BRATISLAVA. Rok 2007 môže Slovenské národné divadlo napriek mnohým čiastkovým problémom ukončiť pozitívnou bodkou, myslí si jeho riaditeľka Silvia Hroncová. Dokazujú to aj čísla verejného odpočtu z roku 2007, podľa ktorých boli v porovnaní s rokom 2006 tržby divadla vyššie.
Technika zrádza dodnes
Napriek vyššiemu počtu premiér v roku 2007 sa odohralo o 76 predstavení menej než rok predtým a o 54 menej, než sa plánovalo. Tržby z predstavení však vyniesli sumu vyššiu takmer o 5 miliónov korún. Tržby z prenájmu sa zvýšili o 12,5 milióna a sponzorské prostriedky o 203-tisíc korún. Počet návštevníkov sa mierne zvýšil, podobne aj počet zamestnancov, keďže bolo treba doplniť technický a prevádzkový personál.
„Vývoj v divadle má vzostupnú tendenciu,“ ubezpečuje Hroncová a kladie veľký dôraz aj na ostatné aktivity divadla - vydavateľskú, edičnú, výstavnú činnosť a významné hosťovačky. Prízvukuje, že divadlo sa vlani sťahovalo z troch budov, čo sprevádzalo výrazne skrátené obdobie neverejnej prevádzky a mnoho technických porúch, pretrvávajúcich dodnes.
Na riaditeľa sa stále čaká
Popri vcelku pozitívnych ekonomických výsledkoch však umelecké súbory zažívajú prvé otrasy. Po dvoch rokoch odišiel z postu šéfa Činohry Roman Polák. Herecký ansámbl sa nateraz zhoduje na menách troch adeptov - Jurajovi Rašlovi, Štefanovi Bučkovi a Emilovi Horváthovi.
„Dal som posledný termín 31. mája, v najhoršom sa premôžem do konca tejto sezóny,“ povedal Juraj Slezáček, ktorý Činohru v minulosti dlhodobo viedol a momentálne je poverený jej vedením. Hroncová sa ku konkrétnym menám vyjadrovať odmieta. „Túto tému by som rada vyriešila do konca sezóny. Som informovaná o návrhoch a v tejto chvíli je na mojom rozhodnutí, kto súbor povedie.“
Opera na seba nemá čas
S nespokojnosťou sa na Silviu Hroncovú obracajú predovšetkým členovia operného súboru. „Situáciu v opere treba akútne riešiť,“ hovorí Ľubica Rybárska. Problém podľa nej spočíva v nedostatočnej komunikácii s riaditeľom opery Oliverom Dohnányim, ktorý popri svojich zahraničných aktivitách nenachádza čas na stretnutia s členmi súboru.
„Okrem toho má okolo seba ľudí, ktorí mu nie veľmi pomáhajú,“ tvrdí. Problém sa prenáša aj do praktickej roviny - čoraz častejšie zaznieva kritika na adresu umeleckej produkcie opery.
Život alebo peniaze
Kým Činohra si už v rámci kolosu vybojovala svoj bufetový priestor, Opera a Balet ho nemajú. Priestor, ktorý by pre nich prichádzal do úvahy, nemá vývod vody ani elektrické prívody. Hroncová upozorňuje, že ide aj o architektonický problém a tvrdí, že sa na ňom už začalo pracovať.
Umelecký a ekonomický svet divadla zvádza nekonečný boj. Ako sa s ním popasuje Národné divadlo bez toho, aby nestrácalo kľúč k tvorivej atmosfére, ukáže nová sezóna.
Vedenie nevylučuje, že niektoré terajšie problémy sa budú skloňovať aj v budúcnosti.