Andrzej Wajda je jedna z najvýraznejších postáv poľskej kinematografie. Jeho nový film Katyň sa zameriava na problematickú časť poľských dejín. Wajda sa nechal počuť, že pôjde o jeho posledný film. Hlavnou témou filmu sú sovietske vojnové zločiny, konkrétne masaker stoviek poľských dôstojníkov, ktorí boli zajatí, keď Rusi vnikli do Poľska niekoľko týždňov predtým, než ich ho napadli Nacisti v septembri 1939.
Film je veľmi osobným dielom režiséra, pretože medzi zavraždenými dôstojníkmi bol aj jeho otec. Rovnako sa celý film koncentruje na mesto Krakov, kde sa režisér usadil po vojne. Toto je ďalej akcentované soundtrackom od skladateľa Krzysztofa Penderecki, ktorý tiež pochádza z Krakova.
Masaker sa odohral v apríli roku 1940, o tri roky neskôr ich objavili Nacisti. Režisér však necháva diváka v napätí a masaker sa odohráva až na konci filmu. Jeden z poľských dôstojníkov si zapisuje zážitky do svojho denníka až do úplného konca. Po vojne sa jeho manželka dostane k denníku.
Dej sa vracia nazad a divák je vtiahnutý do retrospektívy, keď dôstojníkova žena začne čítať denník. Divák môže vo filme takisto objaviť mnoho náboženských motívov. Jeden z posledných obrazov je ruženec v rukách zavraždeného dôstojníka predtým, ako je na neho navŕšená zemina.
Náboženstvo a jeho bezmocnosť voči násiliu zvonka je jednou z centrálnych línií filmu. Pozornému divákovi určite neujdú symboly vpletené do príbehu filmu. Kritika prijala film rôzne. Jedni tvrdia, že ide o najlepší Wajdov film s politickou tematikou, zatiaľ čo druhí mu vytýkajú prvoplánovosť a hranie na ľudské emócie. Avšak čo človek to názor, vnímavému divákovi, ktorý má aj potrebný historický rozhľad film určite mnoho dá a vyvolá mnoho otázok o poľskej identite a mieste Poliakov v historickej pamäti národov.Katyň môžete na Barbakane vidieť v sobotu o 18.00 v kine Pamätník.
Autor: barb