ZVOLEN. Letný divadelný festival vo Zvolene už tridsaťpäť rokov oživuje jedinečné priestory nádvoria Zvolenského zámku. V atraktívnom prostredí očakáva divák činoherných predstavení hlavne komédie – vtipné situácie a gejzíry hereckých bravúr.
Aktuálne ženičky
Vyberať každoročne titul, ktorý by diváka zabavil a hercov inšpiroval, nie je jednoduché. Tohto roku siahla dramaturgia Divadla Jozefa Gregora Tajovského po Goldoniho Čerticiach. Renesančný príbeh o ženských úskokoch i mužskej márnomyseľnosti spomínané požiadavky vrchovato napĺňa. Veď prekáračky koketných rybárskych ženičiek, čakajúcich na svojich mužov a milencov, nestratili ani dnes na životnosti.
Lenže atraktívna predloha je súčasne najtvrdším orieškom pre inscenátorov. Aby Čertice dnes divadelne žili, potrebujú niekoľko predpokladov. Režiséra, ktorý ustriehne diferencovanú typológiu predovšetkým ženských rolí a umne pointuje zdanlivo jednoduché scény. A nezaobíde sa ani bez všestranne disponovaných hercov, ktorí goldoniovským typom vdýchnu osobité črty.
Michal Spišák s Janou Liptákovou siahli po živom preklade Ľubomíra Feldeka. Neuverili celkom predlohe, a tak dokomponovali postavu samotného Goldoniho. Neutrafili mu však ani tému, ani jazyk. A tak, hoci sa Vladimír Rohoň snažil viesť postavu s nadhľadom, nevyvaroval sa hneď na začiatku nedivadelnému mentorovaniu.
Overené a spútané figúrky
Ani pri modelovaní typov a pointovaní situácií sa tentoraz režisérovi veľmi nedarilo. Herci v podstate hrali svoje overené figúrky. Tonimu Jozefa Novotného chýbala živočíšnosť muža, vracajúceho sa po dlhej plavbe k manželke, Beppovi Richarda Sanitru zasa nástojčivosť podozrievavého milenca. Štefan Šafárik hrá ufrflaného Fortunata milo, no bez zjavnej väzby na ostatných.
Veľmi sa divák nezabaví ani na ženských hrdinkách, chýba im dynamika a ženská nespútanosť. Vladena Škorvagová ako Pasqua a Iveta Marcineková ako Lucieta sú si navzájom príliš podobné, aby medzi nimi mohlo čosi zaiskriť. A podobne nevýrazné sú i Dana Karolová, Barbara Špániková a Silvia Donová ako Libera, Orsetta a Checca.
Do konvenčného rámca inscenácie zapadajú aj ďalší – Juraj Haviar ako Toffolo, Radoslav Kuric ako Vicenzo, Ondřej Daniš ako Titta-Nane či Daniel Výrostek ako Canocchia. Ešteže dostali príležitosť aspoň zamuzicírovať si, hudbu Andreja Kalinku hrali s vervou a chuťou.
Zvolenská letná produkcia nie je na zatratenie. Scéna Štefana Hudáka, kostýmy Kataríny Holkovej i pesničky tandemu Kalinka-Sarvaš sú kultivované a vkusné. No zdá sa, akoby čertice z názvu komédie ostali zatiaľ niekde v šatni.
Recenzia/Divadlo
l Carlo Goldoni: Čertice.
l Preklad:
Ľubomír Feldek,
úprava:
Jana Liptáková,
Michal Spišák.
l Scéna:
Štefan Hudák a.h.,
kostýmy:
Katarína Holková a.h.
l Dramaturgia:
Jana Liptáková,
réžia:
Michal Spišák a.h.
l Premiéra:
6. júna 2008 v DJGT Zvolen.
Autor: Oleg Dlouhý (Autor je teatrológ)