DOTERAJŠIEHO ŠÉFA OPERY SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA OLIVERA DOHNÁNYIHO NAHRADÍ GABRIELA BEŇAČKOVÁ

SND: Opäť je tu leto, čas odvolávania

Opera SND bude mať od 15. júla novú šéfku, svetoznámu sopranistku Gabrielu Beňačkovú.

Gabriela Beňačková (1947, Bratislava). V roku 1970 sa stala sólistkou Opery Národního divadla v Prahe, neskôr spievala na väčšine špičkových scén vedľa najväčších hviezd od Leonarda Bernsteina po Placida Dominga. Po ukončení kariéry koncertnej umelkyne sa(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Odvolanie riaditeľa Opery SND Olivera Dohnányiho naznačila riaditeľka SND Silvia Hroncová už pred dvoma týždňami na stretnutí so sólistami, ale oficiálne to oznámila až včera. Dohnányi teda odchádza podobne, ako prišiel. V čase divadelných prázdnin, jedným z dôvodov nespokojnosti s jeho prácou pre SND boli jeho početné dirigentské záväzky v zahraničí.

Podľa tlačovej správy SND z postu odchádza po vzájomnej dohode s generálnou riaditeľkou, aby sa mohol „naplno venovať svojej profesii dirigenta.“ Dohnányi chce so svojou reakciou počkať až do nástupu novej riaditeľky.

Návrat a prekvapenie

K vymenovaniu Gabriely Beňačkovej sa nechcela vyjadriť ani členka Opery SND, sopranistka Ľubica Rybárska s tým, že riaditeľka sólistov požiadala o informačné embargo do 15. júla.

Beňačkovej stanovisko sa nám nepodarilo získať. V týchto dňoch vedie v Čechách spevácky kurz, do Bratislavy má prísť až budúci týždeň. Vo včerajšej oficiálnej tlačovej správe uviedla: „Myslím, že som kvalitná a zrelá speváčka s veľkými skúsenosťami, ktoré môžem uplatniť a pomôcť. Som Bratislavčanka, prežila som tu detstvo a štúdiá, osud a môj hlas ma zaviali do celého sveta. Je príjemné a krásne vrátiť sa po toľkých rokoch späť v inom postavení než sólistka opery.“

Prekvapením boli vyjadrenia Petra Dvorského uverejnené včera v denníku Pravda, podľa ktorých by mal už o rok vo vedení opery nahradiť Beňačkovú. Riaditeľka Silvia Hroncová potvrdila, že ponuku na vedenie opery dostal najprv Dvorský. On sám ale pripustil, že ju pre túto sezónu neprijal, lebo má Košiciach, kde je šéfom opery Štátneho divadla, dôležité projekty, ktoré chce dokončiť.

Uzavretá téma

Hroncová úvahy o tom, že by mal Dvorský v sezóne 2009/2010 nastúpiť do SND nepotvrdila. „Zmeny vo vedení opery boli po vyhodnotení sezóny nevyhnutné. Nesmierne si vážim, že pani Beňačková našu ponuku viesť súbor prijala. Túto tému považujem nateraz za uzavretú,“ reagovala.

Hroncová pripomenula, že ide o je špičkovú znalkyňu operného umenia s medzinárodnými skúsenosťami a kontaktmi, ktorá môže výraznou mierou zvýšiť kredit Opery SND a sprofesionalizovať jej chod.

O zmene na poste šéfa Opery Hroncová informovala ministra kultúry Mareka Maďariča. Ministerstvo nechce situáciu komentovať. Vymenovanie šéfov súborov je v kompetencii generálneho riaditeľa SND po predbežnej konzultácii s ministerstvom.

Naopak, dočasný pokoj vládne v činohre, kde sa po odstúpení jej šéfa Romana Poláka o novom riaditeľovi prestalo hovoriť. Vedením bol poverený dlhoročný šéf súboru Juraj Slezáček, prevádzková situácia sa tým do istej miery stabilizovala. „Generálna riaditeľka mi sľúbila, že situáciu vyrieši do začiatku novej sezóny,“ povedal Slezáček. Sám ale predpokladá, že hľadanie nového šéfa môže trvať ešte nejaký mesiac.

Analýza / opera
Dohnányiho éra: sľuby na papieri

Dirigent Oliver Dohnányi sa stal riaditeľom Opery SND vlani. Generálna riaditeľka Sylvia Hroncová ho vymenovala napriek povesti umelca, ktorý sa nerád vzdáva zaujímavých ponúk – aj na úkor aktuálnej funkcie.

V externej dirigentskej ka­rié­re nepoľavil ani ako šéf Opery SND. Napokon, že s pestrou dirigentskou činnosťou nemieni prestať, sám avizoval. Zabehnuté divadlo by sa možno dalo čiastočne riadiť aj cez mobil, určite však nie tesne po presťahovaní sa do novej budovy.

Za hlavné priority si vytýčil maximálne využitie nových priestorov, zdokonalenie prevádzkového systému a stabilizáciu súboru. Ako nevyhnutnosť deklaroval dramaturgický plán uzavretý najmenej na tri roky dopredu, želaním bolo prilákať nových divákov. Okrem toho ešte personálne zmeny, predo­všet­kým medzi sólistami.

Väčšina z prísľubov ostala na papieri. V súbore naďalej figurujú viacerí sólisti, ktorí si zaspievajú párkrát za sezónu (a o kvalite ich výkonov je slušnejšie pomlčať). Skvelí slovenskí speváci sa zjavujú ako doposiaľ – keď im to kalendár dovolí. Plán ďalšej sezóny zverejnilo divadlo na internete len nedávno, o výhľade aspoň strednodobom ani chýru. O nových divákoch môže opera len snívať - drahé vstupenky a neexistujúci systém zliav hatajú cestu i tým, čo ju mali vychodenú, hľadisko je často poloprázdne.

Pozíciu šéfdirigenta šéf opery z vlastného rozhodnutia suploval v absurdnej pozícii „hosťujúceho dirigenta“. Ani jeden z troch interných dirigentov (Martin Mázik, Pavol Selecký a Dušan Štefánek) nedostal šancu na premiérové naštudovanie. Výkon hosťujúcich dirigentov sa pohyboval medzi priemerom a podpriemerom. A keď sa nespokojnosť súboru so šéfom neriešiacim problémy predrala na verejnosť, situácia dozrela na zásadné riešenie.

Napriek tomu je umelecký výsledok sezóny - minimálne z pohľadu premiér - pozitívny. Madama Butterfly, Lucrezia Borgia i Boris Godunov predstavujú kvalitnejšiu časť repertoáru, Kómou Martina Burlasa sa spláca maličká časť dlhu voči súčasnej tvorbe.

Chválu však nie vždy možno zopakovať na reprízach. Nečudo, pri takmer tridsiatke titulov, uvádzaných často s niekoľkomesačnou pauzou, nie je možné udržať žiadanú úroveň. Opera SND odohrá mesačne okolo dvadsiatky predstavení, no trend európskych divadiel je presne opačný – menej predstavení, viac kvality.

Michaela Mojžišová (Autorka je operná publicistka)
Kto šéfoval Opere SND

2002–2006 Marián Chudovský

2006/2007 Peter Mikuláš

2007/2008 Oliver Dohnányi

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 111
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 990
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 139
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 319
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 263
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 069
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 793
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop