BRATISLAVA. Počas tretieho augustového víkendu mu bude patriť najmä Hlavné námestie. Ponúkne koncerty, tanečno-divadelné produkcie, výstavy, komunitné programy pre deti a mládež i workshopy. V prvom ročníku vytvorí súčasné umenie paralelu s normalizačnými rokmi.
"Tým, že veľa cestujem, vidím, že Slovensko má stále pečať a stopy socializmu, takže to vnímam bytostne," hovorí o motivácii zamerať prvý ročník podujatia na obdobie bývalého režimu autor projektu a tanečníka Ján Gonščák. Aj témy ďalších ročníkov by sa mali obracať k minulosti. Týkať sa môžu napríklad vývoja umenia od počiatkov až k súčasnosti.
Pilotný ročník prezentuje slovenskú a českú produkciu. Zastúpenie tu má performatívne umenie, klasická, elektroakustická a experimentálna hudba i vizuálne umenie (maľba, fotografia, video, digitálna tlač). Hlavný program bude v obidva dni od 19:00 do 22:30 na Hlavnom námestí, tanečné a divadelné dielne pre deti medzi 13:00 a 16:00 v Tangere Dance Studio na Páričkovej ulici. Počas celého festivalu bude na bratislavskom Hlavnom námestí inštalácia fotografií Vladimíra Yurkoviča s odkazom na obdobie normalizácie.
Keďže festival je určený mladým ľuďom, pracoval s abstraktnými obrazmi a témami ako výuka ideológie alebo výcvik v armáde a príprava na vojnu. Symbolický je spôsob inštalácie. "Snažili sme sa zvýrazniť to budovateľstvo a smrad toho, čo bolo. Fotografie budú na lešení v tvare vysokého kvádra. Na ňom bude človek s reflektorom, ktorý sa bude správať ako na strážnej veži," vysvetľuje Yurkovič.
Podľa Gonščáka má EuroArt založiť tradíciu festivalu takzvanej Novej Európy, čo by mohol byť aj jeho podtitul. "Chceme podnecovať dialóg, priblížiť súčasné umenie širokému publiku bez bariér často tvorených akademickým či elitným prostredím," tvrdí Gonščák.