Bratislava 30. apríla (TASR) -
Medzi nimi dominuje Krajina mysle s rozmermi 1,4x2,4 metra, trochu menšie obrazy sú z cyklu Vo vnútri deštrukcie. Rôzne veľkosti majú závesné diela Šedý bozk, Po zničení, Nezabudnuteľné dievčatá či Podhubie. Niektoré obrazy sú čiernobiele, iné autorka spestruje kusmi textilu hnedej, červenej, žltej a inej farby.
"Najradšej tvorím na gabardén, ktorý má mnoho odtieňov, ale používam aj bavlnu a iné látky," uviedla pre TASR 27-ročná autorka. Kým na veľké obrazy používa šijací stroj, menšie portréty jednotlivcov, dvojíc a skupiniek vyšíva ručne. "Tie portréty sú konkrétni ľudia, ktorých poznám," dodala Žáková.
Expozíciu spestruje 17 inscenovaných farebných fotografií v cykle Boj, ktorý ukončila ležiacim objektom na podlahe obloženým asi 40 mačičkami z textilu. Ďalší objekt vytvorila z dvoch zajacov takmer ako živých - samozrejme, tiež z textilu.
Podľa kurátora výstavy Juraja Čarného Žáková je nevšedný zjav mladej slovenskej výtvarnej scény. V tvorbe spája postkonceptuálne stratégie a klasické textilné techniky. Štúdium na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach jej umožnilo pristupovať k tomuto médiu s adekvátnym odstupom a zároveň sa vyjadrovať maximálne slobodne a aktuálne. Vo svojich dielach sa zaoberá problematikou vzťahov, sexuality, diskriminácie, absurdnými dejmi a vzťahmi, ktoré rozohrávajú kompozičnú a príbehovú hru. V poslednom období sú pre ňu charakteristické krajinné, urbánne a abstraktné motívy.
Žáková samostatne vystavovala v Košiciach, kde býva. Výstava v Bratislave je jej druhá autorská prezentácia, no skupinových má za sebou takmer 30. Len v minulom roku mala svoje diela na 18 kolektívnych výstavách v rôznych slovenských mestách i v Prahe, Brne a Viedni. Pravidelne sa zúčastňuje na aukciách súčasného výtvarného umenia a jej diela sa nachádzajú v rôznych domácich aj zahraničných zbierkach. Výstava na Tyršovom nábreží je realizovaná s podporou Európskej únie a potrvá do 19. mája.