Európa – posledná politicky účinná utópia

Vo Wiesbadene sa skončil 9.ročník bienále New Plays from Europe.

Z inscenácie Klamem? holandskej autorky Laury van Dolronovej v podaní holandského divadla NNT z Groningenu.(Zdroj: NNT)

WIESBADEN. Bienále európskej drámy sa koná v Nemecku každý párny rok už od roku 1992 (prvé ročníky v Bonne, posledné vo Wiesbadene). Uvádzajú sa výlučne inscenácie hier súčasných hier európskych dramatikov v originálnom materskom jazyku, tento rok z 24 krajín. Zastúpených nebolo 14 krajín vrátane Slovenska. Členovia výberovej komisie precestovali dvadsaťtisíc kilometrov a oboznámili sa so 120 inscenáciami z dvoch stoviek, ktoré im odporučili spolupracovníci v jednotlivých európskych krajinách.

Spochybniť, vysmiať, potvrdiť

„Ešte nikdy sme nepozvali predstavenie, ktoré sme nevideli na vlastné oči v originálnom domácom prostredí – a teda nie iba na videu,“ zdôrazňuje riaditeľ festivalu Manfred Beilharz. Mottom festivalu sa stal výrok mníchovského sociológa Ulricha Becka: „Európa je v dnešnej Európe poslednou politicky účinnou utópiou.“ Tú utópiu naplnilo, spochybnilo, vysmialo aj potvrdilo vyše päťsto európskych divadelníkov.

Ale predsa len: čo z toho množstva umeleckých výpovedí možno považovať za najcharakteristickejšie v súčasnom európskom divadle? Je to prevaha „rozprávaného“, a nie „predvádzaného“, „inscenovaného“ dramatického príbehu; je to prevaha osobnej výpovede pred univerzálnou „modelovou“ výpoveďou, takou typickou pre dramatiku 60. rokov minulého storočia; a je to prevaha autenticity a dokumentu nad divadelnou fikciou.

Typické a charakteristické pre tento „trend“ bola napríklad inscenácia poľského autora a režiséra Jana Klata Transfer (videli sme ju aj vlani na Divadelnej Nitre), ktorý priviedol na javisko autentické obete povojnového „odsunu“ domáceho obyvateľstva: Nemcov z územia prisúdeného víťaznými veľmocami Poľsku a Poliakov „presunutých“ z územia zabratého Sovietskym zväzom na územie „vyčistené“ od Nemcov.

Realita viac ako fikcia

A podobne orientované boli aj inscenácie hry Smrť Človeka-Veveričky od poľskej autorky Malgorzaty Sikorskej-Misczukovej o nemeckej teroristke Ulrike Meinhofovej. Ďalšia inscenácia hry britského autora a herca Tima Croucha England bola rozprávaním autora a jeho partnerky o osude muža s transplantovaným srdcom.

Hra írskeho dramatika Sebastiana Barryho The Pride of Parnell Street bola napísaná pre kampaň Amnesty International „Stop násiliu proti ženám“, hra Klamem? od holandskej autorky Laury van Dolronovej zasa inšpirovaná dokumentárnym filmom Paperclips.

Ten zaznamenal dosť absurdnú akciu akejsi americkej vidieckej učiteľky, ktorá chcela deťom pripomenúť šesť miliónov obetí holokaustu tým, že ich prinútila zozbierať šesť miliónov spiniek na kancelársky papier.

Vo vyratúvaní podobných inscenácií by som mohol pokračovať. Skrátka v súčasnom európskom divadle zastúpenom na festivale dominovali autenticita, dokumentárnosť, historické fakty; realita prevažovala nad fikciou, vecnosť nad fantáziou, občiansky postoj nad umeleckým obrazom. Ilúzie sa tu nepestovali!

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 983
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 866
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 784
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 628
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 320
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 153
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 380
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 379
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 125

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odstrihnime sa od koreňov nenávisti (píše Michal Havran)

Pri výročí reformácie dokázali francúzski protestanti odsúdiť Lutherov antisemitizmus. A čo Slováci?

TECH

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.