Oneskorená vernisáž

V Bratislave sa v auguste '68 pripravovalo bienále mladých Danuvius. Vznikla dilema, či výstavu otvoriť, alebo nie.

Dielo Jozefa Jankoviča Veľký pád (1968), ktoré získalo Grand Prix na výstave Danuvius. Snímka dole zachytáva inštaláciu jedného z objektov na výstave.(Zdroj: REPROFOTO Z ČASOPISU VÝTVARNÉ UMENIE)

V Bratislave sa v auguste '68 pripravovalo bienále mladých Danuvius. Vznikla dilema, či výstavu otvoriť, alebo nie.

Začala sa s oneskorením, no ešte dlho sa z nej potom čerpala veľká energia. Presne dvadsať rokov.

Horúca letná noc

Letné noci bývajú horúce s hviezdnym nebom a svrčkami v tráve pod oknami. Noc na 21. augusta bola rovnaká. Dva dni predtým som sa vrátila zo študentskej brigády v strednom Francúzsku, po ktorej som šla s kamarátmi stopom do Paríža.

Nazad cez Švajčiarsko so zastávkou na chate známych vo francúzskych Alpách, kam sme v aute so ženevskou značkou prešli bez toho, aby si nás na hraniciach ktokoľvek všimol. Bol to pre mňa a moju sesternicu kultúrny šok, z ktorého sme sa ľahko spamätali: za tých pár týždňov sme si zvykli, že život môže byť bezproblémový, že naši rovesníci riešia otázky podobné našim a to, že nebrali vážne ani predpisy, ani hranice, nám už prišlo normálne.

Tá letná noc sa zdala ako normálna. Ráno bolo všetko inak. Podrobnosti všetci poznáme.

Pragmatizmus zvíťazil

V situácii okupovanej Bratislavy sa pripravoval Danuvius. Bienále mladých bývalo pravidelne v Paríži a teraz ho mala vystriedať výstava s rovnakým štatútom a tou istou medzinárodnou porotou v Bratislave s názvom, ktorý označoval mesto na Dunaji.

Prípravy boli v plnom prúde, vernisáž sa mala konať onedlho. Pozorovala som to všetko s veľkým záujmom, i keď trochu z diaľky: okruh o čosi starších výtvarníkov a kritikov umenia, ktorý sa na príprave výstavy podieľal – hoci stále mladých – bol na hviezdne vzdialenosti ďaleko od niekoho, kto ešte len študoval.

Vzrušené diskusie však presiakli na verejnosť. Dilema, či výstavu otvoriť, alebo zrušiť, dlho visela vo vzduchu, kým prevážila pragmatická voľba.

Do príprav podujatia sa dlhodobo venovalo príliš veľa energie, práce, túžob, nádejí progresívne orientovanej časti slovenskej výtvarnej obce a iste aj veľa finančných prostriedkov na to, aby sa anulovalo.

Pohnutý čas ešte nemal dosah na slobodu umeleckého prejavu a tí skúsenejší možno tušili, že jej priestor sa v najbližšej budúcnosti bude zužovať, že Danuvius je jednou z posledných príležitostí dať Európe a svetu najavo, že sme tu rovnako talentovaní a orientovaní ako tí, čo žijú na druhej strane železnej opony.

Čo zostalo

Výstava sa otvorila s oneskorením až 18. októbra v Dome umenia na Námestí SNP. Medzinárodná porota síce neprišla v plnom zložení, ale v dostatočnom počte, aby udelila ceny.

Grand Prix Danuvia získal Jozef Jankovič za súsošie Veľký pád: reagoval ním na násilné ukončenie obrodného politického procesu.

Alex Mlynárčik, ktorý do poslednej chvíle vyzýval na bojkot podujatia, ostal so svojím švédskym kolegom Erikom Dietmanom sám – na výstave sa nezúčastnil. Multiple spoločného diela, Zem, ktorá ostala (igelitové vrecúško s týmto nápisom naplnené slovenskou prs­ťou) rozoslali priateľom v Európe.

A Július Koller vyzval Franka Stellu, ktorý prvý a aj posledný raz navštívil Bratislavu, na tenisový zápas. Dodnes si kritici výtvarného umenia lámu hlavu, či išlo o performance, alebo len o pár priateľských setov.

Aspoň satisfakcia

Čo po Danuviu okrem diel, o ktorých kvalite netreba pochybovať, útleho katalógu, niekoľkých novinových a niekoľkých domácich i zahraničných časopiseckých článkoch ostalo? Jedna dlhodobá väzba určite: Getulio Alviani, dnes kurátor výstav Múzea Milana Dobeša, tam prezentoval konštruktivistické objekty.

Jeho darom však bola najmä satisfakcia pre vystavujúcich (i nevystavujúcich, ale zviditeľnených) umelcov. Potvrdenie ich mena v medzinárodnom kontexte, kde obstáli.

Aj z takýchto zážitkov sa čerpala energia nasledujúce dvadsaťročie, keď už nemohli tvoriť slobodne a väčšina bola odsúdená na zabudnutie – najmä tí, ktorí odolali predstave kariéry umelca reálneho socializmu a vyznávali naďalej tendencie, s ktorými sa ako mladí stotožnili: novú figuráciu, konštruktivizmus, konceptuálne a akčné umenie alebo umenie objektu.

Tendencie, ktorými už vtedy rovnocenne so zahraničnými kolegami demonštrovali svoju príslušnosť k európskej pozdnej moderne v jazyku, ktorý nepoznal a rád prekračoval bez akéhokoľvek úradného povolenia hranice.

Dilema, či výstavu Danuvius otvoriť, alebo zrušiť, dlho visela vo vzduchu, kým prevážila pragmatická voľba.

Do príprav sa venovalo príliš veľa energie, práce, túžob a nádejí progresívne orientovanej časti výtvarnej obce.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 395
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 223
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 031
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 822
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 881

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Veľká monografia otvára dielo architekta, ktorého sme nedokázali doceniť.

Socialistickú architektúru opľúvame. Dědeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce dokumentárnym seriálom rehabilitovať socialistickú architektúru.

Netflix má film o anorexii. Psychológovia pred ním varujú

Režisérka sa vo filme To the Bone vyrovnáva s vlastnými skúsenosťami.

Džezáky zverejnili svoje hviezdy. Do Bratislavy príde Marcus Miller

Najväčší slovenský džezový festival sa bude konať koncom októbra.