V Bratislave sú doteraz neprezentované obrazy Imricha Weinera-Kráľa

Výnimočnú výstavu sprístupnila bratislavská Galéria Z výberom diel z tvorby popredného predstaviteľa slovenskej moderny Imricha Weinera-Kráľa.

Bratislava 1. mája (TASR) -

Výstava sa koná pri príležitosti 40. výročia umelcovho úmrtia, pričom je táto kolekcia 53 obrazov z obdobia 1934 až 1972 prezentovaná verejnosti na Slovensku prvýkrát. Podľa kurátorky Dagmar Srnenskej tieto obrazy videli iba rodinní príslušníci autora. Vzácnosťou sú najmä olejomaľby na papieri. Medzi najstaršie diela patria litografie Matka s dieťaťom, Veselica a Pltník. Olejomaľby Mladá žena, Chlapec, Smútok, Nevesta, Zamyslená, Mladé dievča a Žena sú pestrofarebné portréty z roku 1939. Obrazmi Manín, Jarmok a ďalšími zvečnil rodný kraj, Pozdrav Prahe a iné sú spomienkami na hlavné mesto bývalého štátu. Ille de France, Most na Seine pri Trieli, Notre Dame, Paríž, V Bretagni, V Avignone sú inšpirácie z jeho druhej vlasti, kde sa oženil a striedavo aj býval. V jeho parížskom ateliéri žije umelcova dcéra. Na výstave nechýbajú obrazy s erotickou tematikou (Svätá Tereza, Snívajúca, Pod stromami, Budúcnosť, Prvosienky, Na brehu Seiny).

Maliar, kresliar, grafik a ilustrátor Imrich Weiner-Kráľ (26. 10. 1901 Považská Bystrica - 11. 8. 1978 Bratislava) maturoval na gymnáziu v Levoči. V rokoch 1919-1922 študoval na Českom vysokom učení technickom a Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. Po pobyte na Škole krásnych umení v Düsseldorfe (1922) navštevoval Akadémiu výtvarných umení v Berlíne (1923) a École des Beaux Arts v Paríži (1924). Absolvoval maliarske kurzy v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. Na cestách po západnej Európe bol aj v Bauhause v Dessau. Patrí k mladšej vrstve zakladateľskej generácie slovenského moderného umenia a vytvoril osobitú verziu surrealizmu v našom maliarstve. Jeho tvorba je syntézou širokej výrazovej škály založenej na európskom školení a umeleckom myslení 20. až 30. rokoch minulého storočia. V surrealisticky orientovanej tvorbe reagoval popri kubizme, tvarovej abstrakcii a expresionizme aj na český poetizmus a artificializmus.

V Považskej Bystrici sa zaoberal časopiseckou ilustráciou (1927-1929). V roku 1931 sa stal členom bratislavského spolku Kunstverein, Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie a Spolku slovenských priekopníckych umelcov. Pravidelne cestoval na Oravu, Kysuce a do Podkarpatskej Rusi. V rokoch 1935-1938 sa zapojil do protifašistického odboja. Odišiel do Francúzska a pokračoval v odboji (1940-1945), za čo mu udelili titul kapitána Frances Tireurs Partisans. Stal sa vedúcim tamojšieho krajanského spolku Jednota a pracoval ako novinár. Vstúpil do Umeleckej besedy slovenskej (1947) a pravidelne sa zúčastňoval na jej výstavách. Pôsobil v Bratislave a vo Francúzsku, odtiaľ ho v roku 1950 vyhostili. Bol členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov (1950-1977), stal sa členom skupiny Život (1967).

Jeho prvé obrazy a grafiky boli námety z mestského a vidieckeho prostredia často satirického charakteru. Rozvíjal ľudové motívy svojskou iróniou a fantazijným zveličením. Poetické zostavy symbolov a ikon maľoval v expresívnej štylizácii. Po roku 1932 rozvíjal osobitnú formu surrealizmu, ktorý nazýval slovenský poetizmus. Predstavy slovenského mýtu kombinoval s kozmopolitnými. Motívy žien, kvetov, prírody, spoločnosti, Slovenska a Francúzska podával v snových súvislostiach. V roku 1935 dostal Zlatú medailu za maľbu od Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie. Po období experimentovania prešiel k figurálnym obrazom a kompozíciám spájajúcim lyrické, baladické i dramatické videnie s humanistickým aj revolučno-kritickým obsahom. Od roku 1939 maľoval obrazy s tematikou spomienok na rodný kraj i motívmi francúzskeho prostredia.

Weiner-Kráľ významne prispel do vývinu slovenskej grafiky cyklom drevorytov Bratislava (1936), neskôr cyklom drevorezov Cesta (1942) i ďalšími súbormi grafických listov, kresieb a ilustrácií. Samostatné výstavy mal v Žiline (1929-1930), Bratislave (1930, 1936, 1958, 1961, 1966), Brne (1936), Zaandame a Amsterdame (1938), Rouene (1947), New Yorku (1947), Rio de Janeiro (1949), Prahe (1962) a inde. V roku 1975 mu expozíciu pripravovala Galéria mesta Bratislavy, ktorá však bola z politických dôvodov zakázaná.

Výstava Medzi Parížom a Bratislavou potrvá do 14. júna.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 782
  2. Moskva alebo Petrohrad? 4 962
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 606
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 142
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 928
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 557
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 300
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 176
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 517
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 204

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Tomáš Maštalír sa zmenil na netvora, Zuzana Fialová hrá najlepšie samu seba

SND si vzalo ťažkú úlohu: na scénu prinieslo drsný príbeh Richarda III.

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral Czech Press Photo už aj v minulosti. Pozrite si ostatných víťazov.

Na twitteri napísali, že zomrel Milan Kundera. Urobil by chybu, keby to dementoval

Český spisovateľ patrí medzi ľahké terče, ale iným sa stalo aj horšie.

Ďuďo z Hexu: Dnes je éra laptopová, nepraje živým veciam

Hex vydáva novinku po veľkom hite Keď sme sami. Jej spevák medzitým produkoval hity Adama Ďuricu.