BRATISLAVA. Keď v roku 1969 vznikla v muzikálovej dielni Tima Ricea a Andrewa Lloyda Webera rocková opera na motívy posledných siedmich dní života Ježiša Nazaretského, producenti mali strach z reakcií veriacich a cirkvi. Preto sa na verejnosť dostali najprv len muzikálové piesne. Až potom bolo prelomové dielo uvedené naživo v londýnskom West Ende a neskôr na Broadwayi. A čakal ho nezvyčajný úspech. Nemálo zaň môže vďačiť aj nezabudnuteľnému filmovému spracovaniu z roku 1973 v réžii Normana Jewisona.
Stretnutie s legendou
Pred troma rokmi uviedlo muzikál Jesus Christ Superstar Městské divadlo Brno. To už bola v Česku i na Slovensku známa legendárna pražská verzia tohto titulu z deväťdesiatych rokov v hlavných úlohách s Kamilom Střihavkom, Danom Bártom, Martinom Skalom či Bárou Basikovou.
Režiséra Stanislava Mošu, inak riaditeľa Městského divadla v Brne, ktorý dovtedy videl muzikál v rôznych podobách, to neodradilo. Naopak, stále viac ho prekvapovalo, že v diele ide viac než o divadlo o akúsi formu koncertného predstavenia. Na bratislavskú Novú scénu priviezol svoje spracovanie ako splnený sen.
So slávnou predlohou sa režisér Moša stretol začiatkom 80. rokov, keď po skončení réžie na JAMU odišiel na vojnu. „Stretol som báječných ľudí, vzájomne sme sa informovali o veciach, vymieňali si literatúru a pozerali filmy. Medzi nimi bol aj film Jesus Christ Superstar. To bol môj prvý zážitok s ním,“ hovorí pre SME.
Príbeh Ježiša Nazaretského vychádza z Nového zákona a približuje posledných sedem dní života Ježiša Krista z pohľadu toho, kto ho nakoniec zradil – Judáša Iškariotského. Je postavený na kľúčových momentoch Ježišových posledných dní, ako je príchod do Jeruzalema, vyhnanie priekupníkov z chrámu, posledná večera, Judášova zrada v Getsemanskej záhrade, súd Piláta, Herodesa, bičovanie a následné ukrižovanie.
Splnený sen
O tom, že sen o spracovaní Ježišovho príbehu Mošovi vyšiel, svedčia pozitívne recenzie a úspech aj za hranicami. Brnianske Městské divadlo (ktoré, mimochodom, odohrá ročne v zahraničí do 200 predstavení) dokázalo poskytnúť nebývalé podmienky a prostriedky na jeho realizáciu. Vďaka renomé nemá v súčasnosti divadlo problém ani so získavaním autorským práv.
Moša režíroval muzikál Jesus Christ Superstar už trikrát. Prvá bola anglická verzia pre zahraničné turné, na ktoré sa robili konkurzy v Londýne a vo Frankfurte. „Zahraniční herci k nám prichádzajú predovšetkým pre početný nedostatok našich interpretov,“ vysvetľuje režisér, ktorý však napokon rockovú operu naštudoval aj v domácom obsadení. „Keď hráme doma, obvykle chcem, aby diváci videli členov nášho divadla.“
Okrem muzikálu o Ježišovi Nazaretskom má divadlo v repertoári aj Weberovho Jozefa a jeho zázračný farebný plášť, ktorý bude mať začiatkom ďalšej sezóny 19 repríz vo viedenskej Stadthalle. A na október sa v Brne pripravuje aj jeho Evita.