BRATISLAVA. Stano Masár rád polemizuje s umením. Najznámejšie sú jeho piktogramy – parafrázy slávnych diel od antiky po súčasnosť. Ikony relativizoval už v starších prácach pomocou ilúzie, donedávna však vyberal diela bez zjednocujúceho kľúča. V aktuálnej výstave After Duchamp v galérii Project Space svoj záber koncentruje.
Dielam dáva nový kontext, často v protiklade k predlohe. Duchampova Fontána (1917), pisoár premenený do roly sochy založil veľkú tradíciu ready made umenia, na ktoré je možné povýšiť hocijaký bežný predmet. Keď teraz vystaví Masár svoju fotografiu s názvom Just Urinal (Len pisoár), ironicky odkazuje na spoľahlivosť nášho vnímania, ktorá zdanlivo stojí nad každým umeleckým dielom. Duchampov akt prenášajúci veci do nového kontextu sa tak vracia naspäť, a aj tento prenos je učebnicovým príkladom ironického spochybnenia – teraz však avantgardného gesta.
Dnes už nejde o najoriginálnejší počin, v každom historickom období existovali také vtipné prešmyčky. Hodnotou tejto výstavy je jej súdržnosť s ostatnou tvorbou autora. Z hľadiska úvah o nekonečnosti modernizmu je zaujímavé, že on sa viaže k princípom konceptuálneho umenia 60. rokov bez neskorších nánosov.
Stano Masár dokázal prekonať zacyklenie, ku ktorému ho mohla zvádzať popularita jeho piktogramov. After Duchamp je príjemná, hoci trochu nízkonákladová výstava ukazujúca, že autor nepreceňuje trvanlivosť svojich zdrojov, že sa postupne dostáva hlbšie pod vizualitu, ktorá ho kedysi trochu blokovala. Výstava potrvá do 6. mája.
Autor: Richard Gregor (Autor je kunsthistorik)