SME

Ožili aj dávno zabudnuté hrdinstvá

Slovenská národná galéria oslavuje 60 rokov. Pre návštevníkov pripravila v Esterházyho paláci v Bratislave tri výstavy.

Roman Ondák: Múzeum/sklad, 1999Roman Ondák: Múzeum/sklad, 1999 (Zdroj: SNG)

BRATISLAVA. Tromi nedávno otvorenými výstavami – 111 diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie, 60 rokov otvorené a Všetko o múzeu si naša vrcholná zberateľská inštitúcia pripomína 60. výročie svojho založenia. Túto príležitosť využili kurátori SNG k sebareflexii inštitúcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre návštevníka SNG bude asi najpríťažlivejšia časť expozície so 111 dielami. Stojedenástka je výber toho najlepšieho, čo SNG za dobu svojej existencie vo svojom zbierkovom fonde zhromaždila. V podobe dvoch samostatných kolekcií predstavuje diela vytvorené v rozpätí ôsmich storočí, od ranej gotiky až po súčasnosť – tie nájdeme aj v reprezentatívnej publikácii. Za úvahu stojí skôr spôsob, akým inštitúcia pristúpila k reflexii svojich výstavných a zberateľských praktík a ako prezentuje svoje očakávania do blízkej budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúra a politika

Zbieranie umeleckých predmetov, ich odborné spracovanie a verejná prezentácia na výstavách sú činnosti zriedka objektívne a nestranné. Nie je žiadna novinka, že umelecké diela sa stávajú súčasťou rôznych stereo­typov a často slúžia ako nástroje národných, štátnych alebo ekonomických záujmov. V krajinách, kde sa do zbierok umenia investujú nemalé prostriedky, sa o týchto témach aj často diskutuje.

V našich štátnych inštitúciách, ktoré sa zriadili na šírenie kultúry, zvykla politika a v istej miere ešte stále zvykne zasahovať do ich infraštruktúry. Právny štatút SNG zostáva od založenia rovnaký, ale menilo sa viackrát štátne a politické usporiadanie krajiny.

Výstava 60 rokov otvorené sa venuje dejinám zbierok, zverejňuje najdôležitejšie dokumenty a najvýznamnejšie akvizície, čím sčasti odkrýva zákulisie inštitúcie v premenách času. Sympaticky, s neklamnou dávkou irónie, rozpráva príbeh po­skladaný z nadšenia pre umenie, poddanstva ideológii aj drobných, dávno zabudnutých hrdinstiev. Kurátorky sa rozhodli dokumentovať transformáciu Slovenskej národnej galérie a projektovať sny a vízie o sebavedomej a výraznej inštitúcii.

SkryťVypnúť reklamu

Ako partizánska skupina

Ako najviac polemická sa ukázala výstava, ktorá je umiestnená v suteréne galérie s názvom Všetko o múzeu. Napriek tomu, že viaceré diela skutočne stoja za pozretie, z hľadiska kurátorskej koncepcie je menej dotiahnutá.

Prezentácia diel ad hoc k téme múzea bez konzekventného zdôvodnenia vytvára v danom priestore atmosféru partizánskej skupiny. Fakt, že diela súčasných umelcov neboli vystavené rovnocenným spôsobom ku galerijným zbierkam, svedčí aj o tom, že SNG síce má ambíciu súčasné umenie vystavovať, ale iba v rámci stanovených limitov.

Najväčším lákadlom tejto výstavy je trojica diel od Romana Ondáka, pričom dve z nich boli dosiaľ prezentované len v zahraničí. Ondák už mnohokrát dokázal aj tie najjemnejšie mechanizmy inštitúcie umenia zviditeľniť a premeniť na úvahu o paralelnom priestore a čase. Asociácia s fiktívnou U.F.O. galériou Júliusa Kollera v tatranských vrchoch preto hovorí o galerijnej praxi u nás viac, než sa na prvý pohľad zdá.

SkryťVypnúť reklamu

Aj ďalšie diela a záznamy intervencií potvrdzujú rozporuplný vzťah umelca a inštitúcie umenia.

Záujem Slovenskej národnej galérie o súčasné umenie je chvályhodný, no nedá sa vyhnúť istým pochybnostiam na adresu prezentovaných ambícií. Nepotrebuje súčasné slovenské výtvarné umenie skôr nezávisle organizovaný a pulzujúci priestor otvorený do zahraničia?

To je otázka, ktorá z danej situácie vyplýva, hoci v okolitých krajinách je už dávno vyriešená. Trojica aktuálnych výstav nie je len o exponátoch. Vypovedá o snahe vyrovnať sa s minulosťou, o súperení hodnôt, povedz­me tradičných a moderných. Poskytuje možnosti konfrontácie a úvahy nad dejinami, kritikou a aj víziami galerijnej praxe.

Torzo (1979) od Vladimíra Havrillu.

FOTO – SNG

Autor: Daniel Grúň (Autor je historik umenia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 66 545
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 186
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 794
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 662
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 173
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 029
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 80 770
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 212
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 509
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 824
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 256
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 890
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 278
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 751
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu