BRATISLAVA. Ak začujete jeho naliehavý hlas, nemýľte si ho so ženou! Ray LaMontagne (na snímke RCA) je jedným z najosobitejších amerických pesničkárov, ktorého albumy si konečne našli cestu aj na náš trh. Jeho druhá platňa Till The Sun Turns Black vyšla pôvodne v roku 2006, ale k nám sa dostáva až teraz.
Reklamy v hudobných časopisoch ho prirovnávajú k „novému Dylanovi“. LaMontagne je ale dosť osobitý na to, aby sa stal obyčajnou kópiou legendy americkej popmusic. V jeho skladbách, v ktorých až fyzicky cítiť, ako sa vyspievava zo všetkých svojich trápení, je niečo z Neila Younga, Vana Morrisona alebo aj čiernych soulmanov.
LaMontagne sa narodil v roku 1974 v New Hampshire, ale celé svoje detstvo prežil na cestách, pretože jeho rodina sa neustále sťahovala z miesta na miesto. Po skončení školy šiel pracovať do továrne na topánky. Možno by tam zostal, ale jedno ráno cestou do práce začul v rádiu skladbu Treetop Flyer od Stephena Stillsa. Do roboty sa od toho dňa nikdy nevrátil a vydal sa na cestu pesničkára.
Jeho demo s desiatimi pesničkami sa dostalo do rúk ľuďom z vydavateľstva RCA, ktoré v ňom ihneď zacítilo talent. U nich nakoniec vyšiel LaMontagnov debutový album Trouble (2004). Produkoval ho šikovný Ethan Johns, známy napríklad zo spolupráce s Ryanom Adamsom alebo Joeom Cockerom.
Trouble spôsobilo malú revolúciu v pesničkárskom svete, veď po celej zemeguli sa z neho predalo okolo 300–tisíc kusov! Zrazu tu bol hudobník, ktorý nahlas, oslobodzujúco spieval o svojich bolestiach a problémoch. Len veľmi ťažko by sme v mori súčasných pesničkárov hľadali takého intenzívneho a svojrázneho umelca, akým je práve LaMontagne. Na koncertoch spieva väčšinou v prítmí, ponorený do svojho sveta a s publikom skoro vôbec nekomunikuje.
V roku 2006 mu vyšiel druhý album Till The Sun Turns Black, ktorý sa od svojho predchodcu odlišuje oveľa väčšou pestrosťou. Zatiaľ čo Trouble bol kolekciou desiatich folkrockových pesničiek, jeho nástupca pôsobí ako celok s citlivo zaranžovanými skladbami. LaMontagne stále vidí svet v čiernych farbách, ale nie je to žiadna temnota. Len skúma skryté kúty ľudskej duše, kam sa málokto odváži vstúpiť.