AKÚ FUNKCIU MÁ SLOBODNÉ DIVADLO? SPRÁVNA ODPOVEĎ JE KAŽDÁ, KTORÁ UDRŽÍ DIVADLO PRI ŽIVOTE - GLOSA

V zatratení komercie a sebalásky

Herci sú s najväčšou pravdepodobnosťou sadisti. Pozrite sa, čo robíme svojim postavám.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Je viacero spôsobov, ako hrať divadlo. Každý sa hodí v iných časoch, inej situácii, inom spôsobe rozprávania príbehu, v inej funkcii, ktorú divadlo toho-ktorého obdobia nesie.

V dnešnej spoločnosti sa vedľa seba uživí viacero hereckých teórií. Každá hľadá ten jediný správny spôsob, ako hrať divadlo. A každá tvrdí, že našla to jediné pravé umenie a všetko ostatné je len technika, hnusné remeslo, ktoré s umením nemá nič spoločné. Občas mám pocit, že divadelnícka obec je najfundamentalistickejšia cirkev na svete.

Asi tu máme problém

U nás sa zvykne učiť akási všehochuť založená na psychologicko-realistickom učení Stanislavského, prefiltrovaná tak­mer storočím rôznych interpretácií podľa toho, ako sa to práve hodilo. Celý jeho systém si občas zamieňame s dogmou a brať ho ako jediný návod na použitie seba samého v službách divadlu, čo nie je pravda.

Psychologicko-realistické, ak chcete, pravdivé herectvo si dáva za úlohu zobraziť postavu tak, akoby bola skutočná, osobne prítomná na javisku. To nie je úplne to isté, Stanislavskij chcel niečo iné – živosť a vzrušivosť divadla. Rovnaký výsledok dostaneme vzbudzovaním dojmu živosti v mysli diváka. Námietka, že ide o klamstvo, je pravdivá len čiastočne.

Voči divákovi sú oba spôsoby rovnako klamlivé, pretože divadlo je na klamstve založené. Ak je divadelná lož nemorálna, muselo by byť potom nemorálne celé ľudstvo a jeho kultúra. Pesimisti a cynici tvrdia, že aj je.

Systém predpokladá manipuláciu s vlastnou mysľou. Herec si sám seba predstavuje v okolnostiach daných hrou a potom koná a cíti prirodzene tak, ako by konal a cítil, keby sa daný dej práve v tej chvíli odohrával. Oklame sám seba, aby bol pravdivý, čo je slušný paradox.

Herectvo, ktoré vzbudzuje zdanie pravdivosti, pracuje na podobných základoch a jeho výskyt je u nás bežnejší než dogmatické nasledovanie systému. Zdanie pravdivosti by pri ideálnych podmienkach nemalo byť odlíšiteľné od pravdivosti, ktorú pozná dnešný výklad Stanislavského systému. Usiluje sa o rovnaké výsledky – živosť a vzrušivosť – ale inou cestou.

Najlepším opisom tejto inej cesty je aforizmus: „Nie je pravda, že divadlo nemá pravidlá. Divadlo má množstvo pravidiel. Ale žiadne z nich neplatí.“ Aby sme boli dôslední, žiadne z nich neplatí, pokiaľ berieme do úvahy fázový priestor funkcií divadla a umenia všeobecne.

Divadlo je časovo najpominuteľnejšie zo všetkých umení, takže podlieha najrýchlejším zmenám svojej spoločenskej funkcie, ako aj spôsobu divadelnej tvorby. Prakticky jediné, čo bolo pred érou fotografie, zvukového a obrazového záznamu možné uchovať, bol dramatický text, čiže literárna zložka divadla.

Čo si myslí divák

Divadlo nám v priebehu svojej histórie stihlo predviesť celú plejádu funkcií a ich rôznych kombinácií – výchovnú, politickú, sociálnu. Zastávalo ich zväčša vtedy, ak sa muselo či chcelo riadiť vládnymi či cirkevnými nariadeniami. No aj v prípade neslobody si tvorcovia vedia nájsť cestu, ako narúšať plány vrchnosti (viď malé javiskové formy pred revolúciou), čo však ešte neznamená, že režimistické divadlo neexistuje.

Ak má divadlo nariadenú funkciu zhora, buď sa ňou riadi, alebo s ňou vedie studenú vojnu. Jediná ďalšia možnosť je, že zanikne. Lenže akú funkciu má, keď je relatívne slobodné?

Správna odpoveď je každá, ktorá udrží divadlo pri živote. Iné kritérium neexistuje. Členovia inscenačných kolektívov však radi zabúdajú, že divák je tiež tvorcom. Divadelná inscenácia má vždy ten význam, aký si divák myslí, že má.

Sebaláska tvorcov a znevažovanie funkcie diváka je koreňom principiálneho zatracovania komercie v divadelnom umení. To, že je niečo masovo úspešné a produkuje finančný zisk, nemusí nutne znamenať, že je to zároveň zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

To, že je niečo masovo úspešné, nemusí znamenať, že je to zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 664
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 796
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 645
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Nové Káčerovo lahodí oku. Pravé dobrodružstvo však neukázalo

Animované seriály za tridsať rokov vyrástli. Musia si to uvedomiť aj disneyovky.

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.