VO VIEDENSKEJ GALÉRII WESTLICHT PREDSTAVILI VÝSTAVU ELITNÉHO MAGNUMU

Doba je rýchla a fotka tiež

Galéria Westlicht už sedem rokov zapĺňa na viedenskej mapke bod, v ktorom sa križujú cesty fotografie. Aktuálna prehliadka sa vezie na nostalgickej vlne. Do 18. mája tam prezentujú staršie snímky, presnejšie ide o prvú výstavu prestížnej fotografickej age

Robert Capa: Baskicko.

Z čoho vychádza Magnum? A najmä: kam asi smeruje?

VIEDEŇ. ntúry Magnum.

Stalo sa tak v júni 1955, prehliadka sa volala Gesicht der Zeit (Tvár času) a premiéru mala v Innsbrucku. Výstava Magnum’s first (Prvá výstava Magnumu) podnecuje aj k inej úvahe: ako bude asi vyzerať Posledná výstava Magnumu? A kedy asi bude?

Aký má dnes status fotoagentúra, ktorá fungovala ako elitný svetový krúžok ľudí (mužov) s nadanými očami, dobrodružnou povahou a absenciou pudu sebazáchovy?

Z pivnice do galérie

O prehliadke Magnum’s first sme ešte donedávna ani netušili. Ležala zaprášená v innsbruckej pivnici a za prvú „magnumácku“ výstavu sa považovala iná. Magnum’s first prináša vyše 80 fotografií od Henri-Cartier Bressona, Marca Ribouda, Jeana Marquisa, Wernera Bischofa, Roberta Capu a rakúskych fotografov Ericha Lessinga, Inge Morathovej a Ernsta Haasa.

Tie fotky majú sympatickú stopu času - a teraz nebásnime v metaforách. Napríklad taký Bressonov cyklus, v ktorom zaznamenal smrť Maháthmu Gándhího. Snímka jeho spopolnenia je dosť zničená, akoby sama prešla ohňom. Iné sú zasa celkom rozostrené.

Dalo by sa premieľať fotografa po fotografovi – že sním­ky Inge Morathovej z Londýna pripomínajú Doisneauov Paríž, že Werner Bischof by sa aj dnes ujal v National Geographic so svojím objektívom namiereným na Áziu a Robert Ca­pa sa preslávil ako vojnový fotograf, ale tu nám ukazuje Bas­kicko z mierumilovnej strany.

Tieto čiernobiele fotografie sú milou ukážkou, ako sa vyvíjala dokumentárna fotografia v 50. rokoch a tiež, ako sa vyvíjali títo známi fotografi. No ukazuje aj, čo všetko agentúra Magnum pokrývala – svetovú politiku, chudobné oblasti, nakrúcanie filmov (Ernst Haas tu má sériu snímok z prípravy filmu o faraónoch), neznáme kúty Európy či londýnsku aristokraciu.

Analóg, samota a čas

Westlicht, tak ako to býva v mnohých galériách na západe štandardom, má vo svojich priestoroch aj pár stolíkov, kde servíruje kávu a pri nich mnoho fotografických kníh na čítanie-pozeranie. Regály tam z veľkej časti zapĺňajú knihy z Magnumu - veď ich má vo svojom archíve okolo 300. Jedna môže byť zmesou uznávaných fotografických mien a ich pohľadov na futbal. Iná zasa patrí len jednému fotografovi a fenoménu rozmachu televízie v 70. rokoch.

Byť na zozname fotografov Magnumu znamenalo a dodnes znamená byť medzi špičkou elity dokumentárnej fotografie. Nestačí prinášať svedectvá zrozumiteľne, treba byť umelcom.

„Život sa neskladá z príbehov, ktoré si nakrájate na kúsky ako jablkový koláč. Neexistuje štandardný spôsob, ako poňať príbeh. Musíme evokovať situáciu, pravdu. To je poézia životnej reality,“ vysvetľoval pred 51 rokmi jeden zo zakladateľov Magnumu Bresson. Skúšal fotkou skladať básne, aby tú povojnovú prózu odľahčil.

Fotografi cestovali a na nových miestach zostávali dlho. Potom priniesli reportáže, ktoré vyrážali dych. A ten humanizmus! Heslo, ktoré sa ani nemuselo vyslovovať. Cítili, že práve to rozbombardovaná Európa potrebuje. Analógové fotoaparáty, čiernobiele filmy, samota v tmavej fotokomore. A čas. To boli ich pomocníci.

Koniec poézie

Lenže akýkoľvek kus práce na fotografickom poli Magnum vykonal a akýkoľvek status za šesťdesiat rokov existencie dosiahol, digitálna éra mu určite nepomohla. Doba je rýchla a fotka tiež. Firmy s fotofilmami pochopili, že väčší biznis otočia na tlačiarňach digitálnych fotografií než na predaji filmov s vysokou citlivosťou.

A napokon, aj svet sa zdá byť cynickejší. Karl de Keyzer, jeden z členov Magnumu, minulý rok SME povedal, že na poriadne fotografické reportáže už nie sú peniaze. A vlastne - chce ich čitateľ odchovaný lifestylovými stránkami vidieť? Časopisy, nositelia reklamných posolstiev a pár článkov, ktoré vypĺňajú priestor medzi kozmetikou a autami, si vystačia aj s lacnejšími fotkami.

Druhého Salgada nečakajte

A čo je s objektívnou fotožurnalistikou a humanizmom? „Ne­verím na ňu,“ tvrdil de Keyzer. „Fotografia vždy zostane klamstvom. (...) Už nenájdeme fotografov, ktorí by pracovali ako Smith či Salgado, ktorí veria v ľudskosť a humanistickú fotografiu.“

Magnum má aj druhé „krídlo“, ktoré tvrdí, že humanistická fotografia nezomrela. U nás túto vieru prezentoval na Mesiaci fotografie Paolo Pellegrini.

Fakty nepustia: niekedy išla do časopisov väčšina magnumovej produkcie, dnes to je 20 percent. Magnum vytláčajú z trhu iné agentúry, ktoré rady ponúknu aj fotky z mobilu. Milovníkom humanistickej fotografie teda neostáva nič iné, ako vymetať galérie a investovať do fotografických kníh. Westlicht je na obe činnosti ako stvorená.

Henri Cartier–Bresson: Gándhí, deň pred zabitím. FOTO – MAGNUM

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. ZVOLEN: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 058
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 422
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 975
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 482
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 712
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 134
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 967
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 909
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 566

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.