Lanský filmový festival v Benátkach ponúkol hneď viacero amerických snímok, čo sa mimoriadne kriticky vyjadrujú k domácej i zahraničnej politike USA. Dominovali im dokument USA verzus John Lennon o aktivitách amerických tajných služieb, smerujúcich k umlčaniu ex-beatla ako protivojnového aktivistu.
Brian de Palma zas kombinuje film, video a internet v sugestívnej koláži Redacted o amerických vojakoch, ktorí vyvraždili nevinnú irackú rodinu.
Nenápadné absurdity
Klasickou filmovou drámou v najlepšom zmysle slova však je V údolí Elah scenáristu, režiséra a producenta Paula Haggisa, Kanaďana, tvoriaceho a žijúceho v USA. Jeho provokatívna dráma Crash z roku 2004 získala Oscary za strih, scenár aj ako najlepší film, ale slovenským distributérom sa napriek tomu nezdala dosť vhodná pre tunajšie publikum.
Možno práve preto, že je cudzinec, dokáže Haggis rozoznať absurdnosti, deformácie a defekty americkej spoločnosti, ktoré rodený občan USA nevníma, alebo považuje za samozrejmosť. Sem patria prepiaty nacionalizmus, klaňanie sa symbolom (vlajky, hymny), neodôvodnené sebavedomie, prílišná dôvera k štátnym orgánom, manipulujúce médiá a všeobecné pokrytectvo, ktoré síce donekonečna zdôrazňuje „tradičné americké hodnoty“, ale ignoruje základy morálky, mravnosti a empatie.
Nemohol len tak zmiznúť
V júli 2003, po návrate z misie v Iraku, zmizol z americkej vojenskej základne Fort Benning vojak Richard Davis. Jeho otec, vyslúžilý seržant vojenskej polície, sa neuspokojil s konštatovaním, že syn dezertoval. Rozhodol sa pátrať na vlastnú päsť, ale neúprosná pravda, ktorú napokon odhalil, asi nebola to, čo naozaj chcel spoznať. V máji 2004 vyšla v americkom magazíne Playboy veľká reportáž Marka Boala Death and Dishonor, podrobne dokumentujúca celý prípad, všetky lži, podvody a zastieracie manévre ozbrojených síl USA.
Haggis sa s Boalom spojil, spolu podľa reportáže napísali scenár, v ktorom postavám zmenili mená, pridali komplexmi zmietanú detektívku Sandersovú i zopár symbolických scén. Do hlavných úloh získali vynikajúcich hercov Tommyho Lee Jonesa, Charlize Theronovú, Susan Sarandonovú a s relatívne malým rozpočtom nakrútili v Novom Mexiku, Maroku a Tennessee komornú drámu.
Čo sa stalo po návrate
V údolí Elah sa mladý Dávid postavil proti obrovi Goliášovi a zvíťazil. „Čo to bolo za kráľa, keď poslal proti obávanému obrovi jedného jediného mladého muža?“ pýta sa Haggis. „Čo sa deje s našimi mladými ľuďmi vo vojnách? A čo sa s nimi deje, keď sa z vojen vracajú a majú sa zaradiť do normálneho života?“
Fakt, že film vznikal podľa medializovaného prípadu, znemožnil prekvapenie či pointovanie. Dôraz kladie na štúdie charakterov, čistých a rovných, ale i doráňaných a zdeformovaných.
Nejde len o dokumentárnu drámu, ale o smutnú, úprimnú úvahu, ukazujúcu, ako dramaticky sa prehĺbila priepasť medzi ideálmi a tými, čo ich hlásajú.
Recenzia
V údolí Elah (In the Valley of Elah)
USA 2007, 121 minút
Scenár: Paul Haggis, Mark Boal. Réžia: Paul Haggis.
Hrajú: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Jason Patric, Susan Sarandon a ďalší
Premiéra v SR: dnes
Video: Trailer filmu V údolí Elah