Štefanková: Snažím sa dostať na papier všetko, čo mi prebehne mysľou

Slovenskú výtvarníčku Petru Štefankovú (29), ktorá žije a tvorí v Londýne, uviedli do prestížnej kráľovskej spoločnosti Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures & Commerce (RSA).

Petra Štefanková, slovenská ilustrátorka a grafická dizajnérka žijúca v Londýne.(Zdroj: TASR - Štefan Puškáš)

Bratislava 2. júna (TASR) - Slovenskú výtvarníčku Petru Štefankovú (29), ktorá žije a tvorí v Londýne, uviedli do prestížnej kráľovskej spoločnosti Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures & Commerce (RSA).

Štefanková sa venuje ilustrácii, grafickému dizajnu i animácii a už v minulosti zaznamenala viaceré úspechy. Predstavili ju v rámci londýnskej prehliadky To najlepšie zo súčasnej britskej ilustrácie v roku 2007, televízna stanica Channel 4 jej v tom istom roku udelila ocenenie 4Talent Award a vydavateľstvo Luerzer ju nedávno zaradilo do publikácie 200 najlepších ilustrátorov na svete.

Kráľovskú spoločnosť (RSA) založili v roku 1754 a jej patrónom je kráľovná Alžbeta II. a prezidentom princ Filip. Medzi členov RSA patria vedúce osobnosti politiky, vedy, školstva i kultúry, ako Nelson Mandela, Stephen Hawking, Ben Okri a v minulosti napríklad Winston Churchill, F.D. Roosevelt či Charles Dickens. Spoločnosť od svojho počiatku výrazne formuje ekonomické, politické, sociálne a umelecké myslenie. Cieľom združenia je prispievať k rozvoju spoločnosti vo všetkých oblastiach ľudských činností a riešiť problémy s globálnym dosahom.

Štefanková, ktorá absolvovala VŠVU v Bratislave a študovala aj na pražskej VŠUP, odišla do Británie pred dvoma rokmi a veľmi rýchlo zaujala kritikov netradičnou lyrickou tvorbou inšpirovanou surrealizmom a psychickým automatizmom.

Taliansky editor online galérie Pixartisan o tvorbe slovenskej výtvarníčky napísal, že je "známa produktívna a inovatívna kapacita. Flirtuje s ruským konštruktivizmom, ktorý tvorí základ jej originálneho a vtipného prístupu k tvorbe postáv, či už ide o cirkus, podmorské dobrodružstvá alebo trampolínu. Petra je súčasťou známej vetvy Jan Švankmajer - Karel Teige - a v poslednom období - bratia Quayovci. Ovláda nástroje, ktoré všetci dobre poznáme, s výnimočnou, úžasnou istotou a neuveriteľnou ľahkosťou".

Ako povedala Štefanková v rozhovore pre TASR, "laici i odborníci sa nazdávajú, že ma ovplyvnil Picasso, ale nie je to úplne tak. Kubizmus a ruský konštruktivizmus ma ovplyvnil skôr nepriamo po formálnej stránke. Filozoficky ma výraznejšie inšpiroval surrealizmus, vetva okolo psychického automatizmu a Freuda - najmä v mojej 3D tvorbe."

Diela nevznikajú tradičnými grafickými technikami, ale na počítači, avšak podnety autorka čerpá z každodenného života veľkomesta, ktorý zachytáva rýchlou kresbou.

"Psychický automatizmus je vlastne úvodná fáza tvorby. Na papier sa snažím spontánne dostať čokoľvek, čo prebehne mojou mysľou... Ocitnem sa trebárs v metre počas cesty vlakom, keď sú všetci ráno unavení a idú do práce. Ja v tej tlačenici začnem kresliť, čo na mňa vplýva z okolia, a snažím sa to zachytiť na papier. Tvorím si akúsi knižnicu námetov. Tie potom vyťahujem ako z databázy a spracovávam ich v počítači do ďalšieho rozmeru, ktorý je potom estetický a vizuálne zaujímavý," dodala Štefanková.

Svoj úspech pripisuje výtvarníčka aj obrovskému rozmachu ilustrácie v Británii, ktorá sa uplatňuje "širokospektrálne v grafickom dizajne, reklame, časopisoch, novinách a knihách. Ilustrácia je rovnako silný komunikačný nástroj ako napríklad titulok v novinách. Kresba zasahuje do typografie, fotografie a dostáva ďalší rozmer a spolu so špičkovou technológiou ponúka nekonečné možnosti spracovania vo filme i televízii".

Štefanková zároveň pracuje ako umelecká riaditeľka spoločnosti animacia.co.uk so sídlom v Londýne, v rámci ktorej tvoria i ďalší slovenskí a českí umelci ako Roman Vrbovský, Noro Držiak, Petra Chládková či Ondřej Švadlena. "Je to združenie česko-slovenských tvorcov, ktorí sa snažia prezentovať svoju prácu v zahraničí. Snažíme sa upútať najmä na novú československú vlnu animácie, pretože tradícia našej animácie je vo svete dostatočne známa. Nové veci nie sú dostatočne v povedomí, preto chceme upriamiť pozornosť na tieto talenty," vysvetlila.

Výtvarníčka v súčasnosti dokončuje prácu na dvoch knižných projektoch a odchádza na prezentáciu svojej tvorby do New Yorku.

Námet na tento rozhovor vznikol pri príležitosti Vášho uvedenia za člena kráľovskej spoločnosti Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures & Commerce (RSA). Môžete nám priblížiť, čo je to RSA, čo Vám členstvo v tejto organizácii ponúka a ako spoločnosť funguje?

Inštitúcia bola založená pred viac ako 250 rokmi Williamom Shipleym. Patrónom je Jej veličenstvo kráľovná Alžbeta II. a prezidentom princ Philip. Je to výberová spoločnosť, ktorá má vo svojich radoch vedúce osobnosti politiky, vedy, školstva i kultúry. V jej záujme je formovanie a rozvoj spoločnosti vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti, riešenie problémov, nastoľovanie otázok s globálnym dosahom. Ako člen mám možnosť podieľať sa na rôznych aktivitách spoločnosti, iniciovať projekty, získavať pre ne podporu a stretávať sa s významnými osobnosťami. Môžem prednášať na pôde RSA a iniciovať diskusie v oblasti výtvarného umenia, filmu, dizajnu, ako aj riešiť úlohy v širšom celospoločenskom kontexte podľa vlastných predstáv a záujmov. Mám k dispozícii priestory v gregoriánskej budove RSA neďaleko námestia Trafalgar Square na stretnutia, štúdium či prácu.

Pomôže Vám členstvo v RSA pri propagácii Vašej tvorby vo svete. Realizuje spoločnosť prehliadky svojich členov?

RSA už od počiatkov svojej existencie organizuje dôležité výstavy - zorganizovala prvú výstavu "súčasného" umenia v roku 1760 a prvú svetovú výstavu v Londýne v roku 1851. Spoločnosť však predovšetkým funguje ako sieť, ktorá prepája dôležitých ľudí medzi sebou, aby im pomohla pracovať na týchto projektoch.

Do Británie ste odišli pred dvoma rokmi. Aká bola motivácia Vášho odchodu po skončení vysokej školy na Slovensku. Skúšali ste sa realizovať doma, alebo ste sa hneď obracali na svet s túžbou odísť?

Keď som začala pracovať na Slovensku, tak som sa snažila otvárať si možnosti a prezentovať svoju prácu doma aj v zahraničí. Paradoxne prvé objednávky na ilustrácie prišli zo zahraničia a to ma posunulo ďalej a povzbudilo a tak som tieto veci prezentovala v Británii, USA, Japonsku a inde. Britský trh v oblasti kreatívnych služieb rozkvitá a ich hlad po nových prístupoch láka umelcov z celého sveta. Británia má veľmi silnú a funkčnú sociálnu sieť, selektuje talentovaných ľudí, systematicky ich posúva vpred, podporuje a povzbudzuje kreatívne vrenie. Podpora nie je závislá od štátnej pokladnice, ale držia ju v rukách súkromné spoločnosti ako televízia Channel 4 a umelecké inštitúcie, ktoré stavajú na dobrom marketingu a komerčnej prezentácii svojich projektov, aby upútali širokú verejnosť.

Študovali ste na Škole úžitkového výtvarníctva v Bratislave, neskôr na pražskej VŠUP a absolvovali na bratislavskej VŠVU. Ako hodnotíte úroveň vzdelania, ktoré študentom poskytujú slovenské umelecké školy?

V rámci podmienok, ktoré táto krajina má, je kvalita umeleckého vzdelania dobrá. Mala by sa zlepšiť prepojenosť na zahraničný trh. Dĺžkou štúdia je u nás vzdelávanie príliš rozvláčne, vysokoškolské štúdium trvá šesť rokov a bolo by efektívnejšie pre mladého človeka absolvovať o niečo kratšie intenzívne štúdium s dôrazom na trhovú uplatniteľnosť. Prospel by nielen záujem o individualizmus, ale aj výchova k tímovej spolupráci a aktívnejšia spolupráca so zahraničím. Za zlomovú počas môjho štúdia považujem pražskú stáž, ktorá ma istým spôsobom oslobodila a viac nadchla pre samostatnú ilustrovanú a animovanú tvorbu. Hlavnú úlohu pritom zohrala komunikácia s profesorom Bártom v ateliéri filmovej a televíznej grafiky.

Máte možnosť porovnať trh s ilustráciou a grafickým dizajnom na Slovensku a v Británii. Aké sú zásadné rozdiely?

Najväčším rozdielom je obrovský "boom" ilustrácie v Británii, ktorá zasahuje do všetkých oblastí, od grafického dizajnu po knihy a časopisy. Dotýka sa animácie a uplatňuje sa vo filme alebo v televízii. Ilustrácia je rovnako silný komunikačný nástroj ako napríklad titulok v novinách. Trh v Británii je silne konkurenčný, pôsobia tam tisíce firiem v kreatívnej oblasti. Zo škôl vychádzajú tisíce nových absolventov bojujúcich o miesto na trhu práce. A preto sa firmy i jednotlivci úzko špecializujú, aby zdokonalili a povýšili najmä jednu dominantnú oblasť svojej tvorby a vynikli. Klienti sú zväčša uvedomelí a poučení o funkciách dobrého dizajnu, žiadajú kvalitu, mnohokrát i inovatívny prístup napriek určitým zaužívaným preferenciám a tendenciám. Strieda sa tu konzervatívnejšia elegancia a čistota verzus drsný neškolene pôsobiaci naivný prejav inšpirovaný street-artom a eklektizmom. V oblasti ilustrácie takmer neexistujú konkurzy, objednávatelia vyberajú autora na základe rukopisu a prezentovaného štýlu.

Na Slovensku sa knižná ilustrácia, ktorej sa za socializmu venovalo mnoho umelcov, po páde režimu dostala do úzadia z dôvodu šetrenia vydavateľov a menšej štátnej podpory. Cítite v tomto smere nejaké zlepšenie, kontaktujú Vás naši vydavatelia?

Keď som začínala na Slovensku, tak všetko padalo na tom, že trh je veľmi malý a nie sú tam takmer žiadne financie. Preto som sa nakoniec sústredila na zahraničie, pretože ma táto práca baví a chcela som ju robiť. Knižná tvorba v Británii nie je závislá od štátnej podpory a nemusí byť podporovaná štátom, pretože vzhľadom na veľkosť a samostatnosť trhu je plne sebestačná. Súvisí to aj s výchovou mladého čitateľa, ktorý si buduje vzťah ku knihám. Ten vzniká v detstve a trvá po celý život. Briti knihy čítajú v každej voľnej chvíli, napríklad počas cesty metrom do práce. Nie je výnimkou stretnúť 16-ročného chlapca s románom v ruke.

Ako sa vyvíja Vaša profesia a aké sú aktuálne trendy v dizajne, ilustrácii či animácii? Vzniká ilustrácia stále ešte tradičnými grafickými technikami alebo sa už celkom priklonila k počítačovej tvorbe a 3D dizajnu, tak ako to robíte Vy v najnovšom projekte yetanotherface.com?

Dnes funguje mix, pri ktorom sa mnohí autori vracajú k tradičnej tvorbe, ale rozvoj technológie veci posúva smerom k počítačovej tvorbe. Mňa osobne technológia ovplyvňuje a snažím sa ju uplatňovať vo svojej tvorbe. Aktuálne trendy sú veľmi rozmanité, siahajú od purizmu až po eklektizmus. Ja sa snažím všímať si potenciál najnovšej technológie a využiť ho. Samotné vizuálne stvárnenie je už moja osobná a vlastná cesta, nepodriaďujem sa trendovému mechanizmu.

Ako kritici charakterizujú Váš štýl? Vidím tam veľa náznakov z moderny, kubizmu. Možno surrealizmus v tom filozofickom východisku. Aké sú Vaše inšpirácie?

Často počúvam zo strany laikov aj odborníkov, že ma ovplyvnil Picasso, ale nie je to úplne tak. Kubizmus a možno ruský konštruktivizmus ma ovplyvnil skôr nepriamo po formálnej stránke. Čo sa týka ideí a filozofického pozadia je tam skôr surrealizmus a tá vetva okolo psychického automatizmu a Freuda. Tá špecificky súvisí s tou mojou 3D ilustračnou tvorbou.

Psychický automatizmus evokuje predstavu, že dielo vzniká podobne ako surrealistické kresby či maľby. Vznikajú tak aj Vaše diela - rýchlo, podvedome a automaticky?

