Oneskorená vernisáž

V Bratislave sa v auguste '68 pripravovalo bienále mladých Danuvius. Vznikla dilema, či výstavu otvoriť, alebo nie.

Dielo Jozefa Jankoviča Veľký pád (1968), ktoré získalo Grand Prix na výstave Danuvius. Snímka dole zachytáva inštaláciu jedného z objektov na výstave.(Zdroj: REPROFOTO Z ČASOPISU VÝTVARNÉ UMENIE)

V Bratislave sa v auguste '68 pripravovalo bienále mladých Danuvius. Vznikla dilema, či výstavu otvoriť, alebo nie.

Začala sa s oneskorením, no ešte dlho sa z nej potom čerpala veľká energia. Presne dvadsať rokov.

Horúca letná noc

Letné noci bývajú horúce s hviezdnym nebom a svrčkami v tráve pod oknami. Noc na 21. augusta bola rovnaká. Dva dni predtým som sa vrátila zo študentskej brigády v strednom Francúzsku, po ktorej som šla s kamarátmi stopom do Paríža.

Nazad cez Švajčiarsko so zastávkou na chate známych vo francúzskych Alpách, kam sme v aute so ženevskou značkou prešli bez toho, aby si nás na hraniciach ktokoľvek všimol. Bol to pre mňa a moju sesternicu kultúrny šok, z ktorého sme sa ľahko spamätali: za tých pár týždňov sme si zvykli, že život môže byť bezproblémový, že naši rovesníci riešia otázky podobné našim a to, že nebrali vážne ani predpisy, ani hranice, nám už prišlo normálne.

Tá letná noc sa zdala ako normálna. Ráno bolo všetko inak. Podrobnosti všetci poznáme.

Pragmatizmus zvíťazil

V situácii okupovanej Bratislavy sa pripravoval Danuvius. Bienále mladých bývalo pravidelne v Paríži a teraz ho mala vystriedať výstava s rovnakým štatútom a tou istou medzinárodnou porotou v Bratislave s názvom, ktorý označoval mesto na Dunaji.

Prípravy boli v plnom prúde, vernisáž sa mala konať onedlho. Pozorovala som to všetko s veľkým záujmom, i keď trochu z diaľky: okruh o čosi starších výtvarníkov a kritikov umenia, ktorý sa na príprave výstavy podieľal – hoci stále mladých – bol na hviezdne vzdialenosti ďaleko od niekoho, kto ešte len študoval.

Vzrušené diskusie však presiakli na verejnosť. Dilema, či výstavu otvoriť, alebo zrušiť, dlho visela vo vzduchu, kým prevážila pragmatická voľba.

Do príprav podujatia sa dlhodobo venovalo príliš veľa energie, práce, túžob, nádejí progresívne orientovanej časti slovenskej výtvarnej obce a iste aj veľa finančných prostriedkov na to, aby sa anulovalo.

Pohnutý čas ešte nemal dosah na slobodu umeleckého prejavu a tí skúsenejší možno tušili, že jej priestor sa v najbližšej budúcnosti bude zužovať, že Danuvius je jednou z posledných príležitostí dať Európe a svetu najavo, že sme tu rovnako talentovaní a orientovaní ako tí, čo žijú na druhej strane železnej opony.

Čo zostalo

Výstava sa otvorila s oneskorením až 18. októbra v Dome umenia na Námestí SNP. Medzinárodná porota síce neprišla v plnom zložení, ale v dostatočnom počte, aby udelila ceny.

Grand Prix Danuvia získal Jozef Jankovič za súsošie Veľký pád: reagoval ním na násilné ukončenie obrodného politického procesu.

Alex Mlynárčik, ktorý do poslednej chvíle vyzýval na bojkot podujatia, ostal so svojím švédskym kolegom Erikom Dietmanom sám – na výstave sa nezúčastnil. Multiple spoločného diela, Zem, ktorá ostala (igelitové vrecúško s týmto nápisom naplnené slovenskou prs­ťou) rozoslali priateľom v Európe.

A Július Koller vyzval Franka Stellu, ktorý prvý a aj posledný raz navštívil Bratislavu, na tenisový zápas. Dodnes si kritici výtvarného umenia lámu hlavu, či išlo o performance, alebo len o pár priateľských setov.

Aspoň satisfakcia

Čo po Danuviu okrem diel, o ktorých kvalite netreba pochybovať, útleho katalógu, niekoľkých novinových a niekoľkých domácich i zahraničných časopiseckých článkoch ostalo? Jedna dlhodobá väzba určite: Getulio Alviani, dnes kurátor výstav Múzea Milana Dobeša, tam prezentoval konštruktivistické objekty.

Jeho darom však bola najmä satisfakcia pre vystavujúcich (i nevystavujúcich, ale zviditeľnených) umelcov. Potvrdenie ich mena v medzinárodnom kontexte, kde obstáli.

Aj z takýchto zážitkov sa čerpala energia nasledujúce dvadsaťročie, keď už nemohli tvoriť slobodne a väčšina bola odsúdená na zabudnutie – najmä tí, ktorí odolali predstave kariéry umelca reálneho socializmu a vyznávali naďalej tendencie, s ktorými sa ako mladí stotožnili: novú figuráciu, konštruktivizmus, konceptuálne a akčné umenie alebo umenie objektu.

Tendencie, ktorými už vtedy rovnocenne so zahraničnými kolegami demonštrovali svoju príslušnosť k európskej pozdnej moderne v jazyku, ktorý nepoznal a rád prekračoval bez akéhokoľvek úradného povolenia hranice.

Dilema, či výstavu Danuvius otvoriť, alebo zrušiť, dlho visela vo vzduchu, kým prevážila pragmatická voľba.

Do príprav sa venovalo príliš veľa energie, práce, túžob a nádejí progresívne orientovanej časti výtvarnej obce.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 549
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 901
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 504
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 115
  5. Kam do tepla v januári? 2 497
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 362
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 183
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 318
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 087

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

Ceny bratov Lumiérovcov dostanú Bellucciová a Belmondo

Ocenenie hercom odovzdajú vo februári.

Michelle Williams nakrúcala po Spaceyho škandále zadarmo

Niektoré scény z filmu Všetky prachy sveta museli natočiť odznova.

Ján Ďurovčík hľadá Bambuľku. Výchovnému seriálu nemohol odolať

Muzikál potrebuje inú Bambuľku, hovorí. Akú hľadá?

RECENZIA

Dvojitý milenec šokuje otvoreným sexom. Ale erotický thriller to nie je.

Od filmu Françoisa Ozona dopredu radšej nič nečakajte.

Zomrel herec Vladimír Bartoň

Na doskách DAB vytvoril rad nezabudnuteľných postáv v mnohých inscenáciách, známy bol aj z televíznych inscenácií, seriálov a filmov.