SME

Jaro Filip - Cez okno

Jaro Filip bol človek, ktorému bolo jedno povolanie málo a život pridlhý. Stále sa niekam ponáhľal a robil množstvo vecí naraz, neúnavne, čo sa mu napokon vypomstilo. Bol multipesničkár, klávesista, herec, bavič, moderátor, publicista, internetový fanatik

(Zdroj: Peter Procházka)

- vášnivý diskutér na fórach a ktovie, čo ešte. Ak by sme však mali objektívne zhodnotiť jeho najväčší vklad do slovenskej kultúry, nepochybne by to bola hudba.

Oneskorený debut multipesničkára

Album Bolo nás jedenásť s Lasicom a Satinským z roku 1981 je korunovačným klenotom slovenskej hudby, ale pozoruhodná je celá spolupráca s dvojicou legendárnych komikov. Filip tu figuroval ako tretí do partie so svojimi klávesmi a samorastlým spevom. Bol "dvorným klávesistom" Deža Ursinyho a nahral s ním takmer všetky albumy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Úplne nový rozmer priniesol ako skladateľ do tvorby Richarda Müllera. Ich spolupráca sa začala albumom 33 z roku 1994 a skončila sa v podstate až Filipovou predčasnou smrťou v roku 2000.

V bláznivom kole hyperaktivít sa Filip dostal k svojmu prvému sólovému albumu až tri roky pred svojou päťdesiatkou. Nahrávky vznikali rýchlo, ako to už bolo Filipovým zvykom. Základy nahral Filip s hutnou rockovou rytmikou hudobníkov o generáciu mladších - svojím synom Leom na bicie a basgitaristom Martinom Revickým.

Päť skladieb z desiatich nahrával Martin Zajko, ktorý sa medzičasom etabloval na vyhľadávaného hudobníka. "Jaro mal vo svojej relácii skupinu Sannyland, kde som hral a v ktorej spievala Silvia Josifoska," spomína. "Páčilo sa mu, ako spieva a ako ja hrám na gitare. Spýtal sa, či by sme s ním niečo neurobili. Dal mi kazetu s demo nahrávkami. Po týždni sme išli do štúdia. Bolo to moje prvé profesionálne nahrávanie. Mal som dosť veľkú trému, Jaro však bol skvelý. Povedal, že prácu treba začať pauzou. Takže sme išli na cigaretku a kávičku, čo bolo odľahčenie a tréma sa vytratila. Nahrával som do hotových podkladov. Vždy hovoril - tu si niečo skús, tak som si skúšal, ale on to nahrával a hovoril, že je to výborné a že to tak necháva. Nakoniec tam boli aj veci, ktoré som nikdy nepočul, lebo neboli na tej kazete, tie som nahrával hneď spontánne. Bolo to veľmi príjemné. Obedík, pokecy o hudbe. Ten album sa mi páči, škoda, že sme z neho nič nehrávali naživo."

SkryťVypnúť reklamu

Richard Müller: Dnes už je to inak

"Som nesmierne šťastný, že vychádza album Cez okno, ktorý fanúšikovia Jara Filipa už pomaly považovali za stratený," povedal hneď na úvod nášho telefonického rozhovoru Richard Müller, ktorý bol až na jednu výnimku exkluzívnym textárom Filipovho albumu Cez okno. Zhodou okolností v týchto dňoch nahráva Müller aj album Filipových pesničiek (pozri aj rozhovor s Oskarom Rózsom).

Čo sa stalo, že sa Jaro rozhýbal k tomu, aby nahral sólový album?

Ak si dobre spomínam, bola to odpoveď na fakt, že môj album LSD sme sa rozhodli nahrávať bez neho, napriek tomu, že bol výlučným autorom. Je to rocková hudba a na klávesy tam akosi neostalo miesto. Každý muzikant je márnomyseľný, a vlastne každý chlap, a Jaro nebol výnimkou - vyhlásil, že dobre, tak on si nahrá vlastný album. Aj naša spolupráca vznikla dva roky predtým spontánne. Jaro mal suchoty, že už dlho pre neho nenapísal Milan Lasica žiaden text, tak sa vrhol do spolupráce so mnou.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prebiehala vaša spolupráca na albume?

