Cyrano z predmestia bol pionierskym počinom skladateľov Mariána Vargu a Pavla Hammela a textárov Kamila Peteraja a Jána Štrassera. Išlo o prvovýstup v "kapitalisticky prehnitom" muzikálovom žánri (aj keď v tom čase sa hovorilo o "rockovej opere"), navyše, s kultovými tvorcami, takže uvedenie Cyrana na bratislavskej Novej scéne v októbri 1977 bolo obrovskou udalosťou.
Bola to šťastná konštelácia hviezd
Dej muzikálu je verziou klasického Rostandovho Cyrana z Bergeracu. Autorka Alta Vašová ho originálne situovala na perifériu súčasného veľkomesta. Je tu zakomponovaný bigbít a rivalita rockových skupín, resp. motív progres verzus komercia. A najmä tu nechýba najodvážnejšia dejová línia - drogová závislosť, ktorá musela byť v čase vzniku zmenená na alkoholizmus. Drogy predsa v socializme oficiálne neboli.
"Bola to šťastná zhoda okolností a konštelácia hviezd," hovorí Pavol Hammel. "Kamil Peteraj bol dramaturg, Bedřich Kramosil ako šéf spevohry bol náchylný na pôvodnú tvorbu, riaditeľ Dalibor Heger tomu nebránil. Radi sme s Mariánom súhlasili. Nebohého Ivana Krajíčka majú ľudia hlavne za humoristu, ale ako režisér bol skvelý, vedel zaspievať aj zatancovať. Predstaveniu veľmi pomohol."
Cyrano bol na naše pomery novátorským predstavením v tom, že tvorcovia sa nebáli obsadiť tanečné úlohy na základe konkurzu, na ktorý sa prihlásilo asi tristo adeptov. Takže prišli mladí ľudia a to bolo veľmi dobré. Ďalšou novinkou bolo použitie polovičného plejbeku, čo, samozrejme, vyvolalo nevôľu členov orchestra. Ten je na nahrávke použitý v redukovanej podobe, sláčiky a drevené dychové nástroje.
"Niektoré pesničky boli Mariánove, niektoré moje, niektoré sme robili spolu napríklad tak, že som vymyslel alebo prispôsobil melódiu, aby sa dobre spievala. Pamätám si na zaujímavú situáciu, keď sme písali noty do partitúr, Marián ležal vo vani s cigarou, lebo sa rád kúpal, ja som sedel na záchodovej mise, lebo nikde inde sa nedalo posadiť, a diktoval mi, čo mám napísať. Akože ,violy idú z cis na h'," smeje sa Paľo Hammel.
"S muzikálmi sme nemali žiadne skúsenosti, pravdupovediac, muzikál som nikdy nemal veľmi rád, ale bolo nám jasné, že nejaké motívy sa musia opakovať, aby celok držal pokope," hovorí Marián Varga. "Tak ako v operách, v predohre som uviedol všetky dôležité motívy. Myslím, že Cyrano ani nie je v pravom zmysle muzikál, je to taká pesničková hra."
Marián Varga je známy svojou extrémnou kritickosťou k svojim vlastným dielam, ale Cyrano sa mu dodnes páči. "Je len zle nahraný, robili sme ho v malom štúdiu Divadle hudby," hovorí.
Hlavnej speváckej úlohy sa zmocnil Jozef Benedik. Pôvodne mal Cyrana hrať Michal Dočolomanský, ponúkli ju aj Milanovi Kňažkovi, ale Kňažko sa na ňu necítil spevácky a Dočolomanský ju nevzal. Tak sa z pôvodného alternanta stala hviezda. "Celé leto som sa mu venoval, aby spieval civilnejšie, rockovejšie," spomína Pavol Hammel. Myslím, že to zvládol veľmi dobre. Kamila Magálová vie spievať, ale je hlavne dobrá herečka. Roxanu alternovala Jana Jakubcová, ktorá na tom bola spevácky určite lepšie, ale herecky zasa nie.
Úspech bol obrovský. "Vedeli sme, že predstavenie bude mať úspech, ale to, čo vypuklo, nás zaskočilo," spomína Kamil Peteraj v knihe Collegium Musicum. "Nedalo sa naň dostať, ľudia preliezali načierno cez orchester, nastalo šialenstvo. Ja som napokon kvôli Cyranovi musel odísť z divadla, lebo takúto vec ľudia nezabúdajú. Nielen žiarlivosť na úspech, ale aj to, že sme niektorých odstavili. Takže nakoniec odstavili nás. Riaditeľ Karol Vlach tam začal nosiť nejaké sovietske hry, posledná kvapka bola hra Nech gitara hrá, obľúbené Brežnevovo divadlo. ,Vlezdoprdelizmus' už prekročil všetky medze a nedalo sa tam žiť odišli sme traja dramaturgovia zo štyroch, Jaro Filip, Eva Čičmancová a ja."
Cyrana chceli uviesť aj v zahraničí, ale rokovanie sa skončilo pri vydavateľských právach, za čím boli tiež, pochopiteľne, politické dôvody.
