna fotografia v 50. rokoch a tiež, ako sa vyvíjali títo známi fotografi. No ukazuje aj, čo všetko agentúra Magnum pokrývala – svetovú politiku, chudobné oblasti, nakrúcanie filmov (Ernst Haas tu má sériu snímok z prípravy filmu o faraónoch), neznáme kúty Európy či londýnsku aristokraciu.

Analóg, samota a čas

Westlicht, tak ako to býva v mnohých galériách na západe štandardom, má vo svojich priestoroch aj pár stolíkov, kde servíruje kávu a pri nich mnoho fotografických kníh na čítanie-pozeranie. Regály tam z veľkej časti zapĺňajú knihy z Magnumu - veď ich má vo svojom archíve okolo 300. Jedna môže byť zmesou uznávaných fotografických mien a ich pohľadov na futbal. Iná zasa patrí len jednému fotografovi a fenoménu rozmachu televízie v 70. rokoch.

Byť na zozname fotografov Magnumu znamenalo a dodnes znamená byť medzi špičkou elity dokumentárnej fotografie. Nestačí prinášať svedectvá zrozumiteľne, treba byť umelcom.

„Život sa neskladá z príbehov, ktoré si nakrájate na kúsky ako jablkový koláč. Neexistuje štandardný spôsob, ako poňať príbeh. Musíme evokovať situáciu, pravdu. To je poézia životnej reality,“ vysvetľoval pred 51 rokmi jeden zo zakladateľov Magnumu Bresson. Skúšal fotkou skladať básne, aby tú povojnovú prózu odľahčil.

Fotografi cestovali a na nových miestach zostávali dlho. Potom priniesli reportáže, ktoré vyrážali dych. A ten humanizmus! Heslo, ktoré sa ani nemuselo vyslovovať. Cítili, že práve to rozbombardovaná Európa potrebuje. Analógové fotoaparáty, čiernobiele filmy, samota v tmavej fotokomore. A čas. To boli ich pomocníci.

Koniec poézie

Lenže akýkoľvek kus práce na fotografickom poli Magnum vykonal a akýkoľvek status za šesťdesiat rokov existencie dosiahol, digitálna éra mu určite nepomohla. Doba je rýchla a fotka tiež. Firmy s fotofilmami pochopili, že väčší biznis otočia na tlačiarňach digitálnych fotografií než na predaji filmov s vysokou citlivosťou.

A napokon, aj svet sa zdá byť cynickejší. Karl de Keyzer, jeden z členov Magnumu, minulý rok SME povedal, že na poriadne fotografické reportáže už nie sú peniaze. A vlastne - chce ich čitateľ odchovaný lifestylovými stránkami vidieť? Časopisy, nositelia reklamných posolstiev a pár článkov, ktoré vypĺňajú priestor medzi kozmetikou a autami, si vystačia aj s lacnejšími fotkami.

Druhého Salgada nečakajte

A čo je s objektívnou fotožurnalistikou a humanizmom? „Ne­verím na ňu,“ tvrdil de Keyzer. „Fotografia vždy zostane klamstvom. (...) Už nenájdeme fotografov, ktorí by pracovali ako Smith či Salgado, ktorí veria v ľudskosť a humanistickú fotografiu.“

Magnum má aj druhé „krídlo“, ktoré tvrdí, že humanistická fotografia nezomrela. U nás túto vieru prezentoval na Mesiaci fotografie Paolo Pellegrini.

Fakty nepustia: niekedy išla do časopisov väčšina magnumovej produkcie, dnes to je 20 percent. Magnum vytláčajú z trhu iné agentúry, ktoré rady ponúknu aj fotky z mobilu. Milovníkom humanistickej fotografie teda neostáva nič iné, ako vymetať galérie a investovať do fotografických kníh. Westlicht je na obe činnosti ako stvorená.

Henri Cartier–Bresson: Gándhí, deň pred zabitím. FOTO – MAGNUM

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 346
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 193
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 496
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 461
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 347
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 292
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

Neprehliadnite tiež

Činnosť Fondu na podporu umenia je výborná, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a spoločnosti blízke Orbánovej vláde.

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Charlesa Mansona.

Clintonová jej vzala slogan. Slávna transgender speváčka mala posledný koncert

Antony Hegartyová si prejavy bývalej kandidátky na prezidenta púšťa desaťkrát denne.

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.