Bolo to úplne absurdné. Bol som sa pozrieť do štúdia ako to Jarovi ide, a Jaro ma privítal s tým svojím zúboženým výrazom a hovorí - Riško, chýba mi šesť alebo sedem textov. To, čo nahrával, boli nejaké moje pôvodné texty, ktoré som mu dal. Predtým som mu totiž odovzdal balík asi šesťdesiatich textov, ktoré pre mňa postupne zhudobňoval, a dva sa nám nehodili do konceptu, tak ich zhudobnil pre seba. Jeden text mal od Ďura Mravca.

No a ako som bol v tom štúdiu, hudba ma tak ovanula, že som sadol do auta, zišiel som asi tri ulice a napísal šesť textov na posedenie. O hodinku som sa vrátil. Jaro bol prekvapený a spýtal sa, že či som ich mal pripravené a ja že nie, že ma to len tak naraz chytilo. Veľmi podobným spôsobom vznikli texty na album Ten, čo hrával s Dežom, takisto v priebehu jedného dopoludnia. No a Jarovi trvalo zhudobnenie hádam ešte menej, ako mne to napísanie. Nikdy sme necítili žiadne tlaky termínov a podobne, vždy sme mali radosť, že robíme hudbu spontánne.

SkryťVypnúť reklamu

Album a titulná skladba sa volá Cez okno a na booklete pôvodného CD je logo istej firmy, ktorá vyrába operačný systém menom Okná, je v tom nejaká súvislosť?

Jaro dostal na dnešné pomery smiešny sponzorský príspevok, ale cítil potrebu nejakým spôsobom sa odvďačiť. Takže keď som prišiel s textami, povedal mi, či by sa ešte nedal urobiť text, kde by to bolo nejako spomenuté, a pritom to nebolo hlúpe. Riešenie bolo jasné - Cez okno. Sadol som si v štúdiu do miestnosti na poschodí a v priebehu niekoľkých minút bol hotový text. Tak to vtedy bolo. Dnes je to už inak. To CD nakoniec vydal Jaro s Romanom Kittlerom vo vlastnom náklade, vymysleli si preto vydavateľstvo Salvador. Aj krst sa konal vo veľmi komornom duchu, len pre pár kamarátov. To nemalo nič spoločné s bombastickými akciami, aké sa konajú dnes, ale o to to bolo úprimnejšie. Jaro bol rád, že je album vonku, a vôbec ho nezaujímali obchodné a marketingové záležitosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vám páči hudba na albume?

Je skvelá. Dokazuje to, čo si málokto uvedomuje - že Jaro bol dušou bigbiťák. Aj jeho syn Leo bubnuje úžasne, rockovo.

Jaro Filip o albume Cez okno

V roku 1996 vyšiel rozhovor s Jarom Filipom, ktorý sa sčasti venoval aj čerstvému albumu. Vyberáme z neho niekoľko odpovedí.

* Keďže je to fakticky môj prvý sólový album, človek by čakal, že ho naplním skúsenými hviezdami inštrumentálneho neba. Ja som však chcel vykročiť na neznáme územie. Bicie nahrával môj syn Leo, garážový bubeník, veľmi tvrdý a presný. Na toto angažmán mám aj veľa ďalších súkromných dôvodov. Chcel som mu otvoriť dvere, o čo však sám nikdy nežiadal. Toto nahrávanie mu veľmi pomohlo. Basgitaru nahrával Martin Revický, jeho kolega z kapely Morbid Pig. V rytmike som nikomu nič nepredpisoval. Chlapci zareagovali, ako som vôbec nečakal: bál som sa, že pristúpia k nahrávaniu týchto ‚starín' s ľahkým opovrhnutím. Našťastie si platňu veľmi cenia a tešia sa z nej.

SkryťVypnúť reklamu

* Som rád, že som pomohol ľuďom, ktorí nie sú známi a iba začínajú, lebo to je moja psia povinnosť. Tak isto to kedysi niekto urobil aj pre mňa. Napokon, vybral som sa na dobrodružnú cestu v tmavom lese, zarastenom húštím. Tak je celkom logické, že som si nezobral niekoho, kto by ma viedol s lampášom, ale vychutnal som si tú cestu sám a potme. Tá cesta bola pre mňa dôležitá a takto môže mať nahrávka inú vnútornú hodnotu.

