Minulý týždeň médiami prebleskla správa, že Madonna prekonala Elvisa Presleyho v počte hitov v prvej desiatke americkej hitparády. Kým Elvis sa do rebríčkov dostával vďaka svojmu talentu, americká speváčka bodovala predovšetkým svojou neuveriteľnou pracovitosťou.
Veľmi ťažko by sme hľadali väčšieho workoholika vo svetovej popmusic ako je Madonna. Táto takmer 50-ročná speváčka sa drží na výslní už dvadsaťpäť rokov. A tento stav nezmení ani jej najnovší album Hard Candy, ktorý vyšiel v týchto dňoch. „Nedám sa obmedzovať vekom. Prečo by niečo také mala ktorákoľvek žena robiť?“ pýta sa matka dvoch detí a dodáva: „Nepoľavím, nespomalím túto jazdu, nezostanem doma a nebudem tlstnúť!“
Manažérka trendov
Madonna sa preslávila predovšetkým ako speváčka, ale nie každý vie, že je predovšetkým skvelou manažérkou, ktorá vždy išla tvrdo za svojím cieľom. Keď sa začiatkom deväťdesiatych rokov uchádzala o úlohu Evity v hollywoodskom muzikáli, doslova si úlohu vymodlila.
Vždy sledovala trendy popmusic a vedela sa obklopiť tými správnymi ľuďmi. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa tak dlho drží na špici, aj keď už neprodukuje také chytľavé hity ako v minulosti. Na Hard Candy si k spolupráci prizvala speváka Justina Timberlaka, vyhľadávaných producentov Pharrella Williamsa a Timbalanda, ako aj rapera Kanye Westa. Čo meno, to obrovský pojem v súčasnej americkej popmusic.
Hudobní kritici sa ňu vždy pozerali cez prsty, ale nikto jej už nemôže odoprieť fakt, že je symbolom osemdesiatych rokov a popkultúry MTV. Začala ako „materiálne dievča“ s lízatkom v ruke, ktoré sa tvárilo, že je hračkou v rukách chlapcov. Neskôr sa na jej hrudi objavil krížik, aby ho zas začiatkom deväťdesiatych rokov vymenila za sexuálnu zmyselnosť, ktorou rúcala tabu a predsudky vtedajšej doby. A provokuje aj dnes. Na poslednej šnúre, v rámci ktorej zavítala aj do Prahy, sa dala „pribiť“ na kríž ako Ježiš, za čo si vyslúžila zopár negatívnych reakcií od katolíckej cirkvi.
Keď sa v deviatej dekáde svetom prehnala vlna tanečnej hudby, vyhľadala skúseného producenta Williama Orbita a nahrala kritikou cenený album Ray Of Light (1998). Neskôr spolupracovala s ďalším známym tanečným vizionárom – Francúzom Mirwaisom. Na albume American Life (2003) zas naplno ukázala aj svoju politickú tvár. Stala sa veľkým odporcom politiky prezidenta Busha, ako aj ekologickou aktivistkou.
Sladké radosti
Po pocte štýlu disco, ktorým vyplnila album Confessions On A Dance Floor (2005), prišiel čas na zmenu a po sérii tanečných albumov sa Madonna podľa jej slov snažila nahrať hlbšiu platňu, aj keď na Hard Candy sa dá samozrejme tancovať.
„Zmyslom celej platne je radosť, ktorá plynie z hudby a tanca. Všetko vždy smeruje k hudbe a tancu. Nemôžete predsa tancovať bez hudby. Je na tom niečo uvoľňujúceho a zjednocujúceho. Keď majú ľudia plné ruky hudby a tanca, nemajú čas na nenávisť a boj,“ povedala pre magazín Interview.
Názov albumu by sa dal preložiť ako Tvrdý bonbón. V skutočnosti je to ale ľahké počúvanie, nič, čo by vám zostalo vzpriečené v krku. Speváčka sa na albume vracia k svojim koreňom. Nahrávka má súčasný zvuk, ale keď si vypočujeme napríklad pieseň Beat Goes On, je v nej niečo z osemdesiatych rokov, až to vyzerá, že autorom nahrávky by mohol byť aj Michael Jackson. Takýchto trackov by sme našli na nahrávke viac.
Hard Candy má však ešte jeden význam. Je to slangový výraz pre „pochybné dievča“, presne také, aké Madonna stvárňovala na začiatku svojej kariéry. Lenže dnes je Madonna rešpektovanou osobnosťou populárnej hudby, ktorá po dlhom čase opäť oprášila svoj starý cukríkový obchod a v úvodnej piesni Candy Shop ponúka všetky možné sladkosti. Niektorým bude z nich zle, no jej fanúšikovia si na nich pochutnajú.
Album sľubuje okamžité uspokojenie s hudobným dezertom.
The New York Times
Niekto by mal povedať Madge, že jej texty sú drísty.
The Guardian
Ak je toto skôr sumár toho, kde pop je než kam smeruje, Hard Candy by stále mohol byť excelentný.
Pitchfork