Vladimír Michálek patrí medzi najvýraznejšie české režisérske osobnosti súčasnosti. Je to autor so širokým žánrovým rozsahom. Od svojej debutovej adaptácie Kafkovho románu Amerika, cez úspešnú drámu Je treba zabiť Sekala, experimentálny film Anděl exit a komédiu Babie leto prichádza s ďalším filmom hodným diváckej pozornosti. O rodičoch a deťoch podľa rovnomennej novely Emila Hakla je toho roku zatiaľ najvýraznejším počinom českej kinematografie.
Centrom filmu je rozhovor otca (Josef Somr) so synom (David Novotný). Rozhovor sám nemá žiadne konkrétne tematické jadro, nie je tu žiaden problém, ktorý by bolo nutné prebrať „tu a teraz“, otec a syn sa len prechádzajú a voľne preberajú, čo im slina na jazyk prinesie.
Ľahké dotyky s problémami
Takto nastavený rámec provokuje hneď dvojakým spôsobom. Po prvé, spod uvoľnených rečí prebleskuje ich neštandardne dobrý vzťah, pričom medzigeneračné napätie patrí k najobvyklejším konfliktom príbehov. Po druhé, filmové rozprávanie, ktorého gravitačným centrom a motorom je záhaľčivá prechádzka a bezcieľny rozhovor, nevyhnutne dráždi spoločnosť privyknutú na „výkon“ ako elementárnu hodnotiacu funkciu. Pritom však treba dodať, že kúzlo ich dialógu spočíva práve v tom, že sa nepokúša skúmať hlbinno-psychologické problémy.
V slnkom prežiarenom jarnom dni otec skúma, či syn Marte nezahýba, komentuje jeho bývalé priateľky, sťažuje sa, že nikdy nezviedol jedinú Japonku, a vyzvedá, ako je na tom syn s hemoroidmi. Vážnejších problémov sa dotýkajú iba zľahka a akoby náhodou.
Michálkov nový film je preto pozoruhodný po formálnej stránke. Klasický fiktívny film obsahuje, bez ohľadu na množstvo vedľajších motívov a postáv, príbeh, v ktorom je rozdiel medzi počiatočnou a konečnou situáciou, s konfliktom niekde uprostred. Napätie medzi týmito dvoma bodmi vytvára základ pre dramatický oblúk filmového rozprávania. V tomto zmysle môžeme označiť Michálkov film za antidramatický. Otec a syn sa prechádzajú pražskou Stromovkou a vedú pritom nezáväzný rozhovor...
Štylizácia nepomohla
Za slabý článok filmu O rodičoch a deťoch možno považovať nevyrovnanú štylizáciu ilustratívnych retrospektívnych scén. Niektoré z nich sa pohybujú na hranici komixového vtipu, iné zase pôsobia ako viac či menej realistické ilustrácie dialógu. Štylizačnou skratkou najviac utrpela úloha matky (v podaní inak výbornej Zuzany Stivínovej), ktorá pôsobí ako jednorozmerná karikatúra malomestskej paničky.
Celkovo však musíme povedať, že film O rodičoch a deťoch je mimoriadne vydarená komédia s výbornými hereckými výkonmi, kde okrem hlavných postáv zažiari neherečka Mariana Kroftová v úlohe synovej priateľky Marty a Ľuboš Kostelný v úlohe vnuka.
Recenzia / film
O rodičoch a deťoch (O rodičích a dětech), Česko, 2007
Réžia: Vladimír Michálek
Scenár: Emil Hakl, Jiří Křižan, Vladimír Michálek
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Michal Lorenc
Hrajú: Josef Somr, David Novotný, Zuzana Stivínová, Mariana Kroftová, Jiří Lábus, Ľuboš Kostelný a ďalší
Premiéra v SR: 8. mája 2008
![]() |
Autor: Jakub Kudláč (Autor je publicista)