V Bratislave sú doteraz neprezentované obrazy Imricha Weinera-Kráľa

Výnimočnú výstavu sprístupnila bratislavská Galéria Z výberom diel z tvorby popredného predstaviteľa slovenskej moderny Imricha Weinera-Kráľa.

Bratislava 1. mája (TASR) -

Výstava sa koná pri príležitosti 40. výročia umelcovho úmrtia, pričom je táto kolekcia 53 obrazov z obdobia 1934 až 1972 prezentovaná verejnosti na Slovensku prvýkrát. Podľa kurátorky Dagmar Srnenskej tieto obrazy videli iba rodinní príslušníci autora. Vzácnosťou sú najmä olejomaľby na papieri. Medzi najstaršie diela patria litografie Matka s dieťaťom, Veselica a Pltník. Olejomaľby Mladá žena, Chlapec, Smútok, Nevesta, Zamyslená, Mladé dievča a Žena sú pestrofarebné portréty z roku 1939. Obrazmi Manín, Jarmok a ďalšími zvečnil rodný kraj, Pozdrav Prahe a iné sú spomienkami na hlavné mesto bývalého štátu. Ille de France, Most na Seine pri Trieli, Notre Dame, Paríž, V Bretagni, V Avignone sú inšpirácie z jeho druhej vlasti, kde sa oženil a striedavo aj býval. V jeho parížskom ateliéri žije umelcova dcéra. Na výstave nechýbajú obrazy s erotickou tematikou (Svätá Tereza, Snívajúca, Pod stromami, Budúcnosť, Prvosienky, Na brehu Seiny).

Maliar, kresliar, grafik a ilustrátor Imrich Weiner-Kráľ (26. 10. 1901 Považská Bystrica - 11. 8. 1978 Bratislava) maturoval na gymnáziu v Levoči. V rokoch 1919-1922 študoval na Českom vysokom učení technickom a Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. Po pobyte na Škole krásnych umení v Düsseldorfe (1922) navštevoval Akadémiu výtvarných umení v Berlíne (1923) a École des Beaux Arts v Paríži (1924). Absolvoval maliarske kurzy v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. Na cestách po západnej Európe bol aj v Bauhause v Dessau. Patrí k mladšej vrstve zakladateľskej generácie slovenského moderného umenia a vytvoril osobitú verziu surrealizmu v našom maliarstve. Jeho tvorba je syntézou širokej výrazovej škály založenej na európskom školení a umeleckom myslení 20. až 30. rokoch minulého storočia. V surrealisticky orientovanej tvorbe reagoval popri kubizme, tvarovej abstrakcii a expresionizme aj na český poetizmus a artificializmus.

V Považskej Bystrici sa zaoberal časopiseckou ilustráciou (1927-1929). V roku 1931 sa stal členom bratislavského spolku Kunstverein, Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie a Spolku slovenských priekopníckych umelcov. Pravidelne cestoval na Oravu, Kysuce a do Podkarpatskej Rusi. V rokoch 1935-1938 sa zapojil do protifašistického odboja. Odišiel do Francúzska a pokračoval v odboji (1940-1945), za čo mu udelili titul kapitána Frances Tireurs Partisans. Stal sa vedúcim tamojšieho krajanského spolku Jednota a pracoval ako novinár. Vstúpil do Umeleckej besedy slovenskej (1947) a pravidelne sa zúčastňoval na jej výstavách. Pôsobil v Bratislave a vo Francúzsku, odtiaľ ho v roku 1950 vyhostili. Bol členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov (1950-1977), stal sa členom skupiny Život (1967).

Jeho prvé obrazy a grafiky boli námety z mestského a vidieckeho prostredia často satirického charakteru. Rozvíjal ľudové motívy svojskou iróniou a fantazijným zveličením. Poetické zostavy symbolov a ikon maľoval v expresívnej štylizácii. Po roku 1932 rozvíjal osobitnú formu surrealizmu, ktorý nazýval slovenský poetizmus. Predstavy slovenského mýtu kombinoval s kozmopolitnými. Motívy žien, kvetov, prírody, spoločnosti, Slovenska a Francúzska podával v snových súvislostiach. V roku 1935 dostal Zlatú medailu za maľbu od Maďarskej spoločnosti pre vedu, literatúru a umenie. Po období experimentovania prešiel k figurálnym obrazom a kompozíciám spájajúcim lyrické, baladické i dramatické videnie s humanistickým aj revolučno-kritickým obsahom. Od roku 1939 maľoval obrazy s tematikou spomienok na rodný kraj i motívmi francúzskeho prostredia.

Weiner-Kráľ významne prispel do vývinu slovenskej grafiky cyklom drevorytov Bratislava (1936), neskôr cyklom drevorezov Cesta (1942) i ďalšími súbormi grafických listov, kresieb a ilustrácií. Samostatné výstavy mal v Žiline (1929-1930), Bratislave (1930, 1936, 1958, 1961, 1966), Brne (1936), Zaandame a Amsterdame (1938), Rouene (1947), New Yorku (1947), Rio de Janeiro (1949), Prahe (1962) a inde. V roku 1975 mu expozíciu pripravovala Galéria mesta Bratislavy, ktorá však bola z politických dôvodov zakázaná.

Výstava Medzi Parížom a Bratislavou potrvá do 14. júna.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Zomrel jeden z najvýznamnejších jazzových gitaristov

Umelec sa predstavil v Bratislave aj s českou formáciou Robert Balzar Trio.

RECENZIA

Ako správa z paralelného vesmíru. Tak vyzerá Svěrákov film Po strništi bos

Český film je úkaz. Chcel byť chlapčenskou verziou Babičky?

Orchester môže popových hudobníkov zničiť. Je to tenký ľad

Meky Žbirka, Korben Dallas a Longital vysvetľujú, prečo sa rozhodli prerobiť svoje pesničky.

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.