V rámci edície Svetová dráma vydal Divadelný ústav v spolupráci s Vysokou školou múzických umení Antológiu súčasnej francúzskej drámy a jej analýz. Po vyše štyridsiatich rokoch je to opäť kniha, ktorá sa venuje novšej francúzskej dráme (naposledy v 60. rokoch vyšiel v Tatrane zborník Moderná francúzska dráma).
„Zaradili sme do nej reprezentatívnu vzorku štyroch autorov, každého s jednou hrou. Hoci to znie ako klišé, je to naozaj tak, že ich tvorba vypĺňa biele miesta,“ hovorí Soňa Šimková, profesorka na VŠMU v Bratislave, ktorá knihu zostavovala a je autorkou prekladu analýz.
Cieľom knihy je čitateľovi predstaviť uvažovanie o modernom divadle, špeciálne o francúzskom, v čo najvýstižnejšej konštelácii. Každý z autorov totiž reprezentuje určitý prúd a štýl písania, ktorý ešte stále vyživuje a inšpiruje nielen francúzske, ale aj európske javiská. Michel Vinaver, Bernard-Marie Koltés, Enzo Cormann a Jean-Luc Lagarce patria k najvýznamnejším i kultovým súčasným francúzskym autorom nekomerčného razenia. Ich hry Portrét ženy, V samote bavlníkových polí, Búrka trvá a Som doma a čakám, že príde dážď preložili do slovenčiny Elena Flašková, Michaela Jurovská a Beáta Panáková. V druhej časti knihy ich dopĺňajú analýzy od svetovo uznávaného francúzskeho teatrológa Patricea Pavisa (autora Divadelného slovníka, ktorý sa pred štyrmi rokmi tiež podarilo vydať v slovenčine).
„Vo Francúzsku je žánrové rozdelenie pomerne prísne,“ hovorí Soňa Šimková, „tieto diela nepatria do komerčného alebo bulvárneho divadla, na rozdiel povedzme od hier Yasminy Rezy či slávneho Erica Emmanuela Schmidta sa ich dramatická tvorba uberá experimentálnejším smerom. I keď témy môžu mať podobné.“
Obsah antológie zapadá do kategórie nová dráma. Hoci tento pojem je široký a pomerne málovravný, zaužil sa na označenie tvorby určenej náročnejšiemu divákovi či čitateľovi. Kniha teda spĺňa aj didaktický účel a do veľkej miery je určená aj pre študentov, a to nielen divadelných škôl.
„Analýzy v knihe sú školsky modelové. Autori, ktorých sme vybrali, na slovenskej scéne ešte len čakajú na uvedenie a potrebujú intelektuálnu podporu,“ spresňuje profesorka Šimková.
Autor: ea