BRATISLAVA 10. júna (SITA) - matematiku a zemepis, vyštudoval Vyššiu hospodársku školu a až pred maturitou sa rozhodol pre herectvo. Ako sám neskôr spomínal, "nikto z toho nebol prekvapenejší ako môj otec, ktorý vtedy hral v plzenskom divadle. Že by som raz išiel v jeho šľapajach už vtedy prestal dávno čo i len snívať".
Rodinné gény sa ale nezapreli. Na pražskú DAMU sa Petr Kostka dostal v roku 1957 hneď na prvý raz. Školu však nedokončil, lebo už v treťom ročníku ho prijali do súboru Městských divadel pražských. Pôsobil tam 14 rokov a vytvoril množstvo súčasných i historických hrdinov, pre ktorých bol typický najmä optimizmus a chuť bojovať za svoju pravdu (Príliš štedrý večer, Grék Zorba, Naše mestečko, Rozhodne správny kúpeľ, Dvaja šľachtici z
V roku 1974 sa stal členom Národného divadla, kde sa jeho herectvo posunulo už k psychologicky náročnejším a dramaticky vyhrotenejším postavám (Vojna a mier, Hamlet, Matka, Súd lásky, Dáma škriatok), ale rovnako dobre sa mu darilo i v komédiách (Naši furianti, Dom u štyroch pováh). V roku 1994 pre umelecké nezhody s vedením divadla prešiel do Divadla na Vinohradoch, kde pôsobí až doteraz (Krehká rovnováha, Poviedky z viedenského lesa, Chvíľa pravdy, Famílie, Figarova svadba). Petr Kostka často hosťuje aj v iných súboroch a za postavu v komédii Zmiešané (po)city, ktorú vytvoril v Divadle Radka Brzobohatého, získal Cenu Thálie 2003.
Pre film ho objavil režisér Jiří Krejčík ešte ako študenta DAMU (Prebudenie - 1959, Vyšší princíp -1960) a od tých čias sa pred kamerami objavoval pravidelne (Zelené obzory - 1962, Spanilá jazda - 1963, Bláznova kronika, Prvý deň môjho syna - 1964, Zločin v dívčí škole - 1965, Tajomstvo veľkého rozprávača - 1971, Robinsonka - 1974, Paleta lásky - 1976, Romaneto, Živá voda - 1980). Petr Kostka sa úspešne uplatnil aj v dodnes obľúbených komédiách Což takhle dát si špenát - 1977, Zítra vstanu a opařím se čajem - 1977, Pátek není svátek - 1979, V podstatě jsme normální - 1981, Jára Cimrman ležící, spící - 1983, Nesmrtelná teta - 1993.
Veľké a početné príležitosti mu dala aj televízia a to tak v inscenáciách ako v seriáloch: Sňatky z rozumu - 1968, Šťastný Jim - 1969, Strýčkov sen - 1971, 30 prípadov majora Zemana - 1974, Matka, Chalupáři - 1975, Kufr plný nadějí, Idiotka - 1977, Inženýrská odysea - 1979, Díra ve zdi - 1983, Sanitka, Lékař umírajícího času, Bambinot, My všichni školou povinní - 1984, Synové a dcery Jakuba Skláře - 1985, Pan Pickwick, Panoptikum města pražského - 1986, Dobrodružství kriminalistiky - 1989, Hříchy pátera Knoxe - 1992, Misie - 1994, Arrowsmith - 1999, Ideálny manžel - 2001, Četnícke humoresky - 2001, 2003, Černí andělé - 2001, Pojišťovna štěstí - 2004, Chvíle pravdy, BrainStorm - 2008. Petr Kostka sa sústavne venuje práci v rozhlase a v dabingu. Za celoživotné majstrovstvo v dabingu získal v roku 2004 Cenu Františka Filipovského.
Petr Kostka je po druhý raz ženatý. Po tragickej smrti prvej manželky (zahynula pri autohavárii) sám vychovával dve dcéry. Keď sa po druhý raz oženil s herečkou Carmen Mayerovou, tá do rodiny priviedla svoju dcéru z prvého manželstva a im obom sa o niekoľko rokov narodila ešte dcéra Tereza, ktorá sa ako jediná z detí stala tiež herečkou. Pôsobí v pražskom Divadle pod Palmovkou a je známa ako televízna moderátorka.
Spracované podľa: Petr Hořec: Seznamte se... (1994), Miloš Fikejz: Český film (2006), www.csfd.cz
dm;kv;pe