BRATISLAVA. Len tí najväčší hudobníci sa môžu popýšiť, že zásadne zmenili prúdenia hudobných smerov, nastolili trendy také mocné, že svet po nich už nebol rovnaký ako pred ich nástupom. Jedným z ľudí, ktorým celkom pristane označenie génius, je nepochybne gitarista John McLaughlin. V utorok vystúpi v Bratislave na festivale One Day Jazz.
Jeden deň, tri koncerty
Prvýkrát hral u nás už pred dvadsiatimi rokmi. Na Bratislavských jazzových dňoch, v akustickom duu s basgitaristom Jonasom Hellborgom. Teraz si zahrá na novom festivale One Day Jazz, ktorý zastrešuje známy bubeník Martin Valihora. Na prvom ročníku akcie, ktorý sa začne v Incheba Expo aréne v utorok o 19.00 h, McLaughlin privezie novú skupinu, elektrinu a energiu.
V zostave na pódiu sa s ním, ako vždy, predstavia mimoriadni hudobníci. Britský bubeník Mark Mondesir má skúsenosti hádam zo všetkých žánrov od rocku až po acid džez, klávesista Gary Husband hral s funkovými Level 42 aj s „marťanom“ Allanom Holdsworthom a avízovaný basgitarista Hadrien Ferraud si zlomil ruku, takže ho zaskočí niekdajší osvedčený McLaughlinov spoluhráč, virtuóz Dominique Di Piazza.
A to ešte v ten istý večer na One Day Jazz festivale uvidíme Kaltenecker trio z Maďarska a Oskar Rózsa Project .
Vizionár
John McLaughlin (1942) sa koncom 60. rokov dostal do Ameriky, kde pristál vo vizionárskej skupine bubeníka Tonyho Williamsa Lifetime. Pre tento angažmán dokonca odmietol ponuku legendárneho Milesa Davisa, ale potom sa k nemu aj tak dostal a nahral sériu albumov, ktoré znamenali nástup elektrického džezu. Potom založil Mahavishnu Orchestra, pionierov žánru fusion, spájajúceho energiu a nástrojový park rocku so sofistikovanosťou džezu. Napriek tomu, že hudba plná kolektívnej improvizácie a brutálnej živočíšnosti bola náročná, stali sa hviezdami. Až po nich prišli jjazzrockové legendy Weather Report a projekty Herbieho Hancocka.
Mahavishnu Orchestra mala rôzne zloženia, ale McLaughlin stále hľadal ďalej. Jeden z jeho „produktov“ je aj akustická skupina Shakti, jeden z prvých príspevkov na tému world džez. So skupinou Free Spirits sa vrátil ku konceptu organového tria a k hutnému fusion zasa s formáciou The Heart Of Things. Na najnovšom albume Industrial Zen vášnivo objavuje nové zvukové svety a dokazuje, že nadľudská technika nemusí byť samoúčelná.