VIEDEŇ. Matthew Barney je známy najmä ako videoumelec – svetové uznanie a slávu získal vďaka filmovej sérii Cremaster Cycle (1995 - 2002) a medializovanému vzťahu so speváčkou Björk.
Kunsthalle prezentuje jeho najnovší „fantasy“ veľkofilm Drawing Restraint 9 z roku 2005.
Vyše dvojhodinová snímka sa nesie v duchu očarenia japonskou kultúrou. Barney na nej spolupracoval aj s Björk, ktorá k ne • zložila hudbu a zároveň v nej so svojím partnerom účinkuje. Barney opäť raz dokázal spojiť dokopy svoje vedomosti z oblasti modelingu, dejín, medicíny, športu, réžie, herectva a potvrdil svoje umelecké kvality.
Dej filmu je situovaný na veľrybársku loď Nissin Maru. Barney odhaľuje veľa zo spoločenskej kultúry a ľudských emócií. Celý film je fascinujúcou analýzou rituálov zobrazovaných do krajností našej zvedavosti.
V prvej obrazovej línii nadchne diváka zaujímavé miesto - Nagasaki, až neskôr si uvedomí, že protichodné ľudské city nemôžu existovať oddelene, ale súčasne naraz. Barney excelentne servíruje mytologické obrazy o láske, deštrukcii, histórii a súčasnosti, tvorivosti i úpadku.
Drawing Restraint 9 sa začína v japonskej ropnej rafinérii, z ktorej „odchádza“ cisterna s vazelínou do fabriky prístavu v Nagasaki. Povrch meniacej sa vazelíny je metaforickým symbolom rôznych zmien na mori a zároveň pôsobí ako veľkolepá socha, ktorá je narušená ľadovcami a búrkou. Samotný príbeh vazelíny je odrazom ľúbostného príbehu, ktorý sa vyvíja na inej časti lode.
Vďaka čajovému obradu, ktorý spôsobí vzájomné splynutie „hostí“ zo západu, sa čajová izba hostiteľa lode stáva sama nádobou zapĺňajúcou sa tekutinou (láskou).
Matthew Barney s Björk v úlohe hostí spečaťujú svoju lásku v duchu šintoizmu. Príbeh sa pomaly končí svojím vrcholom, spoločnou samovraždou dvojice – vzájomným odrezaním nôh a následnou symbolickou premenou. Metaforické rozprávanie obrazov sa končí záberom na more a dvojicu plávajúcich veľrýb a absolútnym splynutím páru.
Výstava v Kunsthalle spája západnú fascináciu východom, konzumné s duchovným, prírodné s technickým. Barney sa tu prezentuje ako intermediálny umelec, ktorý je fascinovaný obrazom ako takým a dokáže ho pretaviť do rôznych podôb.
Autor: Ľudmila Poláčková (Autorka je kunsthistorička)