BAZILEJ, BRATISLAVA. Art Basel sa stal najrešpektovanejším a najprestížnejším mienkotvorcom v umení. Označujú ho aj za kráľovnú veľtrhov alebo za olympiádu umenia. Na minulotýždňovom veľtrhu sa objavili aj slovenské mená a pri nich aj slušné sumy.
O účasť na veľtrhu sa pravidelne uchádza viac ako 1200 galérií z celého sveta, dostať sa medzi elitu umeleckého sveta a ponúkať svojich umelcov šesťdesiatim tisícom kúpychtivých zberateľov však vôbec nie je jednoduché. V tomto roku sa to podarilo len takmer 300 galériám.
Aj súkromným lietadlom
Pri nákupe by ste sa mohli ocitnúť v spoločnosti šejka Saud Al-Thani, Brada Pitta, ale aj ruského miliardára Romana Abramoviča, ktorý nedávno na newyorských aukciách minul za súčasné umenie 120 miliónov dolárov. Ak by ste do Bazileja smerovali svojím súkromným lietadlom, boli by ste len jedným z ďalších 205 pristávajúcich.
Art Basel popri overených hodnotách autorov moderného umenia (od Picassa, Schielleho a Duchampa až po Warhola a Haringa) ponúkal takmer všetky hviezdy súčasného umenia (Damien Hirst, Vanessa Beecroft, Pipilotti Rist), čínske umenie (Ai Weiwei, Qui Anxiong) a dokonca aj mladých východoeurópskych autorov nastupujúcich na medzinárodnú scénu (Ciprian Muresan, Andreas Fogarasi, Ján Mančuška).
Pravidelná účasť českých, poľských a slovinských galeristov na Art Basel, respektíve paralelných veľtrhoch (Liste, Volta, Scope) má rozhodujúcu úlohu pri získavaní rešpektu pre lokálne európske umelecké scény. Školácka poučka, že stať sa medzinárodne rešpektovaným umelcom bez galerijného zastúpenia a prítomnosti na renomovaných veľtrhoch je nemysliteľné, platila v Bazileji o to viac.
Vysoká slovenská účasť
Slovenská účasť na veľtrhu bola v tomto roku prekvapivo vysoká, a to aj napriek tomu, že žiadna slovenská galéria nevystavovala. Socha Márie Bartuszovej sa po úspechu kaselskej Dokumenty ponúkala za 125 000 eur, séria fotografií Romana Ondáka – Antinomádi za 38 500, Július Koller za 6 – 10 000 eur. Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová boli zastúpené konceptuálnou inštaláciou Private collection, v ktorom prezentujú kradnuté neumelecké objekty z galérií v New Yorku, Londýne, Viedni a Paríži. Ponúkala sa tu len s odporučenou cenou 30 – 50 000 eur.
Kolaps prudko sa rozvíjajúceho trhu so súčasným umením označilo viacero analýz z posledných rokov za veľmi nepravdepodobný. Kríza v USA sa podľa galeristov síce odrazila na výraznom poklese návštevnosti amerických zberateľov, tá však bola údajne bohato vynahradená novými klientmi z Ruska, Číny, Indie a stredného východu. Výrazný podiel predaných diel smeroval naďalej aj do Európy.
K medializovaným highlightom veľtrhu patril predaj Alberta Giacomettiho za 14 miliónov dolárov, Luciana Freuda za 12 miliónov dolárov, Takashi Murakami sa predal za 8 miliónov dolárov a Ellsworth Kelly za 5 miliónov dolárov.
Autor: Juraj Čarný (Autor je galerista a šéfredaktor časopisu Flash Art CZ SK)