Kedy má Pantagruela stretnúť prvá láska

Divadlo Ludus uviedlo premiéru inscenácie románovej ságy Francoisa Rabelaisa.

(Zdroj: MARTIN BABARÍK)

Divadlo Ludus uviedlo premiéru inscenácie románovej ságy Francoisa Rabelaisa.


Nebojme sa klasiky - tak sa nazýva jeden z dramaturgických cyklov bratislavského Divadla Ludus. Občas načiera do pokladnice literatúry a snaží sa jemne provokovať nečítajúcu dospievajúcu verejnosť. Zámer je to záslužný, pre kreatívne centrum mla­dých (ako sa divadlo deklaruje) prínosný.

Najnovším príspevkom tejto línie je pôvodná dramatizácia románovej ságy veľkého renesančného spisovateľa Francoisa Rabelaisa Gargantua a Pantagruel. Hoci ide o vtipné, múdre dielo, zobrazujúce nadčasové pohľady na človeka, jeho čítanosť je pravdepodobne mizivá.

Dramatizátor Kamil Žiška vyberal z rozsiahlej prózy divadelne vďačné obrazy, kto­rých spoločnou témou je púť Pantagruela za vlastnou dos­pelosťou, ale aj konfrontácia so svetom, s mravmi a poriadkami, takými príznačnými i pre dnešok. Keďže hlavným adresátom inscenácie je dospievajúci divák, dramatizácia sa končí v okamihu, keď má Pantagruela postretnúť prvá láska.

Žiška zachováva Rabelaisov princíp rozprávania. Navyše, historizujúci jazyk miestami zvýrazňuje jeho rýmovaním, ktoré prerastá do nenápad­ných hudobných plôšok. Nenásilnou formou tak atraktivizuje najmä pre mladého diváka dnes nepoznané klasické literárne dielo.

Inscenácii stačí päť hercov a jedna epizodická herečka - pre pointu celej hry. Postavy kreslí vo výrazných štylizá­ciách s akcentom na fyzické konanie. Situácie rozohráva cez konflikty vyhranených typov. Hravosť podporuje scénické riešenie Annamárie Kósa. Niekoľkými drevenými sudmi rôznych veľkostí si herci dotvárajú jednotlivé scény. Kostýmy podčiarkujú typológiu hrdinov. Zdá sa však, že zvolené karikovanie ich fyzického vzhľadu je nadbytočné. Herci si totiž domodelúvajú postavy vlastnými prostriedkami. Aj preto, že sú pre režiséra najdôležitejšou zložkou inscenácie.

V Žiškovej réžii si overili svoju kreativitu a danosti či predpoklady pre štylizované divadlo. Scénky hrajú s chuťou, vo vysokom tempe, s množstvom náročných pohybových i situačných vtipov. Ich konanie je nenútené aj preto, že vychádza z overe­ných improvizácií.

A tak sa predstavenie stáva vhodnou „školou moderného divadla“ aj pre nich. Takže Pantagruela sa v Luduse naozaj netreba báť.

Recenzia/divadlo

Francoise Rabelaise. Gargantua a Pantagruel. Dramatizácie, hudobné improvizácie a réžia: Kamil Žiška, dramaturgia: Miriam Kičiňová, scéna a kostýmy: Annamária Kósa, svetelný dizajn: Peter Stránsky.

Hrajú Daniel Fischer, Andrej Palko, Michal Rovňák, Lukáš Dóza, Martin Weiss/Martin Šalacha a Dominika Šenkárová/Alexandra Antošová.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 215
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 107
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 094
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 092
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 032
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 950
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 141
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 408
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 178

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.