Oscarový režisér Ang Lee pochádza z Taiwanu. Po filmoch ako Rozum a cit, Tiger a drak či Skrotená hora sa vracia do čínskeho prostredia – intenzívnym, emotívnym príbehom Túžba, opatrnosť.
Adaptácia útlej poviedky populárnej čínskej spisovateľky Eileen Chang nás vovedie do Japonskom okupovaného Hongkongu a neskôr Šanghaja v období druhej svetovej vojny. Je to film o predstieraní a bytostnej túžbe, o rozhodovaní a o vášnivej, zúfalej láske.
Skupina študentov, mladých vlastencov sa odhodlá na odvážny čin: zavraždiť šéfa tajnej služby, bezcitného zradcu bez tváre, čo kolaboruje s nenávidenými Japoncami. Plán na atentát je jednoduchý – Wang Čie Či (začínajúca čínska herečka Tang Wei) pána Jí (Tony Leung) zvedie a vláka do pasce, oni ho zabijú.
V bezpečí nepriateľovho objatia
Čie Či, ktorá sa vydáva za pani Mak, však sama hneď po prvom stretnutí povie: Jí je iný, než čakala. A tým sa naznačuje zauzlenie plánu i jeho brutálny koniec.
Prvé násilné priblíženie pána Jí ju nevystraší. Naivné dievča, no rodená herečka s dušou plnou vlastenectva, sa mení na vášnivú milenku mocného, krutého, nepreniknuteľného muža. Jemná sieť sťahujúca sa okolo pána Jí sa pretrhne, lebo priateľov, s ktorými ju spája nebezpečné sprisahanie, má rada, ale po svojom nepriateľovi túži.
Chce ho nenávidieť, ale len zovretá v jeho náručí prežíva lásku. Bezpečne sa cíti len vo vášnivom objatí nepriateľa. A Jí len pri nej, s ňou prežíva a cíti sám seba. Aj keď jeho letmý, takmer okamžite miznúci, nebadaný úsmev znamená víťazstvo nad ňou. Aj on sa odovzdáva pocitu, že ho táto žena naozaj bytostne chce, a našiel niekoho, kto sa ho nebojí. No pri tom všetkom prežívajú každý deň s vedomím, že majú v rukách život alebo smrť toho druhého.
Vo verzii filmu premietanej v Číne sú mimoriadne realistické erotické scény vystrihnuté. Anh Lee si však myslí, že to jeho filmu neuškodilo. Cenzurovaná verzia je menej intenzívna a dojemnejšia, čínske prostredie prijíma film na pozadí svojej kultúrnej odlišnosti.
Dva páry mandľových očí
Je to tvrdý príbeh jemne vyrozprávaný kradmými, uhýbavými pohľadmi, poloúsmevmi, držaním tela. Krásne kompozície obrazu, cítiaca kamera, subtílne spracovaný zvuk – klopkanie topánok, zvuk madžongových kociek na stole, tikot hodín, hudba, ktorá sa vlní spolu s plynúcim príbehom, i melodická mandarínčina – to je pozadie.
Plátno ovláda číra prítomnosť, hlas a predovšetkým zamatový pohľad pána Jí v nádhernom stvárnení Tonyho Leunga (držiteľa hongkongských filmových cien i ceny pre najlepšieho herca z Cannes za úlohu vo filme Naladení na lásku režiséra Wong Kar-waia).
Keď sa pán Jí prvýkrát zahľadí na pani Mak v jej nových modrých šatoch, hodiny začínajú odbíjať čas a oni dvaja sa už nemajú kam vrátiť, opatrnosť sa vytráca.
Príbeh o prežívaní bytostnej lásky a o upadnutí do surového smútku by sa ani nedal vyrozprávať s inými hercami, v inom prostredí. Iba dva páry mandľových, úzkych tmavých čínskych očí mohli na plátno priniesť toľko citu a vyrozprávať tak presvedčivo tento príbeh.
Recenzia
Túžba, opatrnosť (Se, Jie). Hongkong – Čína – USA 2007, 159 minút.
Réžia: Ang Lee. Scenár: Wang Hui Ling, James Schamus. Kamera: Rodrigo Prieto. Hudba: Alexandre Desplat.
Hrajú: Tony Leung, Tang Wei, Joan Chen, Wang Leehom, Tou Chung Hua, Chi Chih Ying, Kao Ying Hsuan, Ko Yu Lien
Premiéra v SR: dnes
Autor: Zuzana Dudášová (Autorka je doktorandka v Ústave svetovej literatúry SAV)