SME

Ožili aj dávno zabudnuté hrdinstvá

Slovenská národná galéria oslavuje 60 rokov. Pre návštevníkov pripravila v Esterházyho paláci v Bratislave tri výstavy.

Roman Ondák: Múzeum/sklad, 1999Roman Ondák: Múzeum/sklad, 1999 (Zdroj: SNG)

BRATISLAVA. Tromi nedávno otvorenými výstavami – 111 diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie, 60 rokov otvorené a Všetko o múzeu si naša vrcholná zberateľská inštitúcia pripomína 60. výročie svojho založenia. Túto príležitosť využili kurátori SNG k sebareflexii inštitúcie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre návštevníka SNG bude asi najpríťažlivejšia časť expozície so 111 dielami. Stojedenástka je výber toho najlepšieho, čo SNG za dobu svojej existencie vo svojom zbierkovom fonde zhromaždila. V podobe dvoch samostatných kolekcií predstavuje diela vytvorené v rozpätí ôsmich storočí, od ranej gotiky až po súčasnosť – tie nájdeme aj v reprezentatívnej publikácii. Za úvahu stojí skôr spôsob, akým inštitúcia pristúpila k reflexii svojich výstavných a zberateľských praktík a ako prezentuje svoje očakávania do blízkej budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúra a politika

Zbieranie umeleckých predmetov, ich odborné spracovanie a verejná prezentácia na výstavách sú činnosti zriedka objektívne a nestranné. Nie je žiadna novinka, že umelecké diela sa stávajú súčasťou rôznych stereo­typov a často slúžia ako nástroje národných, štátnych alebo ekonomických záujmov. V krajinách, kde sa do zbierok umenia investujú nemalé prostriedky, sa o týchto témach aj často diskutuje.

V našich štátnych inštitúciách, ktoré sa zriadili na šírenie kultúry, zvykla politika a v istej miere ešte stále zvykne zasahovať do ich infraštruktúry. Právny štatút SNG zostáva od založenia rovnaký, ale menilo sa viackrát štátne a politické usporiadanie krajiny.

Výstava 60 rokov otvorené sa venuje dejinám zbierok, zverejňuje najdôležitejšie dokumenty a najvýznamnejšie akvizície, čím sčasti odkrýva zákulisie inštitúcie v premenách času. Sympaticky, s neklamnou dávkou irónie, rozpráva príbeh po­skladaný z nadšenia pre umenie, poddanstva ideológii aj drobných, dávno zabudnutých hrdinstiev. Kurátorky sa rozhodli dokumentovať transformáciu Slovenskej národnej galérie a projektovať sny a vízie o sebavedomej a výraznej inštitúcii.

SkryťVypnúť reklamu

Ako partizánska skupina

Ako najviac polemická sa ukázala výstava, ktorá je umiestnená v suteréne galérie s názvom Všetko o múzeu. Napriek tomu, že viaceré diela skutočne stoja za pozretie, z hľadiska kurátorskej koncepcie je menej dotiahnutá.

Prezentácia diel ad hoc k téme múzea bez konzekventného zdôvodnenia vytvára v danom priestore atmosféru partizánskej skupiny. Fakt, že diela súčasných umelcov neboli vystavené rovnocenným spôsobom ku galerijným zbierkam, svedčí aj o tom, že SNG síce má ambíciu súčasné umenie vystavovať, ale iba v rámci stanovených limitov.

Najväčším lákadlom tejto výstavy je trojica diel od Romana Ondáka, pričom dve z nich boli dosiaľ prezentované len v zahraničí. Ondák už mnohokrát dokázal aj tie najjemnejšie mechanizmy inštitúcie umenia zviditeľniť a premeniť na úvahu o paralelnom priestore a čase. Asociácia s fiktívnou U.F.O. galériou Júliusa Kollera v tatranských vrchoch preto hovorí o galerijnej praxi u nás viac, než sa na prvý pohľad zdá.

SkryťVypnúť reklamu

Aj ďalšie diela a záznamy intervencií potvrdzujú rozporuplný vzťah umelca a inštitúcie umenia.

Záujem Slovenskej národnej galérie o súčasné umenie je chvályhodný, no nedá sa vyhnúť istým pochybnostiam na adresu prezentovaných ambícií. Nepotrebuje súčasné slovenské výtvarné umenie skôr nezávisle organizovaný a pulzujúci priestor otvorený do zahraničia?

To je otázka, ktorá z danej situácie vyplýva, hoci v okolitých krajinách je už dávno vyriešená. Trojica aktuálnych výstav nie je len o exponátoch. Vypovedá o snahe vyrovnať sa s minulosťou, o súperení hodnôt, povedz­me tradičných a moderných. Poskytuje možnosti konfrontácie a úvahy nad dejinami, kritikou a aj víziami galerijnej praxe.

Torzo (1979) od Vladimíra Havrillu.

FOTO – SNG

Autor: Daniel Grúň (Autor je historik umenia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 341
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 212
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 243
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 648
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 528
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 691
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 315
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 1 780
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 012
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 290
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 625
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 467
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 586
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 977
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 871
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 767
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu