V Bratislave sa dnes od 14.00 bude dianie krútiť okolo pôvodných divadelných hier, ktoré vznikli minulý rok a ešte neboli hrané ani uverejnené. Po prvý raz sa tak udeje v študentskom prostredí na Malej scéne VŠMU.
Z dvadsaťdva dramatických textov, ktoré poslali autori do súťaže Dráma 2007, sa v rámci prebiehajúceho festivalu Nová dráma 2008 predstavia na Divadelnom Trojboji tri finálové.
„Časovo to budeme zvládať lepšie ako počas prvých ročníkov, keď sme predstavovali aj šesť hier naraz a ku koncu sme tu už sedeli len sami s riaditeľkou Divadelného ústavu,“ smeje sa Viliam Klimáček, šéf tohtoročnej poroty.
Scénické čítanie hier vzali do rúk režiséri Roman Olekšák, Anna Petrželková a Ján Šimko. Divákov potešia známe herecké tváre nielen z prostredia bratislavských divadiel, vizuály sú z dielne Aktívnej grupy.
Cestu na Divadelný trojboj do hlavného mesta, ktoré v týchto dňoch žije divadlom viac ako inokedy, merali Eugen Libezňuk a Ľudmila Kozmenková z Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove či Ľubo Bukový a Táňa Poláková z košického divadla. Nové finálové texty budú čítať aj Tomáš Maštalír, Gabika Dzúriková, Monika Hilmerová, Ján Koleník, Juraj Igonda, Jakub Rybárik, Zuzana Konečná, Mirka Dudková či Ľubo Burgr.
Podľa slov Viliama Klimáčka nemožno povedať, či boli texty lepšie ako horšie ako po minulé roky. „Boli jednoducho iné,“ skonštatoval. Okrem neho sedeli v porote teatrológ Juraj Šebesta a režisér Patrik Lančarič, Iva Klestilová z Čiech a Silvia Huszar z Maďarska.
Do finále súťaže vybrali texty Michaely Zakuťanskej (Havaj), inšpirovanú monológmi rusínskej babičky, Jedinečný pohľad do centra autora Štefana Timka a hru Solitaire.sk autorskej dvojice Zuzana Ferenczová a Anton Medowits, ktorá ponúka pohľad do života štyroch mladých ľudí.
„Trojbojoví“ divadelníci uvedú do života aj novú publikáciu Dráma 2006. Zbierka finálových textov predošlej súťaže obsahuje víťaznú hru Nezávislí Jána Papugu a divadelné hry ďalších finalistov - Rabínku Anny Gruskovej, Hovorkyne alebo tajomstvo septagramu Petra Scherhaufera, Sestry Dušehojivé Ivety Horváthovej a Zabudni na Chelsea Štefana Timka.
Koordinátorka podujatia Maja Hriešik by na záver v rámci očakávaných tvorivých diskusií chcela hovoriť aj o dileme, ktorú majú organizátori s tým, v akú dennú hodinu by sa mal Trojboj počas ďalších ročníkov uskutočňovať.
Je úžasné pocítiť iskru dneška
Zhovárame sa so šéfom poroty súťaže dramatických textov Nová dráma 2007 Viliamom Klimáčkom. (Na snímke SITA.)
Čo je a nie je nová dráma?
„Nekonečné psychorealistické osemdesiatstranové texty to asi nie sú, a úprimne na mňa nepôsobia ani krátené staré šuplíkové texty. V širšom meradle je nová dráma to, čo sa napíše teraz. No myslím si, že nie je dôležitá definícia.“
A čo teda?
„To, kto sa ujme daného textu. Veď aj zo starých textov možno urobiť novú, svižnú inscenáciu, hoci nereaguje povedzme na globálne problémy súčasnosti. Napísať niečo vlastné, nové, čerstvé, to je v súťaži to najvzrušujúcejšie.“
Tento rok prišlo do súťaže 22 príspevkov, o dosť menej ako vlani. O čom to svedčí?
„Textov prišlo viac, ale niektoré sme museli vylúčiť, lebo to boli dramatizácie románov a poviedok. Zdalo sa nám čestnejšie, keď niekto príde s vlastným námetom. Vylúčili sme aj dvojstranové námety a libretá. V pomere s českou súťažou o Cenu Alfreda Radoka je textov akurát. Česko je dvakrát väčšie, a tam chodí tak do 50 textov.“
Do Radoka píšu aj naši autori. Je aj Nová dráma otvorená zahraničným autorom?
„Zatiaľ nie. Ale nemal by som problém čítať aj texty autorov zo zahraničia.“
Bolo tohtoročné rozhodovanie o troch finálových hrách jednoznačné?
„Dá sa povedať, že sme sa v porote zhodli. Aj na víťaznej hre.“
Ste šéfom poroty už tretí rok. Odhliadnuc od známych mien a rukopisov, čím vás nové slovenské hry vedia pritiahnuť?
„Dobrá hra vás zaujme už stavbou viet a dialógov. Je to úžasné, keď pocítite, že niekto začne uvažovať, aj keď nehovorí. V mnohých textoch sú úprimné snahy opísať poctivo vlastný príbeh, ale to ešte nemusí byť dráma. Musí v tom byť navyše iskra, ktorá vás vedie odniekiaľ niekam a vyjadruje pocity dnešných čias.“
(ea)