Približne v čase, keď sa začínala výstavba petržalského sídliska, sa v našom umení udomácnili princípy akčných a konceptuálnych umeleckých hier. Komunity aj jednotlivci z alternatívnej výtvarnej scény prišli s modelom verejnej alebo neverejnej udalosti, oživujúcej monotónny beh každodenných vecí. Obnovovali medziľudský kontakt, spojenie človeka s prostredím mesta, prírodou aj vesmírom.
Naznačený vzťah medzi umením a urbanizmom nie je celkom náhodný. Prostredie Petržalky ako ozrutný stroj na bývanie a veľký experiment socialistickej epochy predstavuje v časoch dnešnej spoločenskej transformácie výzvu na revitalizačné umelecké projekty rôzneho druhu.
Výstava Fantázie o začiatku v koncepcii kurátorky Miry Keratovej využíva a preveruje možnosti umeleckých výpovedí na komerčných plochách bilbordov. Jej súčasťou je Verejná knižnica, zostavená zo zväčšených výrezov stránok z publikácií o slovenskom umení. Prináša tak na ulicu niektoré kľúčové momenty spomínanej epizódy.
Ide tu o zvláštnu hru autorstva, keď je dielo prezentované v rámci už existujúcich kontextov, ktoré vytvorili galéria a dejiny umenia. A keďže v tejto podobe sa objavujú na reklamnej ploche, je namieste pýtať sa, aký účinok môže posolstvo týchto dokumentov vyvolať. Nájde v nich náhodný divák stopy pôvodnej naliehavosti?
Séria bilbordov, rozmiestnená v rôznych lokalitách mestskej štvrte, nám vo virtuálnej rovine ponúka ideu knižnice ako miesta koncentrácie duchovných hodnôt a stretnutia obce, komunity či spoločenstva. Knižnica znamená dôležité miesto v kultúre, keďže je zdrojom pamäti a poznania. Nemuselo by zostať iba pri melanchólii z traumy modernej urbanistickej utópie.
Petržalka nepochybne potrebuje takéto uzly živej kultúry, hoci v tejto chvíli sú to práve plochy bilbordov.
Autor: Daniel Grúň (Autor je historik umenia)