Fotky o tom, čo je vidieť, keď nie je poriadne vidieť

Fínska fotografka Maija Laurinen (1978), ktorá momentálne navštevuje ateliér Filipa Vanča na Vysokej škole výtvarných umení, vystavuje v galérii Tranzit.

Falošné horizonty, vzdialenosť, 2007.(Zdroj: MAIJA LAURINEN)

BRATISLAVA. Celý svet fotí, na stretnu­tiach nám vnucujú prezentácie z dovoleniek a predajnosť mobilov závisí aj od nadupaných pixelov. Aj preto sa fotografia stáva čoraz populárnejším výstavným druhom, čo potvrdzuje zväčšujúci sa záujem o každoročný novembrový Mesiac fotografie, ale aj založenie a úspešné fungovanie špecializovanej galérie Photoport.

Súbežne začína fotografia stúpať zo sfér užitých umení, ako nás o tom mohol presvedčiť úspech Martina Kollára na Cene Oskára Čepana v roku 2003, ale aj fakt nárastu cien fotografií na aukciách súčasného umenia. Preto by nemalo prekvapiť rozhodnutie združenia Tranzit ukázať tvorbu mladej fínskej fotografky Maiji Laurinen vo svo­jich veľkorysých výstavných priestoroch. A výstava v Tranzite už niečo naznačuje.

Do soboty je možnosť pozrieť si fínsku melanchóliu na bratislavských Zlatých pieskoch a presvedčiť sa, že toto zdanlivo paradoxné spojenie funguje. Aj keď výstavy v Tranzite majú kurátora výnimočne, táto sa z bežnej praxe vymyká, diela z doterajšej fotografickej tvorby autorky vybral a inštaláciu vymyslel kurátor Boris Ondreička.

Napriek tomu, že autorka vytvára série fotografií, kurátor zvolil klasickú modernistickú inštaláciu – každú fotku zavesil na ideálny galerijný stred v dostatočnom odstupe od nasledujúcej. Išlo mu o koncentro­va­ný zážitok, ktorý dosiahol podčiarknutím samostatnosti sním­ky. Takto zvolená inštalácia potvrdila výrazovú presvedčivosť fotografií a vlastne prehĺbila pôžitok z jednotlivostí.

Maijine fotografie si vybral na základe jej výstavy v kaviarni Ex Libris pred dvomi rokmi. Oslovila ho ich atmosféra a vizuálna nepolapiteľnosť. Fotografie naozaj v prvej chvíli vyznievajú veľmi nejednoznačne, pripomínajú skôr abstraktnú maľbu než fotku.

Pri pohľade na ne je ťažké predstaviť si Maiju s fotoaparátom, ako „robí“ snímku, aj keď výsledkom sú fotografie. Tie majú jedného spoločného menovateľa – sú o pohľadoch, priehľadoch, sú o dívaní sa.

Tie zo série Horizon sú o pohľade za skorého rána do zasneženej planiny, kde sa jediná istota – horizont rozpúšťa a priestor má zrazu nové kvality. Ponúka nám možnosť vidieť inak, dívať sa novým pohľadom a vnímať hmlistú krajinu ako metaforu svetla, atmosféry a nálady.

Na podobnom princípe sú postavené aj zábery z interiérov False Horizons, ktoré zobrazujú povrchy bežných interiérových zoskupení – neón, povrch stola, stenu – ako krajinu. Fotografku zaujíma to, čo je „vidieť, keď nie je poriadne vidieť“, teda to, čo uvidíme, keď nevidíme predmet, ale jeho povrch, jeho svetlo.

Rozľahlý nevykúrený priestor Tranzitu fotografiám zdarne sekunduje, takže možno konštatovať, že fínskej zime sa na Zlatých pieskoch zadarilo.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 372
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 847
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 730
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 979
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 674
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 136
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 017
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 677
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 333

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop