RECENZIA / FILM

Venuša v labyrinte otvorených rán

Peter O' Toole je britská herecká legenda, vo svojej rozsiahlej, dnes už viac než päťdesiatročnej kariére získal osem nominácií na Oscara a mnoho ďalších ocenení. Bez zveličovania možno tvrdiť, že nový film britského režiséra Rogera Michella je O' Toolový

Peter O' Toole je britská herecká legenda, vo svojej rozsiahlej, dnes už viac než päťdesiatročnej kariére získal osem nominácií na Oscara a mnoho ďalších ocenení. Bez zveličovania možno tvrdiť, že nový film britského režiséra Rogera Michella je O' Toolovým hereckým koncertom.

Maurice (Peter O' Toole) je starý, ale stále ešte ako-tak aktívny herec, Ian (Leslie Phillips) je rovnako herec v dôchodkovom veku (na snímke z mowieweb). Každý deň sa navštevujú, chodia do rovnakej kaviarne i klubu. S obľubou sa sťažujú na zdravotné problémy, chaos v tabletkách („... v žiadnom prípade nejedz tie modré! Po tých sa chce človeku iba spať.“) a, pochopiteľne, na úplnú inkompetenciu svojich ošetrujúcich lekárov a vôbec všetkých, čo nie sú práve prítomní.

Nesenilné dialógy sú napísané vtipne a svižne, v tradícii britských konverzačných komédií, ale na výnimočnej úrovni. Autorom scenára Venuše je i u nás známy britský spisovateľ indického pôvodu Hanif Kureishi. Aktívnu iskru filmu predstavuje mladučká Jessie (Jodie Whittaker), ktorá vletí do života našich dvoch ufrflaných sympatických priateľov, a akoby mimochodom rozvráti ich ustálené rituály.

Ako Ariadnina niť sa vinie filmom vo viacerých rovinách téma narušenia hraníc. Naj­zjavnejšie narušuje pokoj dôchodcovského sveta energická a zle predvídateľná Jessie, ktorá len svojou samotnou prítomnosťou čerí vody roky pestovaných zvykov.

V komických scénach sa Ian na svoju praneter stále sťažuje, pretože a priori nemôže zapadnúť do zvyklostí, v ktorých nemá miesto. Pre Maurica zase predstavuje poslednú iskru v jeho kedysi bohatom a teraz temer mŕtvom milostnom živote. Rovnako dochádza i k formovaniu, de facto narušeniu osobnej integrity u Jessie, ktorá sa pohybuje od pohŕdania ku skutočne priateľskému až erotickému citu k umierajúcemu mužovi.

Obe spomenuté narušenia patria k filmovému rozprávaniu. No film Rogera Michella je v tomto smere bohatší. Erotický vzťah impotentného starca a mladučkého dievčaťa je tabu. Útok na túto hranicu však prekračuje rámec vlastného filmového rozprávania a vytvára napätie priamo medzi divákom a filmovým obrazom.

Sexuálna túžba je zrejme z estetických dôvodov spravidla doménou krásnych či aspoň funkčných tiel. Neobvyklosť takéhoto vzťahu má charakter ozvláštnenia, cez ktoré sa z klasickej romance stáva zaujímavá interaktívna dráma.

Ďalším pozoruhodným presahom filmu Venuša je jeho pseudodokumentárny rámec. Peter O' Toole i Leslie Phillips hrajú obaja známych hercov na sklonku kariéry i života. Rámec je v tomto zmysle verný skutočnosti. Vďaka tomuto „realistickému“ rámcu sa jemne potláča fiktívny základ filmového rozprávania a filmová výpoveď, vrátane členitej katarzie, získava prekvapivú razanciu.

Vo Venuši tak vzniká labyrint vzťahov medzi rozličnými hranicami a ich úmyselnými či náhodnými rušiteľmi. Labyrint otvorených rán posúva vydarenú chytrú komédiu do temer vážnej polohy. Bez ohľadu na túto vtipnú viacúrovňovú komplexnosť, ktorá môže a nemusí byť interpretačným kľúčom, sa Rogerovi Michellovi vydaril inteligentný a vyvážený film.

Venuša. Venus, USA/VB, 2006, 95 min.

Réžia: Roger Michell.

Scenár: Hanif Kureishi, kamera: Haris Zambarloukos, hudba: Corinne Bailey Rae, hrajú: Peter O'Toole, Leslie Phillips, Jodie Whittaker, Richard Griffiths, Vanessa Redgrave a ďalší

Premiéra v SR: 8. mája 2008

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 535
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 853
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 125
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 012
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 969
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 777
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 520
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepána upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.