AKÚ FUNKCIU MÁ SLOBODNÉ DIVADLO? SPRÁVNA ODPOVEĎ JE KAŽDÁ, KTORÁ UDRŽÍ DIVADLO PRI ŽIVOTE - GLOSA

V zatratení komercie a sebalásky

Herci sú s najväčšou pravdepodobnosťou sadisti. Pozrite sa, čo robíme svojim postavám.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Je viacero spôsobov, ako hrať divadlo. Každý sa hodí v iných časoch, inej situácii, inom spôsobe rozprávania príbehu, v inej funkcii, ktorú divadlo toho-ktorého obdobia nesie.

V dnešnej spoločnosti sa vedľa seba uživí viacero hereckých teórií. Každá hľadá ten jediný správny spôsob, ako hrať divadlo. A každá tvrdí, že našla to jediné pravé umenie a všetko ostatné je len technika, hnusné remeslo, ktoré s umením nemá nič spoločné. Občas mám pocit, že divadelnícka obec je najfundamentalistickejšia cirkev na svete.

Asi tu máme problém

U nás sa zvykne učiť akási všehochuť založená na psychologicko-realistickom učení Stanislavského, prefiltrovaná tak­mer storočím rôznych interpretácií podľa toho, ako sa to práve hodilo. Celý jeho systém si občas zamieňame s dogmou a brať ho ako jediný návod na použitie seba samého v službách divadlu, čo nie je pravda.

Psychologicko-realistické, ak chcete, pravdivé herectvo si dáva za úlohu zobraziť postavu tak, akoby bola skutočná, osobne prítomná na javisku. To nie je úplne to isté, Stanislavskij chcel niečo iné – živosť a vzrušivosť divadla. Rovnaký výsledok dostaneme vzbudzovaním dojmu živosti v mysli diváka. Námietka, že ide o klamstvo, je pravdivá len čiastočne.

Voči divákovi sú oba spôsoby rovnako klamlivé, pretože divadlo je na klamstve založené. Ak je divadelná lož nemorálna, muselo by byť potom nemorálne celé ľudstvo a jeho kultúra. Pesimisti a cynici tvrdia, že aj je.

Systém predpokladá manipuláciu s vlastnou mysľou. Herec si sám seba predstavuje v okolnostiach daných hrou a potom koná a cíti prirodzene tak, ako by konal a cítil, keby sa daný dej práve v tej chvíli odohrával. Oklame sám seba, aby bol pravdivý, čo je slušný paradox.

Herectvo, ktoré vzbudzuje zdanie pravdivosti, pracuje na podobných základoch a jeho výskyt je u nás bežnejší než dogmatické nasledovanie systému. Zdanie pravdivosti by pri ideálnych podmienkach nemalo byť odlíšiteľné od pravdivosti, ktorú pozná dnešný výklad Stanislavského systému. Usiluje sa o rovnaké výsledky – živosť a vzrušivosť – ale inou cestou.

Najlepším opisom tejto inej cesty je aforizmus: „Nie je pravda, že divadlo nemá pravidlá. Divadlo má množstvo pravidiel. Ale žiadne z nich neplatí.“ Aby sme boli dôslední, žiadne z nich neplatí, pokiaľ berieme do úvahy fázový priestor funkcií divadla a umenia všeobecne.

Divadlo je časovo najpominuteľnejšie zo všetkých umení, takže podlieha najrýchlejším zmenám svojej spoločenskej funkcie, ako aj spôsobu divadelnej tvorby. Prakticky jediné, čo bolo pred érou fotografie, zvukového a obrazového záznamu možné uchovať, bol dramatický text, čiže literárna zložka divadla.

Čo si myslí divák

Divadlo nám v priebehu svojej histórie stihlo predviesť celú plejádu funkcií a ich rôznych kombinácií – výchovnú, politickú, sociálnu. Zastávalo ich zväčša vtedy, ak sa muselo či chcelo riadiť vládnymi či cirkevnými nariadeniami. No aj v prípade neslobody si tvorcovia vedia nájsť cestu, ako narúšať plány vrchnosti (viď malé javiskové formy pred revolúciou), čo však ešte neznamená, že režimistické divadlo neexistuje.

Ak má divadlo nariadenú funkciu zhora, buď sa ňou riadi, alebo s ňou vedie studenú vojnu. Jediná ďalšia možnosť je, že zanikne. Lenže akú funkciu má, keď je relatívne slobodné?

Správna odpoveď je každá, ktorá udrží divadlo pri živote. Iné kritérium neexistuje. Členovia inscenačných kolektívov však radi zabúdajú, že divák je tiež tvorcom. Divadelná inscenácia má vždy ten význam, aký si divák myslí, že má.

Sebaláska tvorcov a znevažovanie funkcie diváka je koreňom principiálneho zatracovania komercie v divadelnom umení. To, že je niečo masovo úspešné a produkuje finančný zisk, nemusí nutne znamenať, že je to zároveň zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

To, že je niečo masovo úspešné, nemusí znamenať, že je to zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 440
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 123
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 787
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 630
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 619
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 224
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 311
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 734
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 762
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 562

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, explózia nastala vo voľne prístupnej vstupnej hale.

DOMOV

Politický geograf: Veľa ľudí nevie, koho si proti Kotlebovi vybrať

Kotleba ťaží aj zo slabej informovanosti.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

Neprehliadnite tiež

Ceny Anděl mali tento rok problémy. Nakoniec ich však získala Lenny

Na ceremoniáli bodovala dcéra Lenky Filipovej. Pozrite si zoznam ocenených.

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.