SME

Nedajbože dáke červené dosky

Laureát Tatarkovej ceny patril medzi nemnohých slovenských literárnych disidentov. Vo veku 67 rokov zomrel spisovateľ Pavel Hrúz.

Pavel Hrúz (14. 6. 1941 – 17. 8. 2008).Pavel Hrúz (14. 6. 1941 – 17. 8. 2008). (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Laureát Tatarkovej ceny patril medzi nemnohých slovenských literárnych disidentov.

BRATISLAVA. „Minulosť je virtuálna, len prítomnosť jestvuje a je jedno, akú má číslovku,“ povedal nám v roku 2001 Pavel Hrúz. Bolo to v deň jeho šesťdesiatky, a napriek jubileu o veľkých oslavách nechcel ani počuť. Nebol ich priateľom („nedajbože vytiahnuť dáke červené dosky a diplomové reči“), a zabával sa na tom, ako ľudia velebia rôzne dekády, storočia či miléniá a povinne oslavujú napríklad na Silvestra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zrod „problémového“ autora

SkryťVypnúť reklamu

Od nedele tá prítomnosť, už dva mesiace nesúca číslo 67, zrazu nejestvuje, zmenila sa na definitívnu minulosť a my mu dodatočne oponujeme, že to s tými číslovkami nie je tak úplne jedno. Hoci bol dlhší čas vážne chorý, tá konečná cifra, ktorá ohraničila jeho život, je nezmieriteľne nízka. O to viac, že aj keď mu zákerná choroba zobrala hlas, svojím aktuálnym a neprehliadnuteľným písaným slovom, v posledných rokoch najmä publicistickým, sa ohlasoval až do posledných chvíľ.

So vzácnym nadhľadom, vtipne až sarkasticky, ironicky, kriticky. Nakoniec, takým „problémovým“ bol už pri svojom vstupe do literatúry. Po časopiseckom debute, keď ako maturant publikoval v Mladej tvorbe poviedku Neprehrám, si jeho knižná prvotina Dokumenty o výhľadoch (1966) vyslúžila nielen Cenu Ivana Kraska za najlepší prozaický debut roka, ale aj viac nepriaznivých recenzií. Druhá kniha, zbierka poviedok Okultizmus (1968), mu svojou originálnou koncepciou a zdôrazneným konfliktom veľkých dejín (od takzvaného víťazného februára cez päťdesiate až po šesťdesiate roky) s dejinami „malými“, teda individuálnymi ľudskými osudmi, zaistila pevnú pozíciu v slovenskej literatúre.

SkryťVypnúť reklamu

Dvadsaťročný dištanc

Nič na nej nezmenil ani takmer dvadsaťročný publikačný dištanc za jeho odmietavý postoj k okupácii, taký dôsledný, že pre mladšie generácie sa po zmene režimu Pavel Hrúz vynoril ako neznámy autor. Tých niekoľko samizdatových kusov jeho prózy Zvuky ticha, ktorú mu v roku 1976 uverejnil Ludvík Vaculík vo svojej edícii Petlice (okrem Hrúza tam našli azyl aj Ivan Kadlečík, Dominik Tatarka či Martin M. Šimečka), nemalo šancu osvietiť čitateľskú verejnosť na Slovensku, no explózii jeho kníh po roku 1990 sa to hravo podarilo.

Časť z nich bola oneskoreným vydaním či autorskou adaptáciou starších rukopisov. Na roky, keď písal iba pre seba, však dodatočne nespomínal zle, hoci bol jeden z tých naozaj nemnohých, čo bol v civilnom povolaní od literatúry dôsledne odizolovaný. „Samozrejme, nebolo to dobré, na druhej strane prakticky neexistovala kritika, bola fúra času donekonečna prepisovať a prečesávať staré veci.“

SkryťVypnúť reklamu

Jeho ponovembrové zbierky Chliev a hry a neskôr Chlieb a kry, ďalej Párenie samotárov, Pereat (vychádzajúci zo samizdatových Zvukov ticha) a Oči kuričove akoby pripravovali pôdu na triumf knihy Hore pupkom, pupkom sveta, ktorá Hrúzovi zaslúžene priniesla prestížnu Cenu Dominika Tatarku, vyjadrujúcu súvislosť medzi literárnym dielom a občianskymi postojmi autora.

Nečakaný osud vzbúrenca

Tie sa u neho vždy rodili aj z priamosti, ktorá nemohla chýbať ani v jeho slávnostnej eseji prednesenej pri pasovaní za laureáta Tatarkovej ceny, kde priznal aj svoju komplikovanú cestu k tomuto autorovi. Dlho to nebol Hrúzov svet, až kým nečítal Tatarkove samizdatové texty. „Keby som bol čo len tušil, že v jednom z autorov otcovského pokolenia drieme schopnosť robiť literatúru podľa môjho gusta, asi by moja niekdajšia generačná vzbura vyznela inak. Čo však už s tým? Čaká ma zrejme osud všetkých - niekdajších aj budúcich vzbúrencov.“

SkryťVypnúť reklamu

Určite tým osudom nemala byť zákerná choroba. Pavel Hrúz mal mnohé iné plány, jeden z nich bol pomerne prekvapivý a súvisel s jeho obavou, že množstvo vydávaných titulov je predzvesťou zániku čitateľov.

„Dnes ich už vlastne ani niet,“ hovoril s typickým zveličením o tom, že všetci chcú len písať. „Ak budeme usilovne písať, zistíme, že naozaj nemyslíme na čitateľa, len na seba. Ja osobne sa už na tých pretekoch nezúčastním, ale budem sa s veľkou zábavou pozerať, ako sa to vyvinie.“

Jeho knižný debut Dokumenty o výhľadoch si vyslúžil nielen Cenu Ivana Kraska za najlepší prozaický debut roka, ale aj viacero nepriaznivých recenzií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 968
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 399
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 545
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 343
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 058
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 014
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 689
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 652
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 272
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 036
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 620
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 376
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 272
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 717
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 873
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu