Superhrdina vyčistí hlavy načisto dočista!

Hollywoodska paródia je suterénom americkej filmovej produkcie.

Superhrdina.(Zdroj: IMDB)

Smiech je životne dôležitý. Nielen pre jednotlivcov ako psychohygiena či zdroj prepotrebných endorfínov, ale aj zo sociálneho hľadiska. Už rímski patriciovia a vladári vedeli, že ľud, ktorý sa smeje, nerebeluje – a politické vtipy, posmešné veršovačky i pesničky, komédia i paródia mali v antickom Ríme bohatú tradíciu. Pokračovala commediou dell'arte, rúhač­skými maškarádami pri karnevaloch, ľudovými parodickými spevohrami – až vyvrcholila v kabaretoch, tingl-tangloch, muzikáloch a šantánoch. Z časti sa stalo umenie, z časti porno­priemysel, z časti televízna zábava. A z časti – film.

Tvorcovia hollywoodskych komerčných trhákov svojou produkciou určite nepresadzujú vlastné umelecké, či, nedajbože, ideové ambície. Sú to obchodníci a pokúšajú sa vyrábať tovar, za ktorý zaplatí čo najviac ľudí. Názory teoretikov, estétov a recenzentov im môžu byť ukradnuté, dôležité sú tržby a zisk. Výrobcovia filmovej komercie však nie sú hlupáci. Veľmi dobre si uvedomujú, aké nezmysly publiku predkladajú. A tak – možno ako sebakritiku, seba­spytovanie a pokánie, ale pravdepodobnejšie preto, aby ventilovali škodlivé tlaky, ktoré v masách vyvolávajú ich veľdiela – nakrúcajú snímky, ktorými sami znesväcujú a zhadzujú svoju vlastnú tvorbu. Možno i preto filmové paródie nevysmievajú filmársky ambicióznejšie diela, ale zásadne len dolné poschodia a suterény komerčného filmu.

Výraz „paródia“ nie je presný. Nejde tu o kritiku. Nemá to nič spoločné s vyššími kritériami, humorom, ba ani s myslením. Produkcia tohto druhu nechce ukázať konkrétne chyby, stereo­typy či celkovú úbohosť komerčného filmu. Má len pomôcť uľaviť širokým diváckym masám, aby sa vyprázdnili a mohli odznova do seba nasávať super-spider-bat-X-iron-a-čertvie-ešte-akých-manov, transformerov, hulkov, daredevilov a ďalej platiť za vstupné do kín, za DVD, za tričká, nálepky, figúrky... Azda aj preto je komika tohto temného kúta kinematografie založená na fekáliách, vyprázdňovaní, vypúšťaní plynov. Lebo jej cieľom je uchrániť diváctvo pred filmovou zápchou, poslúžiť ako filmové preháňadlo.

Nájdeme tu azda všetko, čo by v inom type filmov vyvolalo škandál alebo aspoň zúrivý atak cenzorov. Zosmiešňujú sa základy spoločenského poriadku i kultúry. Vysmieva sa priateľstvo, láska, múdrosť, dobro. Nesmie chýbať sex so zvieratami, posmievanie sa starým, chorým, zdravotne postihnutým, osobnostiam známym dobročinnosťou, vedeckými úspechmi, intelektom... každému, kto niečo naozaj dokázal. Tento film im nepredkladá ilúzie a sny, ale dáva im možnosť vysmiať sa zo všetkého. Predovšetkým z vlastnej biedy. Aj duchovnej. Kto sa smeje, nerebeluje. Tvorcovia obdobných filmov robia špinavú, páchnucu, nepríjemnú, no nevyhnutnú prácu, rovnako ako tí, čo vyvážajú odpad, uvoľňujú zapchaté kanály a vyprázdňujú žumpy. No ani tie najhrubozrnnejšie, najvulgárnejšie, kritikmi a napodiv často i samotnými divákmi odsudzované hollywoodske „paródie“ nikdy neskončili s finančnou stratou, vždy svojim tvorcom vynesú prinajmenšom zopár miliónov.

Takže: ak vám už preteká mentálny septik, bežte na Superhrdinu!

Recenzia/film

Superhrdina (Superhero Movie)

USA 2008, 85 minút

Scenár a réžia: Craig Mazin.

Kamera: Thomas E. Ackerman.

Hrajú: Drake Bell, Sara Paxton, Christopher McDonald, Leslie Nielsen, Kevin Hart, Marion Ross, Ryan Hansen, Keith David, Robert Joy, Pamela Anderson a ďalší.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 690
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 105
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 985
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 728
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 102
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 142
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 096
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 507
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 933

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.