SME

V Bratislave sú doteraz neprezentované obrazy Imricha Weinera-Kráľa

Výnimočnú výstavu sprístupnila bratislavská Galéria Z výberom diel z tvorby popredného predstaviteľa slovenskej moderny Imricha Weinera-Kráľa.

Bratislava 1. mája (TASR) -

Výstava sa koná pri príležitosti 40. výročia umelcovho úmrtia, pričom je táto kolekcia 53 obrazov z obdobia 1934 až 1972 prezentovaná verejnosti na Slovensku prvýkrát. Podľa kurátorky Dagmar Srnenskej tieto obrazy videli iba rodinní príslušníci autora. Vzácnosťou sú najmä olejomaľby na papieri. Medzi najstaršie diela patria litografie Matka s dieťaťom, Veselica a Pltník. Olejomaľby Mladá žena, Chlapec, Smútok, Nevesta, Zamyslená, Mladé dievča a Žena sú pestrofarebné portréty z roku 1939. Obrazmi Manín, Jarmok a ďalšími zvečnil rodný kraj, Pozdrav Prahe a iné sú spomienkami na hlavné mesto bývalého štátu. Ille de France, Most na Seine pri Trieli, Notre Dame, Paríž, V Bretagni, V Avignone sú inšpirácie z jeho druhej vlasti, kde sa oženil a striedavo aj býval. V jeho parížskom ateliéri žije umelcova dcéra. Na výstave nechýbajú obrazy s erotickou tematikou (Svätá Tereza, Snívajúca, Pod stromami, Budúcnosť, Prvosienky, Na brehu Seiny).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maliar, kresliar, grafik a ilustrátor Imrich Weiner-Kráľ (26. 10. 1901 Považská Bystrica - 11. 8. 1978 Bratislava) maturoval na gymnáziu v Levoči. V rokoch 1919-1922 študoval na Českom vysokom učení technickom a Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. Po pobyte na Škole krásnych umení v Düsseldorfe (1922) navštevoval Akadémiu výtvarných umení v Berlíne (1923) a École des Beaux Arts v Paríži (1924). Absolvoval maliarske kurzy v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. Na cestách po západnej Európe bol aj v Bauhause v Dessau. Patrí k mladšej vrstve zakladateľskej generácie slovenského moderného umenia a vytvoril osobitú verziu surrealizmu v našom maliarstve. Jeho tvorba je syntézou širokej výrazovej škály založenej na európskom školení a umeleckom myslení 20. až 30. rokoch minulého storočia. V surrealisticky orientovanej tvorbe reagoval popri kubizme, tvarovej abstrakcii a expresionizme aj na český poetizmus a artificializmus.

SkryťVypnúť reklamu

V Považskej Bystrici sa zaoberal časopiseckou ilustráciou (1927-1929). V roku 1931 sa stal členom bratislavského spolku Kunstverein, Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie a Spolku slovenských priekopníckych umelcov. Pravidelne cestoval na Oravu, Kysuce a do Podkarpatskej Rusi. V rokoch 1935-1938 sa zapojil do protifašistického odboja. Odišiel do Francúzska a pokračoval v odboji (1940-1945), za čo mu udelili titul kapitána Frances Tireurs Partisans. Stal sa vedúcim tamojšieho krajanského spolku Jednota a pracoval ako novinár. Vstúpil do Umeleckej besedy slovenskej (1947) a pravidelne sa zúčastňoval na jej výstavách. Pôsobil v Bratislave a vo Francúzsku, odtiaľ ho v roku 1950 vyhostili. Bol členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov (1950-1977), stal sa členom skupiny Život (1967).

SkryťVypnúť reklamu

Jeho prvé obrazy a grafiky boli námety z mestského a vidieckeho prostredia často satirického charakteru. Rozvíjal ľudové motívy svojskou iróniou a fantazijným zveličením. Poetické zostavy symbolov a ikon maľoval v expresívnej štylizácii. Po roku 1932 rozvíjal osobitnú formu surrealizmu, ktorý nazýval slovenský poetizmus. Predstavy slovenského mýtu kombinoval s kozmopolitnými. Motívy žien, kvetov, prírody, spoločnosti, Slovenska a Francúzska podával v snových súvislostiach. V roku 1935 dostal Zlatú medailu za maľbu od Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie. Po období experimentovania prešiel k figurálnym obrazom a kompozíciám spájajúcim lyrické, baladické i dramatické videnie s humanistickým aj revolučno-kritickým obsahom. Od roku 1939 maľoval obrazy s tematikou spomienok na rodný kraj i motívmi francúzskeho prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

Weiner-Kráľ významne prispel do vývinu slovenskej grafiky cyklom drevorytov Bratislava (1936), neskôr cyklom drevorezov Cesta (1942) i ďalšími súbormi grafických listov, kresieb a ilustrácií. Samostatné výstavy mal v Žiline (1929-1930), Bratislave (1930, 1936, 1958, 1961, 1966), Brne (1936), Zaandame a Amsterdame (1938), Rouene (1947), New Yorku (1947), Rio de Janeiro (1949), Prahe (1962) a inde. V roku 1975 mu expozíciu pripravovala Galéria mesta Bratislavy, ktorá však bola z politických dôvodov zakázaná.

Výstava Medzi Parížom a Bratislavou potrvá do 14. júna.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 654
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 366
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 167
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 443
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 229
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 495
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 758
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 600
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 33 944
  4. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 20 642
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 407
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 526
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 998
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 940
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu