Andrej Šeban: Sklony
Hevhetia
Klony a sklony delí na papieri jedno písmeno, no v hudbe ide o rozdiel zásadný. Andrej Šeban netúži klonovať iných, „album prejavuje to, k čomu a pred čím sa skláňam. Je to odkaz predkov - nie však iba hudobný“. Uchopil ho svojsky. Štrnásť skladieb nemá názvy iba minutáž , ale svojou pestrosťou ponúka rôzne asociácie. Album sa začne i končí krátkymi kusmi pre komorný orchester, medzitým príde na experimentovanie, melancholické vybrnkávanie, hravé pospevovanie niekoľkých pospájaných slovenských uspávaniek, gitarovú variáciu inej ľudovky, podúchavanie do fujary, ale aj hru na orechy.
Double Affair:
Cloudsmaker
Azyl
Elektronickej hudby, ktorá sa dá prežívať rovnako tancom ako počúvaním, nie je veľa a na našej scéne už vôbec nie. Vyhľadávaný autor scénickej hudby Jozef Vlk alias Double Affair sa opäť ponoril výlučne do vlastného sveta, aby odtiaľ vydoloval pätnásť nových kúskov. Od pesničiek na predchádzajúcom albume Circulation sa vydal k stratosférickým náladám a breakbeatovým rytmom, v ktorých sa spomedzi elektronických vĺn občas vynoria hlasy alebo sláčikové nástroje. Čo mu zostalo, je dôraz na detailne prepracovaný zvuk, na našej elektronickej scéne zriedkavý úkaz.
Iron Maiden: Somewhere Back in Time
EMI
„To najlepšie z rokov 1980–89“, tak znie podtitul tejto výberovky legendárnej britskej heavymetalovej úderky. Album nadväzuje na jej aktuálne svetové turné, v rámci ktorého sa zastaví v lete v Prahe aj na najväčšom festivale v strednej Európe Sziget v Maďarsku. Vznikol preto, aby novej generácii poslucháčov ukázal históriu jednej z kľúčových skupín 80. rokov, takže sú na ňom štúdiové, ale aj koncertné verzie pätnástich nadčasových hitoviek z prvého obdobia, ako sú The Number of the Beast, Run to the Hills, The Trooper alebo Can I play with Madness.
The Sinking of the Titanic
Touch / Wegart
Veľké historické udalosti sú vďačnou témou umeleckých diel, často však víťazí romantika prikrášľujúca realitu. Inak na to išiel britský skladateľ a kontrabasista Gavin Bryars. Jeho verzia príbehu Titanicu sa sústreďuje na posledné minúty lode, z ktorej sa cestou pod hladinu ozývali tóny sláčikového kvarteta. Bryars napísal minimalistickú skladbu so spomalene plynúcim časom, ktorej verziu pre komorný súbor zažili aj návštevníci festivalu Večery novej hudby v Bratislave. Na nahrávke ešte hudbe dodávajú mrazivý rozmer praskoty platní turntablistu Philipa Jecka.
Emerson, Lake & Palmer:
Live at Royal Albert Hall
Sanctuary/Universal
Všetko, čo potrebujete vedieť o slávnej artrockovej skupine ELP, uvidíte na tomto dévedečku. Stačí posledný track, ktorý je rozimprovizovanou zmesou ich najznámejších čísiel - Fanfare for Common Man, America a Blue Rondo a la Turk. Živelný, trochu teatrálny virtuóz Keith Emerson postojačky rôznymi spôsobmi útočí na hradbu klávesov, umiernenejší Greg Lake obsluhujúci basu a akustické gitary, spoľahlivý rytmický pohonič Carl Palmer si po rozchode v roku 1978 dali trinásťročnú pauzu, aby sa znovu stretli na štúdiu aj na pódiách. Toto bol ich comebackový koncert.
(her)