Z archívu
Napísali pred tridsiatimi rokmi Príjemne prekvapili účinkujúci externisti (namiesto obligátneho baletu Novej scény), mladí ľudia rôznych profesií. Architekt, dvaja zámočníci, automechanik, pracovníčka Kožatexu, učni, gymnazisti. Dvoch z nich už od novej sezóny 1977 angažovala Nová scéna do tanečného súboru svojho divadla. Títo "cyranovskí" tanečníci ukázali, ako sa dá na javisku tancovať a pohybovať s nadšením a radosťou z roboty. Nemalú zásluhu na tom má choreograf, zaslúžilý umelec Luboš Ogoun a. h.
Libretistka Alta Vášová: "Domnievam sa, že hrdina tejto hry, Cyrano, zodpovedá typu dnešného mladého človeka: Svoje city schováva pod maskou fanfarónstva, pod drsným povrchom bitkára sa ukrýva nekompromisná povaha, schopná silnej a šľachetnej lásky k Roxane, ktorá je zasa obrazom dnešného mladého dievčaťa. Nechýba ani záporná stránka tejto generácie: Ján stelesňuje slabý typ človeka, ktorý nevie prekonať prekážky vo svojom živote a hľadá útechu v alkohole. Oproti Rostandovej hre nie sú v mojom prepracovaní v osnove deja náhodnosti. Cyrano si svoj rozbitý nos, ktorý je zdrojom jeho komplexov, zapríčiní sám v bitke, Jánova smrť nie je výsledkom náhody, ale vyplýva z jeho slabosti a nechopnosti vyrovnať sa s pohľadom na seba samého."
Populár 10/1978
Tento muzikál stále žije
Jedným z dvoch textárov, ktorí pracovali na muzikáli Cyrano z predmestia, je JÁN ŠTRASSER.
Ako vznikla myšlienka urobiť Cyrana z predmestia?
![]() |
Ján Štrasser. |
Alta Vášová, scenáristka a libretistka, sa ma jedného dňa spýtala, či nemám Rostandovho Cyrana z Bergeracu. Mal som ho, tak som jej ho požičal. O dva-tri mesiace prišla s libretom Cyrana z predmestia, či by som sa na to nepozrel, že to ponúka na Novú scénu Kamilovi Peterajovi, ktorý tam robil dramaturga a oslovil ju. Ona to chcela robiť s dvojicou Dežo Ursiny a Marián Varga, na čo jej Kamil povedal, že pokojne, ale v takom prípade určite nebude premiéra ešte v 20. storočí. Takže to nakoniec dostala osvedčená dvojica Hammel - Varga. Oni robili s Peterajom, Vášová so mnou, a tak sme sa dohodli, že si texty rozdelíme. Pracovali sme bez problémov, nikdy sme sa nedostali do sporov. Musím povedať, že Kamil Peteraj vyoral naozaj hlbokú brázdu, lebo pred Cyranom bolo muzikálov niekoľko, ale Cyrano bol prvý rockový.
Ako ste spolupracovali na textoch?
Kamil mal vtedy prudko lyrické obdobie, tak mu prischla lyrika, ja som bol vždy na dramatickejšie, epickejšie, možno ironickejšie texty. Za dvadsať minút sme si rozdelili pesničky a každému sa nám ušiel aj hit - on mal Ja nemám lásku v malíčku a Tŕňová kráľovná a ja Kúpim si zrkadlo či Pančuchové blues.
Cyrano pôsobil v čase svojho vzniku rebelsky. Robili vám komunisti prieky?
Toto riešil hlavne Kamil, ale viem, že ministerstvo kultúry zariadilo, aby sa muzikál nehral v zahraničí, mali oň záujem v Holandsku, Juhoslávii a Nemecku. Dôvody sú jasné - je to hra o slobode verzus nesloboda, originalite života verzus konvenčný život. Hlavná postava je naozaj rebel, ktorý žije svoj život tak, ako ho chce žiť, a nie podľa klientelisticko-korupčníckych ťahov. Preto ten muzikál stále žije a možno sa ešte dočkáme životaschopného revivalu.
Naštudovaný bol potom ešte dvakrát, ako sa vám páčili inscenácie?
Košická verzia z roku 1994 bola dobrá, tam bola na scéne živá kapela, Cyrana hral Peter Slivka. Bratislavská verzia z roku 1999 už tak dobre nedopadla, zdala sa mi nešťastná z mnohých dôvodov, možno najvážnejší bol priestor - Dom kultúry Ružinov. Ani zásahy režiséra veci príliš neprospeli. Tá inscenácia nebola ani dobrá, ani úspešná.
Po úspechu minuloročnej hudobnej edície prichádza denník SME sdruhým dielom série Slovenské legendárne albumy. Ide o reedíciudesiatich pôvodných albumov vydavateľstva Opus. CD nosiče si budetemôcť kúpiť s denníkom SME všade tam, kde sa predávajú noviny. Cenajedného albumu je 149 korún. Každý z nich bude v predaji počas jednéhotýždňa. Dnes vám predstavíme album, ktorý si budetemôcť kúpiť v stánkoch od pondelka 2. júna.
V prípade záujmu si môžete albumyobjednať za cenu 129 korún na adrese albumy@sme.sk, prípadne natelefónnom čísle 02/ 59 233 411. Informácie o objednávaní nájdete tiež nastránke www.albumy.sme.sk.
Cyrano z predmestia - Hammel, Varga, Peteraj Štrasser Informácie k CD |
![]() |
Pavol Hammel. |
![]() |
Marián Varga. |
![]() |
Kamil Peteraj. |