968 najväčší obchodný dom v ČSSR uviedol do praxe nový štýl nakupovania, približujúci socialistickú spoločnosť ideálom spotrebného správania západného typu.
Členenie interiéru do veľkých nákupných priestorov malo vytvoriť vyvážené prostredie pre zákazníkov aj personál. Komplex budov, zaraďovaný historikmi ku klenotom tzv. ostmoderny, je zároveň chápaný ako kontroverzný symbol modernizácie mestského centra.
Už asi len odborníci ocenia, že tento „chrám“ socialistického konzumu, dnes oblepený kioskami a zmenárňami, tak ako skutočné chrámy, uchováva mnoho vzácnych diel dobového dizajnu, umenia a módy. V zmysle jednotnej materiálovej skladby použili stavebníci na obloženie budov vzácny spišský travertín opracovaný tradičným manuálnym spôsobom. Vstúpiť do interiéru hotela Kyjev znamená priam dobrodružstvo cestovania v čase. A to vďaka tomu, že veľká časť sa uchovala v pôvodnej podobe.
V centre hotelovej haly návštevníka upúta masívna a súčasne vzdušná ľavotočivá špirála schodiska a riešenie dreveného kazetového stropu. Legendárny podzemný Luna bar má kruhové centrovanie priestoru, ktoré opakuje nástenný opticko-kinetický objekt Milana Dobeša ako premyslený doplnok interiéru.
Zatiaľ zostáva faktom, že záujem o našu architektúru 60. a 70. rokov prichádza skôr zo zahraničia. Dokazuje to publikácia Eastmodern zostavená kolektívom rakúskych autorov, ktorá nedávno vyšla vo Viedni a v New Yorku.
Viem si predstaviť, že komplex bývalého obchodného domu Prior by mohol slúžiť ako múzeum moderného umenia a výtvarnej kultúry epochy socializmu. Dokáže totiž evokovať návrat do minulých snov o budúcnosti.
Autor: Daniel Grúň (Autor je kunsthistorik)