Psychický automatizmus je vlastne úvodná fáza tvorby, v ktorej sa snažím veľmi spontánne dostať na papier čokoľvek, čo prebehne mojou mysľou. V rôznej situácii zbieram zážitky a psychické stavy. Ocitnem sa trebárs v metre počas cesty vlakom, do práce, keď sú všetci unavení ráno a tak. V tej tlačenici začnem kresliť, niečo čo na mňa vplýva z okolia. Ja tieto veci zbieram ako takú knižnicu námetov. Tie potom vyťahujem ako z databázy a spracovávam ich v počítači do ďalšieho rozmeru, ktorý je potom estetický a vizuálne zaujímavý.

Kritici i sami naznačili súvislosti medzi mojou tvorbou a surrealistickou vetvou a prirovnávajú ma k Janovi Švankmajerovi či bratom Quayovcom vo filme. Z ilustrátorov ma už od detstva nadchýnali Adolf Born a Albín Brunovský.

Spomínali ste záujem o aktuálne témy ako je život v meste. Británia zažíva veľký umelecký ohlas vo sfére voľného umenia s aktuálnymi trendmi ako street art, graffiti či neokoncept a niektorí umelci sa stali doslova populárnymi hviezdami (Banksy, Damien Hirst). Nemáte podobné ambície viac sa pohybovať vo sfére voľnej tvorby?

Vo voľnom umení sa pohybujem už z princípu, pretože sa mi darí do určitej miery stierať hranice medzi komerčnou ilustráciou a voľnou digitálnou tvorbou, ktorá sa potom uplatňuje na trhu s voľným umením. Nezasahujem konkrétne do streetartu, ale som súčasťou toho celosvetového kolotoča s voľným umením. Moje diela má vo svojej zbierke napríklad newyorský miliardár David Elliot Shaw, ktorý vlastní silnú spoločnosť na Wall Street. Často som súčasťou prehliadok digitálneho umenia vo svete, zúčastnila som sa i konferencie počítačovej grafiky a výstavy digitálneho umenia Graphite organizovanej materskou americkou organizáciou ACM SIGGRAPH v austrálskom Perthe.

Za dva roky pobytu vo Veľkej Británii ste získali veľa prestížnych ocenení a Vaše diela sa objavili na prehliadkach v mnohých krajinách. Môžete v skratke predstaviť najväčšie úspechy?

Za najvýznamnejší úspech okrem zvolenia do RSA považujem ocenenie Talent roka od televízie Channel 4, ktorú udeľujú kreatívcom v Británii od filmárov až po novinárov či architektov. Vystavovala som i na prehliadke To najlepšie zo súčasnej britskej ilustrácie v Londýne, moju prácu publikovalo vydavateľstvo Luerzer v knihe 200 najlepších ilustrátorov sveta. A nedávno som získala aj hlavnú cenu v Austrálii v medzinárodnej súťaži digitálneho umenia v konkurencii viac ako 6000 diel, o ktorej rozhodovali tvorcovia vizuálnych efektov hollywoodskych filmov ako Harry Potter, Pán prsteňov a podobne.

Kde sa záujemcovia zo Slovenska môžu stretnúť s Vašou tvorbou. Vystavujete teraz aj u nás?

Momentálne nie a uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Aké sú Vaše dlhodobé plány a na čom pracujete teraz?

Momentálne sa pripravujem na odlet do New Yorku, kde ma pozval organizátor salónu ilustrácie ICON 5, aby som prezentovala svoju prácu v spoločnosti objednávateľov ilustrácií z časopisu New Yorker, denníka New York Times, časopisu Rolling Stone a ďalších v priestoroch historického hotela Roosevelt. Na prehliadku bol vybraný len limitovaný počet ilustrátorov podľa profesionálneho profilu a práce. Z dlhodobého hľadiska je to práca na animovanom filme, niekoľko knižných projektov a rozvoj spolupráce kreatívneho tímu animacia.co.uk. Je to česko-slovenská kreatívna skupina pôsobiaca v oblasti grafického dizajnu, animácie, ilustrácie a počítačovej vizualizácie so sídlom v Londýne. Venujeme sa voľným projektom i reklame. Spoluzakladateľom je Roman Vrbovský a jej súčasťou napríklad slovensky režisér animovaného filmu Noro Držiak, ilustrátorka Petra Chládkova, česko-kanadský režisér Ondřej Švadlena a ďalší. Naším cieľom je znovu prebudiť záujem o česko-slovenskú tradíciu v animovanom filme na britskom trhu i v iných krajinách a zviditeľniť novú vlnu a mladé talenty.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 860
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 259
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 047
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 577
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 749
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 302
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 164
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 977
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 961
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 469

Téma: Britská kráľovská rodina


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fotky, Fotografie a fotogalérie, Umenie, Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.