Divadelná Nitra 2008 odkrýva podoby zodpovednosti

Nezvyčajné témy a provokatívne výrazové prostriedky, kvalitné európske divadlo i skvelé inscenácie zo Slovenska ponúka Medzinárodný festival Divadelná Nitra.

BRATISLAVA. Nezvyčajné témy a provokatívne výrazové prostriedky, kvalitné európske divadlo i skvelé inscenácie zo Slovenska ponúka Medzinárodný festival Divadelná Nitra 2008, ktorý sa uskutoční od piatku 26. septembra do stredy 1. októbra v Nitre.

Leitmotívom 17. ročníka je odkrývanie podôb zodpovednosti a vyhranených postojov. Návštevníkom ponúkne nielen činohru, ale aj pohybové divadlo, súčasný tanec a po mnohých rokoch opäť aj operu. Počas šiestich dní vystúpi na jeho hlavných javiskách dovedna 12 súborov z 10 krajín, z toho 9 zahraničných a 3 slovenské. Zaujímavú súčasť hlavného programu predstavuje aj unikátny chorvátsky projekt interaktívnej teatralizovanej výstavy Múzeum bývalých lások. Pripravených je rekordných 129 sprievodných podujatí a rekordy láme aj počet prihlásených 190 dobrovoľníkov. Prostredníctvom projektu Darujem ti Tulipán sa po prvý raz Divadelná Nitra otvorí aj slabozrakým a nevidomým deťom.

Festival v piatok otvorí predstavenie Slovenského národného divadla Leonce a Lena v réžii Martina Čičváka. Po vlastnej adaptácii Carrollovej Alice, inscenácii Schimmelpfennigovej Arabskej noci a Klimáčkovej verzie života Dr. Gustáva Husáka sa mladý režisér predstaví na Divadelnej Nitre po štvrtý raz s rozprávkovým dramatickým skvostom Georga Büchnera o dozrievaní a večnej adolescencii, ktorá odmieta pravidlá dospelosti. Po predstavení bude otvárací večer pokračovať oficiálnym vyhlásením výsledkov a odovzdávaním Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2008.

Druhý festivalový deň bude patriť holandskému RoTheater a jeho interpretácii Brechtovej „ódy na inštinkt“ Baal. Po Brechtovej prvotine siahla režisérka Alize Zandwijková, jedna z najvýraznejších režisérskych osobností strednej generácie v Holandsku, takmer o storočie neskôr, ako bola napísaná. Jej Baal nie je muž, ale žena, čím sa aspekt slobody, ktorú Baal uznáva nadovšetko, rozširuje nielen o tradičné morálne, ale aj rodové atribúty. Zandwijkovej inscenácia je aj formálne objavná a patrí k vrcholom uplynulej sezóny v Holandsku.

K vrcholom poslednej sezóny patrí aj hudobné dielo Zajtra sa bude, s ktorým sa na festivale predstaví Opera Národního divadla Praha. Dielo autorskej dvojice Aleš Březina a Jiří Nekvasil sa zaoberá politickým procesom proti Milade Horákovej. Názov opery parafrázuje slová agitačnej piesne Pavla Kohouta Zítra se bude tančit všude. Obludnosť mechanizmu manipulácie dokumentovali tvorcovia použitím autentických archívnych záznamov procesu, posledným listom Milady Horákovej či kolážami z dobových textov.

Zážitkom s celkom iným emočným nábojom bude projekt skupiny Orthographe z Ravenny Pokusy o lietanie - originálne dielo na hranici divadla, performancie, vizuálneho umenia, na rozhraní umenia a humanitných i prírodných vied a techniky Divadelná Nitra takéto paradivadelné lahôdky ponúka pravidelne (Krabica s otvormi - 2006, Americký sen – 2007). Pokusy o lietanie vznikli v rámci projektu What´s Next mníchovského festivalu Spielart 2007 v kurátorstve Romea Castelluciho. Alessandro Panzavolta vytvoril mechanizmus, schopný navodiť stav na hranici bdenia. Toto optické zariadenie pozostáva z presvetlenej miestnosti, v ktorej sa nachádzajú herci, svetelné zdroje, zväčšovacie sklá a tmavá komora pre obmedzený počet divákov. Predstavenie trvá len pol hodiny a festival ho uvedie spolu devaťkrát (sobota, nedeľa, pondelok).

Posledný deň víkendu ponúkne divákom dve inscenácie. Večer otvorí hra Prípad Danton z pera poľskej dramatičky Stanisławy Przybyszewskej, ktorú s vroclavským súborom Teatr Polski naštudoval enfant terrible poľskej divadelnej scény Jan Klata. Diváci si isto pamätajú na slávny film Danton, ktorý podľa tejto hry nakrútil poľský režisér Andrzej Wajda začiatkom 80. rokov. Klatova súčasná interpretácia, nedávno ocenená najvyššími cenami za réžiu, scénografiu a herecké výkony na národných festivaloch v Opole a Kaliszi, je však iná a ponúka francúzsku revolúciu na post-punkový spôsob. Klata, ktorý sa na Divadelnej Nitre predstaví už po druhý raz (Transfer! v roku 2007), mieša priam psychologickú činohru s popovo neviazanou klipovou paródiou a obraz dejín relativizuje svojím povestným „anarchistickým“ prístupom.

Na nitrianske festivalové javisko sa po troch rokoch vracia aj dramatik Ivan Vyrypajev, ktorého hru Júl naštudovalo moskovské Divadlo Praktika v réžii Viktora Ryžakova. Vyrypajevova monodráma na prvý pohľad provokuje tým, že prináša príbeh masového vraha. Textovú predlohu inscenácie považujú mnohí za jeden z najvýnimočnejších textov ruskej drámy nového tisícročia. Obsadením charizmatickej Poliny Agurejevovej do úlohy pomäteného dôchodcu sa Júl stáva odvážnym formálnym experimentom so žánrom monodrámy, ale aj zvláštnym druhom rozhovoru tvorcov so Stvoriteľom na tému morálky v súčasnej spoločnosti.

Na pondelok 29. septembra sú pripravené dve inscenácie. Prvou je uvedenie hry Simona Stephensa Pornografia, ktorú autor napísal pre režiséra Sebastiana Nüblinga, výraznú osobnosť nemeckej réžie strednej generácie. Úspešný mladý britský dramatik sa inšpiroval udalosťami, ktoré predchádzali a bezprostredne nasledovali po bombových výbuchoch v londýnskom metre a v autobusoch v roku 2005 a napísal vynikajúci komentár k dobe, ktorá je tým menej bezpečná, čím väčšmi sa o bezpečnosť usiluje. Stephensove paralely a hĺbka pohľadu spolu s Nüblingovou vynikajúcou réžiou a výbornými výkonmi hercov jednej z najlepších nemeckých scén – Deutsches Schauspielhaus Hamburg, sľubujú unikátny zážitok. Inscenácia hosťovala aj na prestížnom nemeckom festivale Theatertreffen Berlin 2008.

Záver dňa bude patriť takmer hororovej inscenácii budapeštianskeho divadla Bárka Projekt Frankenstein, odohrávajúcej sa v mimodivadelných priestoroch, v drsnom prostredí kontajnerov. Hru, ktorej určujúcim interpretačným kľúčom sú prostriedky filmu a divadla, napísal spolu s Yvette Biró známy maďarský filmový a divadelný režisér Kornel Mundruczó. Ako režisér zároveň ukazuje, že používanie videa v divadle ešte zďaleka nie je vyčerpané. Inscenácia je mimoriadna v spôsobe narábania s priestorom a perspektívou hercov i divákov. Získala cenu poroty aj divákov na 8. ročníku prehliadky POSZT, jednej z najvýznamnejších divadelných udalostí v Maďarsku.

Utorok 30. septembra, v predstavení Náhle spŕšky ticha, upriami umelecké duo Jozef Fruček a Linda Kapetanea alias súbor RootlessRoot z Atén našu pozornosť na postavy antiky Hektora a Andromaché. Tragický príbeh hrdinov trójskej vojny, prerozprávaný moderným jazykom súčasného tanca, doplnený zaujímavou scénografiou, svetelným dizajnom a špičkovou hudbou sľubuje unikátny zážitok. Na Divadelnej Nitre sa po prvý raz predstaví nielen nová krajina – Grécko, ale aj slovenský tanečník a choreograf, ktorý slávi úspechy vo svete.

Ku koreňom sa bude vracať aj domovské Divadlo Andreja Bagara vo svojej dramatizácii novely Boženy Slančíkovej-Timravy Všetko za národ. Hoci Timrava žila koncom 19. a začiatkom 20. storočia, jej pohľady na ľudí svojej doby prekvapujú nadčasovosťou a univerzálnosťou. Inscenácia Michala Vajdičku je situovaná do štúdiového priestoru, priamo medzi divákov. Je súčasťou dramaturgického projektu Rodinné striebro, v rámci ktorého Divadlo Andreja Bagara uviedlo v sezóne 2007/2008 päť inscenácií diel slovenskej klasickej prózy i drámy v súčasných javiskových interpretáciách.

Posledný festivalový deň otvorí inscenácia Canto Hondo s podtitulom hlboká pieseň o nej..., ktorá je prvým projektom novovzniknutého Alternatívneho divadla a školy tanca ElleDanse. Jej protagonistami sú umelci rôzneho veku i profesionálnej proveniencie, popri tanečníkoch účinkuje i známy divadelný a filmový herec Csongor Kassai. Napriek tomu inscenácia nepôsobí nekompaktne - autorskému tímu sa podarilo neobyčajne nápadito spojiť tanečné umenie, živú i reprodukovanú hudbu a hovorené slovo.

Úplný záver festivalu bude patriť pražskému Divadlu Komedie a jeho naštudovaniu Kafkovej hry Proces. Režisér Dušan D. Pařízek interpretuje román po novom, jeho Proces nie je obrazom boja jedinca voči absurdným a neviditeľným spoločenským mechanizmom, ale zápasom Jozefa K. so svojím vnútrom..

Ústredná téma festivalu – zodpovednosť však nie je reflektovaná len v inscenáciách hlavného programu, ale aj v tradičnej prehliadke európskeho filmu, ktorá ponúkne napríklad film Petra Zelenku Karamazovci, Ty, ktorý žiješ od Roya Anderssona, úspešnú slovenskú snímku z Cannes Slepé lásky Juraja Lehotského, animovaný film Štyri Zuzany Šebestovej a v slovenskej predpremiére aj Poslednú maringotku Petra Beňovského.

Koho nezláka hlavný program, prípadne filmová sekcia, má možnosť vybrať si z ponuky 129 sprievodných podujatí z oblasti divadla, hudby, poézie, rozhlasovej tvorby, výtvarného umenia a filmu, rozmanitých pouličných atrakcií a podujatí pre deti, ktoré sa odohrajú v rámci Divadelného jarmoku, Festivalu deťom či Bielej noci. Jeden z nových projektov, určený pre slabozraké a nevidiace deti dostal názov Darujem ti tulipán. Deti sa aktívne zapoja do kultúrnych a tvorivých aktivít, súčasťou ktorých je odposluch rozprávkovej rozhlasovej hry Tulipánová kolíska, diskusia s tvorcami rozprávky, výtvarný workshop a ďalšie.

Veľmi bohatý bude aj pracovný program festivalu, v rámci ktorého sa napríklad uskutoční medzinárodná panelová diskusia na tému Divadlo a divák - skúsenosti, ktorej cieľom je predstaviť metódy a možnosti sprostredkovania hodnôt divadelného diela a procesu jeho tvorby rôznym skupinám divákov. Plánovaný je aj workshop Stretnutie slovenskej divadelnej kritiky, prezentácia mítingu ITEM Bratislava 2009, projektov V4 Theatre – Theatre 4U, focus.cet.2 či realizácia worshopu Mobile Laboratory v rámci siete FIT (Festivals in Transition), ktorej je Divadelná Nitra členom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 496
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 087
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 643
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 369
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 758
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 488
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idei, hovorí. V kinách má skvelý film Druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.