SME

Nová dráma má byť protekčným dieťaťom

Herečka, speváčka a šéfdramaturgička Slovenského národného divadla DARINA ABRAHÁMOVÁ má rada nové slovenské hry. Oceňuje v nich odvahu a tvorivosť, ktorá prichádza zároveň s tým, že chceme vypovedať o niečom, čo sa s nami a okolo nás deje. Aj s triezvym o

Darina Abrahámová (1959), vyštudovala divadelnú a filmovú vedu na VŠMU v Bratislave. Je šéfdramaturgičkou Činohry SND. Od roku 1979 pôsobila aj v Radošinskom naivnom divadle ako herečka, speváčka a dramaturgička. Do širšieho diváckeho povedomia sa zapísalDarina Abrahámová (1959), vyštudovala divadelnú a filmovú vedu na VŠMU v Bratislave. Je šéfdramaturgičkou Činohry SND. Od roku 1979 pôsobila aj v Radošinskom naivnom divadle ako herečka, speváčka a dramaturgička. Do širšieho diváckeho povedomia sa zapísal (Zdroj: SME - MICHAL PETRÍK)

hľadom na minulosť. Po dlhšej odmlke si opäť zahrala v divadle GUnaGU, dokonca s dcérou Zuzanou. Zhovárame sa s ňou aj ako s členkou rady festivalu Nová dráma, ktorý sa práve dnes začína.

Odkedy šéfujete dramaturgii na našej najväčšej scéne, riešili ste dilemu, či v hraní pokračovať?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Post šéfdramaturgičky súvisel s následným sťahovaním divadla, takže som svoje hranie výrazne obmedzila. V tom období sa inak nedalo. Aspoň som mohla objaviť, či je pre mňa hranie také dôležité.“

A je?

„Spätnú väzbu človek veľmi potrebuje, no v dramaturgii je veľmi nevďačná. V istom momente som bola z tej dramaturgickej a organizačnej práce taká frustrovaná, že som po viace­rých odmietnutých ponukách prijala účinkovanie v inscenácii In da House. Samozrejme, popri tom som hrávala v reprízach starších inscenácií.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je spätná väzba v dramaturgii nevďačná?

„Dramaturgia vás veľmi napĺňa, lebo sa vzdelávate a objavujete nové veci. Vďaka vám sa uvedie nová inscenácia. Ale keď je veľmi úspešná, všetka pozornosť sa strhne na hercov, prípadne na režiséra. A keď nie je úspešná, na vine je dramaturg. Je to jeden z mojich najkrajších životných pocitov, keď sa klaniam a pozerám sa na divákov, ktorí majú zážitok z predstavenia napísaný na tvári. To nie je vec exhibicionizmu, ale okamžitej adrenalínovej satisfakcie, ktorá sa vám dostáva. Okrem toho ako herečka predstavenie viac spoluvytváram.“

Čo všetko môžete ako herečka ovplyvniť v dramaturgickej práci?

„Veľmi to zúročujem napríklad v komunikácii s hercami, keď im radím, ako sa dopátrať k zmyslu postavy. Môžem byť aj sparringpartnerom režisérovi. A lepšie sa mi určuje herecký potenciál v hre, ktorá má menšie literárno-dramatické kvality. Sú tituly, ktoré vrcholné ocenenie nikdy nedostanú, ale vy viete cez herecký priestor odhadnúť, že môžu mať u divákov úspech. Takáto skúsenosť je dôležitá najmä pri hľadaní ešte nehraných titulov. To súvisí aj s mojím záujmom o nové pôvodné slovenské hry.“

SkryťVypnúť reklamu

V týchto dňoch bude Bratislava žiť festivalom Nová dráma. SND minulú sezónu uviedlo niekoľko nových slovenských hier. Považujete za dôležité uvádzať ich aj na úkor kvality?

„Moja téza je, že nová dráma má byť protekčným dieťaťom. Ak má dramaturg naplánovaných povedzme osem titulov, najlegitímnejšie riziko podniká práve na poli novej pôvodnej drámy. Práve to mi prináša najvzrušujúcejšie chvíle pri dramaturgickej práci.“

Je dnešná ponuka našich nových hier prijateľná?

„S novou pôvodnou drámou to bolo po roku 1989 na oficiálnej divadelnej scéne ťažké, a netýkalo sa to len SND. Niežeby tu bola averzia, skôr panoval názor, že ponuka zo strany našich dramatikov je príliš malá na to, aby sa nová dráma častejšie uvádzala na javisku. Dramatici sa postupne etablovali v autorských divadlách - napríklad Stanislav Štepka, Miloš Karásek, Viliam Klimáček, Silvester Lavrík, Dušan Vicen či Laco Kerata. Ich postup z menšieho prostredia do väčšieho si vyžaduje veľkú podporu a záujem zo strany kamenných divadiel.“

SkryťVypnúť reklamu

Záujem, zdá sa, pomaly vzniká. Ako ho hodnotíte v SND?

„Bývalý riaditeľ činohry Roman Polák tento trend veľmi podporoval. Aj keď pôvodné hry neboli kritikou prijaté úplne úžasne, sú veľmi dobre prijaté divákmi. To je fenomén, ktorý nikto zatiaľ výrazne nezaznamenal. Máme stále vypredanú hru S mamou Táne Kusej, úplne vypredané Fetišistky, takmer plno býva na Kto sa bojí Beatles. Dobrým trendom sú podľa mňa aj adaptácie diel našich starších autorov.“

Ako prijímajú herci účinkovanie v takýchto hrách?

„Sú herci, ktorí pristupujú k novým hrám s nedôverou a počas skúšok sa úplne obrátia. Potom sú takí, ktorí doslova milujú hrať v nových hrách, a nakoniec tí, ktorým to stačí raz za pätnásť rokov. To považujem za akési neprirodzené nesebavedomie.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako to myslíte?

„Patríme medzi krajiny, ktoré majú ku všetkému domácemu a kreatívnemu veľmi vlažný vzťah. Ja sama som bola dlho obmedzená len na poetiku Radošinského naivného divadla, v ktorom som pôsobila.“

A zmenilo sa to?

„Veľmi ma ovplyvnila stáž v Británii v roku 1990. Pochodila som takmer všetky významné divadlá a zistila, ako sa v krajine, ktorá má toľko skvelých dramatikov, mimoriadne venujú novej dráme a veľmi ju podporujú. Mnohé z tamojších titulov by sa u nás z dôvodu nekvality nehrali. Ale oni tvrdia, že jediná cesta, ako privádzať mladých dramatikov k divadlu, je hrať aj horšie veci. Z kvantity sa kvalita vyvŕbi. Aj preto si vážim základné umelecké školy a učiteľov v krúž­koch, ktorí zveľaďujú detskú myseľ. Tiež som vyrás­tla z tohto podhubia.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám dalo?

„Okrem dotyku s umením je to aj vec osmelenia sa, rétoriky, verejného vystupovania. Priznávam, po prvý raz som sa občiansky rozplakala, keď som pri Úrade vlády videla, ako učitelia protestujú proti zrušeniu týchto škôl a znižovaniu platov.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 781
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 364
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 064
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 115
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 198
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 197
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 256
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu