Európa – posledná politicky účinná utópia

Vo Wiesbadene sa skončil 9.ročník bienále New Plays from Europe.

Z inscenácie Klamem? holandskej autorky Laury van Dolronovej v podaní holandského divadla NNT z Groningenu.(Zdroj: NNT)

WIESBADEN. Bienále európskej drámy sa koná v Nemecku každý párny rok už od roku 1992 (prvé ročníky v Bonne, posledné vo Wiesbadene). Uvádzajú sa výlučne inscenácie hier súčasných hier európskych dramatikov v originálnom materskom jazyku, tento rok z 24 krajín. Zastúpených nebolo 14 krajín vrátane Slovenska. Členovia výberovej komisie precestovali dvadsaťtisíc kilometrov a oboznámili sa so 120 inscenáciami z dvoch stoviek, ktoré im odporučili spolupracovníci v jednotlivých európskych krajinách.

Spochybniť, vysmiať, potvrdiť

„Ešte nikdy sme nepozvali predstavenie, ktoré sme nevideli na vlastné oči v originálnom domácom prostredí – a teda nie iba na videu,“ zdôrazňuje riaditeľ festivalu Manfred Beilharz. Mottom festivalu sa stal výrok mníchovského sociológa Ulricha Becka: „Európa je v dnešnej Európe poslednou politicky účinnou utópiou.“ Tú utópiu naplnilo, spochybnilo, vysmialo aj potvrdilo vyše päťsto európskych divadelníkov.

Ale predsa len: čo z toho množstva umeleckých výpovedí možno považovať za najcharakteristickejšie v súčasnom európskom divadle? Je to prevaha „rozprávaného“, a nie „predvádzaného“, „inscenovaného“ dramatického príbehu; je to prevaha osobnej výpovede pred univerzálnou „modelovou“ výpoveďou, takou typickou pre dramatiku 60. rokov minulého storočia; a je to prevaha autenticity a dokumentu nad divadelnou fikciou.

Typické a charakteristické pre tento „trend“ bola napríklad inscenácia poľského autora a režiséra Jana Klata Transfer (videli sme ju aj vlani na Divadelnej Nitre), ktorý priviedol na javisko autentické obete povojnového „odsunu“ domáceho obyvateľstva: Nemcov z územia prisúdeného víťaznými veľmocami Poľsku a Poliakov „presunutých“ z územia zabratého Sovietskym zväzom na územie „vyčistené“ od Nemcov.

Realita viac ako fikcia

A podobne orientované boli aj inscenácie hry Smrť Človeka-Veveričky od poľskej autorky Malgorzaty Sikorskej-Misczukovej o nemeckej teroristke Ulrike Meinhofovej. Ďalšia inscenácia hry britského autora a herca Tima Croucha England bola rozprávaním autora a jeho partnerky o osude muža s transplantovaným srdcom.

Hra írskeho dramatika Sebastiana Barryho The Pride of Parnell Street bola napísaná pre kampaň Amnesty International „Stop násiliu proti ženám“, hra Klamem? od holandskej autorky Laury van Dolronovej zasa inšpirovaná dokumentárnym filmom Paperclips.

Ten zaznamenal dosť absurdnú akciu akejsi americkej vidieckej učiteľky, ktorá chcela deťom pripomenúť šesť miliónov obetí holokaustu tým, že ich prinútila zozbierať šesť miliónov spiniek na kancelársky papier.

Vo vyratúvaní podobných inscenácií by som mohol pokračovať. Skrátka v súčasnom európskom divadle zastúpenom na festivale dominovali autenticita, dokumentárnosť, historické fakty; realita prevažovala nad fikciou, vecnosť nad fantáziou, občiansky postoj nad umeleckým obrazom. Ilúzie sa tu nepestovali!

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 513
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 098
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 173
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 298
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 097
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 655
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 272
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 101
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 790
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 818

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

V Číne falšujú slávnych spisovateľov. Prekladá ich Daniel Majling

Literatúru zaplavilo nebezpečné množstvo ruských Cimrmanov.

Na život nebol pripravený. Jeff Buckley sa zo sveta vytratil ako jeho otec

Od smrti talentovaného hudobníka prešlo dvadsať rokov.

Pedro Almodóvar: Politická korektnosť je diktatúra ako každá iná

Legendárny režisér oceňuje, že niekto túto tému rieši s humorom.

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.