GALÉRIA CYPRIÁNA MAJERNÍKA JE SPÄŤ NA UMELECKEJ SCÉNE S NOVOU ADRESOU

Zatvoriť–zabudnúť–otvoriť

Otvorenie bývalej Galérie Cypriána Majerníka v priestoroch Zichyho paláca je aj vrátením dlhu umeleckej obci.

Časť expozície, pripomínajúca zavretú výstavu sôch Juraja Bartusza.(Zdroj: SME – MICHAL PETRÍK)

BRATISLAVA. Jednou z kultúrnych tragédií sko­rých kapitalistických deväťdesiatych rokov bolo aj zatvorenie bratislavskej Galérie Cypriána Majerníka. Za roky svojej existencie sa stala „dobrou adresou“, kde sa patrilo vystavovať.

A naozaj, nebolo významnejšieho umelca, ktorý by v jej priestoroch na prvom poschodí rožnej budovy na Hurbanovom námestí číslo 7 počas svojej umeleckej kariéry nevystavoval. Jej nedávne znovuotvorenie v Zichyho paláci vracia dlh umeleckej obci a tiež je dobrým znamením, že sa možno začalo blýskať na „kultúrnejšie“ časy.

Napriek päťdesiatym rokom

Dnes už málokto vie, že začiatky Galérie Cypriána Majerníka sú zviazané s osudmi umeleckej generácie, ktorá v polovici päťdesiatych rokov ako prvá absolvovala štúdium na novootvorenej Vysokej škole výtvarných umení. Bolo len otázkou času, aj napriek dogmatizmu tých rokov, kedy a kde sa objaví ich naakumulovaná a umelo zdržiavaná energia.

Aj keď smrť Stalina zbavila to obdobie najhoršieho, otvorenie novej galérie bolo krokom, ktorý vyžadoval ešte veľa námahy a diplomacie. Žiadny čin nie je anonymný a nič sa nekoná len samo osebe – galéria vznikla v roku 1957 vďaka konkrétnym umelcom – Ernestovi Špitzovi, Marianovi Čunderlíkovi, Milošovi Šimurdovi a Dušanovi Valockému.

A, samozrejme, dobrej vôli dnes už anonymných úradníkov, ktorí posvätili taký neistý projekt, akým bolo založenie Galérie mladých, pôvodný názov, s ktorým Galéria Cypriána Majerníka vstúpila na scénu.

Už od začiatku sa táto galéria veľkosti dnešnej väčšej obývačky stala najdôležitejším miestom mladých umelcov, ktorí sa uchádzali o divácku pozornosť, a priestorom odváž­nych autorských experimentov, z ktorých dnes sa už mnohé považujú za zlomové udalosti v dejinách nášho moderného výtvarného umenia. Najdôležitejšie asi je, že vďaka dobrej polohe v centre hlavného mesta, v blízkosti Michalskej veže, bola vždy ľahko prístupnou adresou, na ktorú sa zvyklo chodiť.

Nadšenci sa obzreli

Jej zatvorenie v roku 2000 bolo v kontexte predchádzajúcich deväťdesiatych rokov už len zameškaným dovŕšením ranokapitalistickej túžby zarobiť na každom dostupnom štvorcovom metri. S jej stratou sa slovenská kultúrna obec vyrovnala sebe vlastným spôsobom – čo najrýchlejšie na ňu zabudla.

Je pravda, že výtvarné dianie nestojí len na existencii jednej galérie. Napokon, v uplynulých rokoch vzniklo niekoľko ďal­ších, ale vyše tridsať rokov života je úsek, ktorý si predsa len zaslúži osobitnú starostlivosť.

Istota opakovania dejín nie je až taká zrejmá ako výskyt nadšencov, ktorí z času na čas dokážu pozmeniť ich predpokladaný chod. Aj teraz za znovu­ otvorením galérie stoja predovšetkým dvaja kurátori výtvarného umenia – Richard Gregor, pracujúci na oddelení kultúry Staré Mesto, a Vlaďa Büngerová, zodpovedná za jej výstavnú ponuku.

Keďže otvárali galériu s minulosťou, prvú výstavu v no­vých priestoroch zvolili ako obzretie sa za tým, čo bolo.

Trpká pamäť galérie

Inauguračná výstava Otvorené zatvoreným pripomína zneužívanie moci, ktoré sa v umeleckej brandži prejavovalo nezmyselným šikanovaním umelcov a zatváraním ich výstav. Pripomienka týchto praktík je často prekvapivo trpká, lebo podpásový podnet nevychádzal len od „anonymného aparátčika“, ale neraz aj od horlivých kolegov – umelcov.

Na prvej výstave galérie sa divák stretne s historickou rekonštrukciou zavretých výstav Milana Paštéku, Mariana Čunderlíka, Juraja Meliša a Juraja Bartusza. Pravdepodobne tých nespravodlivostí na jednej strane a hrdinov na strane druhej bolo viac. Len ťažko je sa k nim dopátrať.

Archív bývalého Zväzu výtvarných umelcov, pod ktorý Galéria Cypriána Majerníka do roku 1989 patrila, neexistuje. Zrejme bol zničený ešte na začiatku deväťdesiatych rokov počas transformácie zväzu na Úniu výtvarných umelcov. Možno to tak dejiny a niektorí jednotlivci chceli.

Lebo, ako sa ukazuje, bremeno pamäti je ešte stále nad naše sily.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 861
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 717
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 502
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 142
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 813
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 615
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 515
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 322
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 475
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Nezávislé Oscary - Spirit Awards ovládla dráma Moonlight

V kategórii najlepší medzinárodný film zvíťazila komediálna dráma Toni Erdmann.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop