SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
V HRE SÚ PETRA FERIANCOVÁ, SVÄTOPLUK MIKYTA, JÁN ŠICKO A JAROSLAV VARGA

Kto bude umelcom roka?

Víťaza prestížnej Ceny Oskára Čepana vyhlásia zajtra večer v Galérii Medium v Bratislave.

BRATISLAVA. Inšpirácia tradíciou, oživenie spomienok, prelínanie starého a nového. Témy, ktoré spájajú na prvý pohľad rozdielnych finalistov aktuálneho ročníka Ceny Oskára Čepana – Petru Feriancovú, Svätopluka Mikytu, Jána Šicka a Jaroslava Vargu. Vďaka čomu sa prebojovali až do finále?

Skôr divák ako tvorca

Petra Feriancová (1977) o sebe rada hovorieva, že sa cíti skôr ako divák než tvorca. Fotoaparát je pre ňu notesom, do ktorého si (často unáhlene, bez konkrétneho cieľa) zaznamenáva svoje zážitky a impresie. Neskôr sa „notesom“ prehrabáva, selektuje zachytené, stáva sa svojím vlastným „divákom“.

Kritériom na uprednostnenie určitého záberu sa stáva prekvapenie. Feriancová totiž nechce nudiť. Ani seba, ani iných. Aj vo svojich multimediálnych projektoch preto kombináciou pôvodných textov E. A. Poea a Oscara Wilda vytvára text celkom nový, ba neváha spochybniť ani inštitút formálneho autorstva.

Čo je doma, to sa počíta

Istá forma spomienky na minulé je prítomná aj v tvorbe „multiinštrumentálneho“ umelca Svätopluka Mikytu (1973). Či už sa vyjadruje kresbou, fotografiou, alebo inštaláciou, takmer v každom diele nachádzame odkazy na domovskú tradíciu – či už prostredníctvom zapracovania lokálnych atribútov, hlásenia sa k tvorbe slovenských klasikov, parafrázovania historických portrétov.

Mikyta využíva zabudnuté dedinské symboly, aby sa ich prenesením do nových kontextov pokúsil charakterizovať identitu súčasnosti. Za jeden z jej dominantných znakov považuje manipulovateľnosť človeka. Odkazuje naň napríklad v sérii tzv. re-portrétov, keď pomocou ceruzky dáva ľudským tváram na dobových fotogra­fiách novú identitu.

Tretia dimenzia textu

Tvorba Jána Šicka (1977) je asi najviac „ponorená“ v jazyku nových médií. Aj tu však vzniku súčasného nevyhnutne predchádza „tradičné“. Abstraktná podstata písma, elementárne kaligrafické kresby, originálne analógové postupy, jednoduchý textový procesor – a teda východiská grafického dizajnu, sa v Šickovej tvorbe dostávajú do dialógu s digitálnymi technikami.

Pôvodne plošný lineárny text tak odrazu získava tretiu dimenziu, kaligrafia sa vďaka optickej hre môže stať ďalšou výrazovou zložkou tanečného divadla, softvéry prekračujú rámec svojho pôvodného určenia. Divák je nútený k väčšej interaktivite, pomocou klávesnice či myši môže sám generovať (nielen) na obrazovke počítača vlastné významy.

Pozorovateľ každodenného

Jaroslava Vargu (1982) by sme mohli nazvať „pozorovateľom každodenného“. Svojským spôsobom „skenuje“ miesta svojho mesta, aby z nich potom vytvoril východiská pre svoje umelecké koncepty. V Bratislave hľadá paralely parížskych „miest činu“, s pomocou návštevníkov galérie odhaľuje nebezpečné miesta Petržalky či parafrázuje tradičnú turistickú mapu.

Osobitým spôsobom rozvíja aj tému konca dejín, ktorý podľa neho nastáva v momente, keď človek stráca schopnosť orientovať sa v dnešnom svete. Svojím konceptom „zuniformovania“ kníh (všetkým dal čistú bielu obálku) poukazuje na nutnosť zabudnutia na staré štruktúry a potrebu navrátiť sa k akejsi „tabule rase“, novému začiatku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 764
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 039
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 234
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 573
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 866
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 848
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 782
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 315
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.