* Nemám rád nahrávky preplácané playbackmi a túžil som po zvuku tria: nie gitara-basa-bicie, ale basa-bicie-Fender piano. Elektrický klavír Fender je fantastický, autonómny nástroj, kladiem ho na roveň akustickému klavíru. Má hutný, bohatý zvuk a nič viac už k nemu netreba. Gitara Martina Zajka (v jednom prípade Mareka Rostoku) a saxofón sú už kozmetické doplnky. Martina Zajka som si vybral, lebo som počul skupinu Sannyland, a tam sa mi páčilo, ako hrá: ani sólo, ani beglajt (sprievod, pozn. red.).

SkryťVypnúť reklamu

* Zo Sannylandu pochádza aj speváčka Silvia Josifoska, ktorá nádherne farbí svojimi vokálmi a v jednom prípade aj skvele sólovo spieva. Ja som si ju zamiloval, keď som si pozval Silviu do svojej relácie Noční vtáci live v rádiu Twist. Prišla s Martinom Zajkom a ešte s jedným gitaristom a v trojici vyťali takú muziku, že som sa skoro prekopŕcol. Ona je niečo medzi Suzanne Vega a Eddie Brickell a k tomu ešte vie spievať aj džezovo. Bol som fascinovaný z jej frázovania, feelingu, angličtiny. Teším sa, že je mladá a veľa toho ešte dokáže.

Po úspechu minuloročnej hudobnej edície prichádza denník SME s druhým dielomsérie Slovenské legendárne albumy. Ide o reedíciu desiatich pôvodných albumovvydavateľstva Opus. CD nosiče si budete môcť kúpiť s denníkom SME všade tam,kde sa predávajú noviny. Cena jedného albumu je 149 korún. Každý z nich bude vpredaji počas jedného týždňa. Dnes vám predstavíme album, ktorý si budete môcťkúpiť v stánkoch od pondelka 9. júna.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade záujmu si môžete albumy objednať za cenu 129 korún na adresealbumy@sme.sk, prípadne na telefónnom čísle 02/ 59 233 411. Informácie oobjednávaní nájdete tiež na stránke www.albumy.sme.sk.

OPUS, a.s. ako koprodukčný partner edície SME Slovenské legendárnealbumy sa týmto ospravedlňuje Stanislavovi Šebestovi a ViktoroviKočiščákovi za skutočnosť, že neboli uvedení na obale albumu RoboGrigorov - MIDI, vydanom v rámci uvedenej edície.Pri výrobe bol použitý (tak ako pri všetkých tituloch edície)reprint prvého vydania pôvodného obalu LP, kde sa, žiaľ, tieto údajenenachádzali.

FOTO


FOTO


Jaroslav Filip – Cez okno

Človek, ktorý žil niekoľko životov naraz, hudobník, skladateľ, herec, spevák, moderátor a bavič Jaro Filip, stihol nahrať len dva sólové albumy. Ten prvý, Cez okno, vydal vo vlastnom vydavateľstve a dnes je totálne úzkoprofilový. Tak, ako všetko v tom období, ho pripravil s textárom Richardom Müllerom.


Informácie k CD


1. CEZ OKNO 4:19, J. Filip/R. Müller
2. KEĎ 2:21, J. Filip/R. Müller
3. NOC 4:32, J. Filip/R. Müller
4. KORMIDELNÍK ČAS 4:08, J. Filip/R. Müller
5. SALVADOR DALI 3:29, J. Filip/R. Müller
6. LSD 6:42, J. Filip/R. Müller
7. SILA 2:39, J. Filip/R. Müller
8. MILOVANIE V HROŠEJ KOŽI 5:03, J. Filip/R. Müller
9. UŽ ZAJTRA 2:25, J. Filip/R. Müller
10. ŽIVOT 4:19, J. Filip/R. Müller

SPIEVA:
Jaroslav Filip
Silvia Josifovská (1, 4, 6, 9)
Richard Müller, vokál (8)

HRÁ:
Jaroslav Filip – fender piano, keyboards
Leo Filip – bicie nástroje
Martin Revický – basová gitara
Martin Zajko – gitara (2, 4, 6, 7, 9)
Marek Rostoka – gitara (5)
Marian Jaslovský – alt saxofón (1, 2)

Zvuková réžia a mixáž: Ivan Minárik / EBONY
Mastering: Ján Došek / IVORY
Produced by Roman Kittler & Richard Müller
(P) + © 1996 SALVADOR
This edition © 2008 OPUS a.s.
Cover 2008 iGor Kovár
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 735
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 324
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 334
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 861
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 856
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 466
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 887
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 534
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 120
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 863
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 483
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 975
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 280
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu