BANSKÁ BYSTRICA 18. júna (SITA) - Mnohoročné odkladanie potrebnej rekonštrukcie budovy banskobystrickej Štátnej opery (ŠO) vyústilo do havarijného stavu niektorých častí, ktorý treba bezodkladne riešiť. Ide najmä o strechu, z ktorej padajú škridly a ohrozujú ľudí na ulici, ale aj o nevyhovujúce sociálne zariadenia či o orchestrište a skúšobňu, ktoré sú vyhlásené za rizikové pracoviská. Riaditeľ opery Rudolf Hromada o tom koncom minulého a začiatkom tohto týždňa rokoval s ministerstvom kultúry a získal prísľub finančného krytia nevyhnutných opráv. „V piatok sa máme stretnúť so zástupcami mesta a firmou, ktorá bude havarijný stav riešiť. Predloží nám ponuku, ktorú ešte musí schváliť ministerstvo. Predpokladám, že do týždňa by mohla byť uzavretá zmluva, aby sa 30. júna mohlo začať s potrebnými prácami,“ povedal pre agentúru SITA Hromada. Predpokladá, že o sumu vynaloženú na riešenie havarijného stavu sa zníži hodnota zákazky plánovanej komplexnej rekonštrukcie budovy, keďže niektoré práce z projektu rekonštrukcie už nebude potrebné vykonať.
Riaditeľ Hromada pripomenul, že na poslednej kontrole im hygienici pohrozili nielen pokutami, ale aj zatvorením niektorých častí budovy opery, čo by znamenalo obmedzenie jej prevádzky. „Čas a stav budovy nás donútil k tomu, že musíme dnes riešiť havarijné stavy, ktoré sme chceli pôvodne riešiť rekonštrukciou. Už to neznesie ďalší odklad,“ zdôraznil Hromada. Podotkol, že rekonštrukciu a prístavbu budovy banskobystrickej Štátnej opery schválila vláda ešte v roku 2002. Vtedy sa počítalo s investíciou zhruba 200 miliónov korún. V súčasnosti to už podľa Hromadu bude stáť o 100 miliónov viac.
Verejné obstarávanie dodávateľa rekonštrukcie a prístavby budovy banskobystrickej Štátnej opery začalo ministerstvo kultúry ešte v októbri 2005. Koncom marca minulého roka vláda na návrh ministerstva kultúry odsúhlasila zvýšenie obstarávacej ceny o 52 miliónov korún na celkových 249 miliónov korún. Riaditeľ Hromada vtedy uviedol, že v závislosti od rýchlosti výberu dodávateľa je reálne, že rekonštrukcia sa začne už v máji minulého roka. Celá stavba by v tom prípade mala byť hotová v roku 2009. V októbri minister kultúry Marek Maďarič pre agentúru SITA uviedol, že dodávateľ stavby by mohol byť známy do mesiaca, predlžovanie výberu odôvodnil problémami technického charakteru. Informoval, že boli priamo oslovení štyria záujemcovia, ktorých ponuky sa preverujú. Dodávateľ rekonštrukcie a prístavby nie je známy dodnes, riaditeľ Hromada bližšie informácie o priebehu obstarávania nevedel uviesť.
Projekt prístavby a rekonštrukcie počíta s troma fázami. Prvou má byť prístavba, v ktorej budú šatne pre účinkujúcich, kancelárie administratívy a aj skúšobné javisko. V súčasnosti má totiž ŠO len jedno javisko, ktoré slúži na skúšanie aj predstavenia. Druhou fázou by mala byť prestavba celého podkrovia budovy ŠO a spojeného podkrovia susedného hotela Národný dom, ktoré má opera prenajaté od mesta Banská Bystrica. Tam by mali byť ďalšie šatne ako aj ubytovacie priestory pre hosťujúcich umelcov. Poslednou fázou by mala byť rekonštrukcia divadelnej sály ŠO. Počíta s prehĺbením javiska, zväčšením orchestriska a vybudovaním točne na javisku. Kým prvá etapa by si nemala vyžiadať žiadne obmedzenia prevádzky ŠO, rekonštrukcia jej súčasných priestorov bude znamenať zhruba 10-mesačné prerušenie prevádzky.