CANNES. Naivnejší z nás by si mali dať pozor. Taliansky film Gomorra v nich môže vyvolať absolútny zmätok a vzápätí zdesenie. Zistia, že v Neapole hádam nie je človek, ktorého by sa mafia nedotkla.
Taliansko nebolo úplne nadšené: S takýmto filmom sa máme ukázať na svetovom festivale? „Ale ja si myslím, že toho folklórneho zobrazovania našej krajiny už bolo dosť,“ povedal Roberto Saviano, jeden zo šiestich scenáristov filmu. „Ak chceme s mafiou niečo spraviť, mali by sme za začať správať zodpovednejšie.“
Saviano o mafiánskom systéme Camorra najprv napísal knihu. Tak dobre sa predávala (aj v 33 inojazyčných prekladoch), až to začalo byť nebezpečné a on v roku 2006 skončil pod policajnou ochranou. „Cammora má ročný obrat 150 miliárd eur, skoro trikrát viac ako Fiat. V Neapole každý tretí deň niekoho zabije. A tým niekým môže byť ktokoľvek – dieťa, žena, talentovaný umelec,“ vraví.
Vo filme je niekoľko napohľad absurdne násilných scén. Nechce sa veriť, že spolu nejako súvisia, ale konečný obraz je jasný: Camorra zasahuje do najbežnejších vecí. „Je to vlastne obrovský holding,“ vraví Saviano. „Je v turizme, doprave, reštauráciách, kinách. Keď spadli Dvojičky, jeden člen okamžite volal druhému: Hej, vieš, že v centre New Yorku je nový flek? Zainvestujeme?“
Pri písaní knihy a scenára mal Saviano pocit, že je chirurg a zachraňuje pravdu. Režisér Matteo Garrone mu v tom pomohol, nakrútil neštylizovaný film. Drsný, ale Taliani si s ním hanbu určite nenarobili.