V HRE SÚ PETRA FERIANCOVÁ, SVÄTOPLUK MIKYTA, JÁN ŠICKO A JAROSLAV VARGA

Kto bude umelcom roka?

Víťaza prestížnej Ceny Oskára Čepana vyhlásia zajtra večer v Galérii Medium v Bratislave.

BRATISLAVA. Inšpirácia tradíciou, oživenie spomienok, prelínanie starého a nového. Témy, ktoré spájajú na prvý pohľad rozdielnych finalistov aktuálneho ročníka Ceny Oskára Čepana – Petru Feriancovú, Svätopluka Mikytu, Jána Šicka a Jaroslava Vargu. Vďaka čomu sa prebojovali až do finále?

Skôr divák ako tvorca

Petra Feriancová (1977) o sebe rada hovorieva, že sa cíti skôr ako divák než tvorca. Fotoaparát je pre ňu notesom, do ktorého si (často unáhlene, bez konkrétneho cieľa) zaznamenáva svoje zážitky a impresie. Neskôr sa „notesom“ prehrabáva, selektuje zachytené, stáva sa svojím vlastným „divákom“.

Kritériom na uprednostnenie určitého záberu sa stáva prekvapenie. Feriancová totiž nechce nudiť. Ani seba, ani iných. Aj vo svojich multimediálnych projektoch preto kombináciou pôvodných textov E. A. Poea a Oscara Wilda vytvára text celkom nový, ba neváha spochybniť ani inštitút formálneho autorstva.

Čo je doma, to sa počíta

Istá forma spomienky na minulé je prítomná aj v tvorbe „multiinštrumentálneho“ umelca Svätopluka Mikytu (1973). Či už sa vyjadruje kresbou, fotografiou, alebo inštaláciou, takmer v každom diele nachádzame odkazy na domovskú tradíciu – či už prostredníctvom zapracovania lokálnych atribútov, hlásenia sa k tvorbe slovenských klasikov, parafrázovania historických portrétov.

Mikyta využíva zabudnuté dedinské symboly, aby sa ich prenesením do nových kontextov pokúsil charakterizovať identitu súčasnosti. Za jeden z jej dominantných znakov považuje manipulovateľnosť človeka. Odkazuje naň napríklad v sérii tzv. re-portrétov, keď pomocou ceruzky dáva ľudským tváram na dobových fotogra­fiách novú identitu.

Tretia dimenzia textu

Tvorba Jána Šicka (1977) je asi najviac „ponorená“ v jazyku nových médií. Aj tu však vzniku súčasného nevyhnutne predchádza „tradičné“. Abstraktná podstata písma, elementárne kaligrafické kresby, originálne analógové postupy, jednoduchý textový procesor – a teda východiská grafického dizajnu, sa v Šickovej tvorbe dostávajú do dialógu s digitálnymi technikami.

Pôvodne plošný lineárny text tak odrazu získava tretiu dimenziu, kaligrafia sa vďaka optickej hre môže stať ďalšou výrazovou zložkou tanečného divadla, softvéry prekračujú rámec svojho pôvodného určenia. Divák je nútený k väčšej interaktivite, pomocou klávesnice či myši môže sám generovať (nielen) na obrazovke počítača vlastné významy.

Pozorovateľ každodenného

Jaroslava Vargu (1982) by sme mohli nazvať „pozorovateľom každodenného“. Svojským spôsobom „skenuje“ miesta svojho mesta, aby z nich potom vytvoril východiská pre svoje umelecké koncepty. V Bratislave hľadá paralely parížskych „miest činu“, s pomocou návštevníkov galérie odhaľuje nebezpečné miesta Petržalky či parafrázuje tradičnú turistickú mapu.

Osobitým spôsobom rozvíja aj tému konca dejín, ktorý podľa neho nastáva v momente, keď človek stráca schopnosť orientovať sa v dnešnom svete. Svojím konceptom „zuniformovania“ kníh (všetkým dal čistú bielu obálku) poukazuje na nutnosť zabudnutia na staré štruktúry a potrebu navrátiť sa k akejsi „tabule rase“, novému začiatku.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Zomrel jeden z najvýznamnejších jazzových gitaristov

Umelec sa predstavil v Bratislave aj s českou formáciou Robert Balzar Trio.

RECENZIA

Ako správa z paralelného vesmíru. Tak vyzerá Svěrákov film Po strništi bos

Český film je úkaz. Chcel byť chlapčenskou verziou Babičky?

Orchester môže popových hudobníkov zničiť. Je to tenký ľad

Meky Žbirka, Korben Dallas a Longital vysvetľujú, prečo sa rozhodli prerobiť svoje pesničky.

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.