SME

V zatratení komercie a sebalásky

Herci sú s najväčšou pravdepodobnosťou sadisti. Pozrite sa, čo robíme svojim postavám.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK)

Je viacero spôsobov, ako hrať divadlo. Každý sa hodí v iných časoch, inej situácii, inom spôsobe rozprávania príbehu, v inej funkcii, ktorú divadlo toho-ktorého obdobia nesie.

V dnešnej spoločnosti sa vedľa seba uživí viacero hereckých teórií. Každá hľadá ten jediný správny spôsob, ako hrať divadlo. A každá tvrdí, že našla to jediné pravé umenie a všetko ostatné je len technika, hnusné remeslo, ktoré s umením nemá nič spoločné. Občas mám pocit, že divadelnícka obec je najfundamentalistickejšia cirkev na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Asi tu máme problém

U nás sa zvykne učiť akási všehochuť založená na psychologicko-realistickom učení Stanislavského, prefiltrovaná tak­mer storočím rôznych interpretácií podľa toho, ako sa to práve hodilo. Celý jeho systém si občas zamieňame s dogmou a brať ho ako jediný návod na použitie seba samého v službách divadlu, čo nie je pravda.

Psychologicko-realistické, ak chcete, pravdivé herectvo si dáva za úlohu zobraziť postavu tak, akoby bola skutočná, osobne prítomná na javisku. To nie je úplne to isté, Stanislavskij chcel niečo iné – živosť a vzrušivosť divadla. Rovnaký výsledok dostaneme vzbudzovaním dojmu živosti v mysli diváka. Námietka, že ide o klamstvo, je pravdivá len čiastočne.

Voči divákovi sú oba spôsoby rovnako klamlivé, pretože divadlo je na klamstve založené. Ak je divadelná lož nemorálna, muselo by byť potom nemorálne celé ľudstvo a jeho kultúra. Pesimisti a cynici tvrdia, že aj je.

SkryťVypnúť reklamu

Systém predpokladá manipuláciu s vlastnou mysľou. Herec si sám seba predstavuje v okolnostiach daných hrou a potom koná a cíti prirodzene tak, ako by konal a cítil, keby sa daný dej práve v tej chvíli odohrával. Oklame sám seba, aby bol pravdivý, čo je slušný paradox.

Herectvo, ktoré vzbudzuje zdanie pravdivosti, pracuje na podobných základoch a jeho výskyt je u nás bežnejší než dogmatické nasledovanie systému. Zdanie pravdivosti by pri ideálnych podmienkach nemalo byť odlíšiteľné od pravdivosti, ktorú pozná dnešný výklad Stanislavského systému. Usiluje sa o rovnaké výsledky – živosť a vzrušivosť – ale inou cestou.

Najlepším opisom tejto inej cesty je aforizmus: „Nie je pravda, že divadlo nemá pravidlá. Divadlo má množstvo pravidiel. Ale žiadne z nich neplatí.“ Aby sme boli dôslední, žiadne z nich neplatí, pokiaľ berieme do úvahy fázový priestor funkcií divadla a umenia všeobecne.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo je časovo najpominuteľnejšie zo všetkých umení, takže podlieha najrýchlejším zmenám svojej spoločenskej funkcie, ako aj spôsobu divadelnej tvorby. Prakticky jediné, čo bolo pred érou fotografie, zvukového a obrazového záznamu možné uchovať, bol dramatický text, čiže literárna zložka divadla.

Čo si myslí divák

Divadlo nám v priebehu svojej histórie stihlo predviesť celú plejádu funkcií a ich rôznych kombinácií – výchovnú, politickú, sociálnu. Zastávalo ich zväčša vtedy, ak sa muselo či chcelo riadiť vládnymi či cirkevnými nariadeniami. No aj v prípade neslobody si tvorcovia vedia nájsť cestu, ako narúšať plány vrchnosti (viď malé javiskové formy pred revolúciou), čo však ešte neznamená, že režimistické divadlo neexistuje.

Ak má divadlo nariadenú funkciu zhora, buď sa ňou riadi, alebo s ňou vedie studenú vojnu. Jediná ďalšia možnosť je, že zanikne. Lenže akú funkciu má, keď je relatívne slobodné?

SkryťVypnúť reklamu

Správna odpoveď je každá, ktorá udrží divadlo pri živote. Iné kritérium neexistuje. Členovia inscenačných kolektívov však radi zabúdajú, že divák je tiež tvorcom. Divadelná inscenácia má vždy ten význam, aký si divák myslí, že má.

Sebaláska tvorcov a znevažovanie funkcie diváka je koreňom principiálneho zatracovania komercie v divadelnom umení. To, že je niečo masovo úspešné a produkuje finančný zisk, nemusí nutne znamenať, že je to zároveň zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

To, že je niečo masovo úspešné, nemusí znamenať, že je to zlé. Ale priznajme si, ani dobré.

Autor: Ondrej Kaprálik, blog SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 821
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 912
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 741
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 865
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 849
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 540
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 839
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu