V HRE SÚ PETRA FERIANCOVÁ, SVÄTOPLUK MIKYTA, JÁN ŠICKO A JAROSLAV VARGA

Kto bude umelcom roka?

Víťaza prestížnej Ceny Oskára Čepana vyhlásia zajtra večer v Galérii Medium v Bratislave.

BRATISLAVA. Inšpirácia tradíciou, oživenie spomienok, prelínanie starého a nového. Témy, ktoré spájajú na prvý pohľad rozdielnych finalistov aktuálneho ročníka Ceny Oskára Čepana – Petru Feriancovú, Svätopluka Mikytu, Jána Šicka a Jaroslava Vargu. Vďaka čomu sa prebojovali až do finále?

Skôr divák ako tvorca

Petra Feriancová (1977) o sebe rada hovorieva, že sa cíti skôr ako divák než tvorca. Fotoaparát je pre ňu notesom, do ktorého si (často unáhlene, bez konkrétneho cieľa) zaznamenáva svoje zážitky a impresie. Neskôr sa „notesom“ prehrabáva, selektuje zachytené, stáva sa svojím vlastným „divákom“.

Kritériom na uprednostnenie určitého záberu sa stáva prekvapenie. Feriancová totiž nechce nudiť. Ani seba, ani iných. Aj vo svojich multimediálnych projektoch preto kombináciou pôvodných textov E. A. Poea a Oscara Wilda vytvára text celkom nový, ba neváha spochybniť ani inštitút formálneho autorstva.

Čo je doma, to sa počíta

Istá forma spomienky na minulé je prítomná aj v tvorbe „multiinštrumentálneho“ umelca Svätopluka Mikytu (1973). Či už sa vyjadruje kresbou, fotografiou, alebo inštaláciou, takmer v každom diele nachádzame odkazy na domovskú tradíciu – či už prostredníctvom zapracovania lokálnych atribútov, hlásenia sa k tvorbe slovenských klasikov, parafrázovania historických portrétov.

Mikyta využíva zabudnuté dedinské symboly, aby sa ich prenesením do nových kontextov pokúsil charakterizovať identitu súčasnosti. Za jeden z jej dominantných znakov považuje manipulovateľnosť človeka. Odkazuje naň napríklad v sérii tzv. re-portrétov, keď pomocou ceruzky dáva ľudským tváram na dobových fotogra­fiách novú identitu.

Tretia dimenzia textu

Tvorba Jána Šicka (1977) je asi najviac „ponorená“ v jazyku nových médií. Aj tu však vzniku súčasného nevyhnutne predchádza „tradičné“. Abstraktná podstata písma, elementárne kaligrafické kresby, originálne analógové postupy, jednoduchý textový procesor – a teda východiská grafického dizajnu, sa v Šickovej tvorbe dostávajú do dialógu s digitálnymi technikami.

Pôvodne plošný lineárny text tak odrazu získava tretiu dimenziu, kaligrafia sa vďaka optickej hre môže stať ďalšou výrazovou zložkou tanečného divadla, softvéry prekračujú rámec svojho pôvodného určenia. Divák je nútený k väčšej interaktivite, pomocou klávesnice či myši môže sám generovať (nielen) na obrazovke počítača vlastné významy.

Pozorovateľ každodenného

Jaroslava Vargu (1982) by sme mohli nazvať „pozorovateľom každodenného“. Svojským spôsobom „skenuje“ miesta svojho mesta, aby z nich potom vytvoril východiská pre svoje umelecké koncepty. V Bratislave hľadá paralely parížskych „miest činu“, s pomocou návštevníkov galérie odhaľuje nebezpečné miesta Petržalky či parafrázuje tradičnú turistickú mapu.

Osobitým spôsobom rozvíja aj tému konca dejín, ktorý podľa neho nastáva v momente, keď človek stráca schopnosť orientovať sa v dnešnom svete. Svojím konceptom „zuniformovania“ kníh (všetkým dal čistú bielu obálku) poukazuje na nutnosť zabudnutia na staré štruktúry a potrebu navrátiť sa k akejsi „tabule rase“, novému začiatku.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  2. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  3. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  6. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  7. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  8. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  9. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  10. HubHub spája sily s Neulogy
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 514
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 13 967
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 766
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 7 500
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 165
  6. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 654
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 589
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 591
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 140
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 734

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Ľudia sa tu medzi sebou nerozprávajú a nepremýšľajú, čo stihnú zjesť, hovorí Talian Andrea Ena.

KOMENTÁRE

Ficov recept na pokoj v dome

Ktosi by mohol premiérovi poslať faktúru za prácu, ktorú jedným svojim vystúpením vyhodil do luftu.

Neprehliadnite tiež

Prvá transplantácia tváre sa udiala v Poľsku. Ceny z Berlinale sa posúvajú na východ

Bill Murray prišiel do Berlína so psom, odchádzal s medveďom.

Zlatého medveďa na Berlinale získal experimentálny film o sexualite

Cenu za najlepšiu réžiu získal Wes Anderson.

Zomrel Eddy Amoo, spevák britskej skupiny The Real Thing

Spevák Eddy Amoo z britskej soulovej skupiny The Real Thing zomrel vo veku 74 rokov.

Berlinale ocenilo českého režiséra a herca Jiřího Menzela

Prevzal ju za neho rakúsky herec Peter Simonischek.

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.