SME

Ukážte mi taký film, ktorý sa nedá predvídať

Španielski filmári hľadajú ideál. Lauru, Beatrice alebo inú krásnu dámu. Vôbec im neprekáža, ak ju nakoniec nenájdu. Veď je to hra.

Katalánsky producent Luis Miňarro. Katalánsku časť programu Cinematiku dopĺňa ešte Ventura Pons.Katalánsky producent Luis Miňarro. Katalánsku časť programu Cinematiku dopĺňa ešte Ventura Pons. (Zdroj: MAREK SZOLD)

PIEŠŤANY. Vizitku má z červenej a zlatej farby. V strede sú dve srdcia, a v nich – šíp. Keď ju Luis Miňarro vytiahol z peňaženky a podával ju, so smiechom povedal: „Takto na mňa aspoň nikdy nezabudneš.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento týždeň prišiel Katalánčan Miňarro do Piešťan, pretože film V Sylviinom meste, ktorý produkoval, otváral filmový festival Cinematik. V tom filme je len niekoľko minút dialógov, nemá žiadny zjavný príbeh, a tým je zjavne iný. Miňarro videl, že v hľadisku nesedia len typickí cinefili, ale, keďže to bol slávnostný večer, aj poslanci a politici. „Čo myslíš, páčil sa im?“ pýtal sa, ale z jeho výrazu bolo zrejmé, že on to cíti optimisticky.

SkryťVypnúť reklamu

Pre neho je každá filmová hra samozrejmá, jemu sa práve toto páči. „Mňa nezaujímajú tradičné filmy s evidentnou štruktúrou a evidentným príbehom. Ukážte mi to, čo sa nedá predvídať. Ja chcem mať otvorené dvere, filmy si chcem dorozprávať sám,“ hovorí.

A zvyšok je len zrkadlo

Režisérom filmu V Sylviinom meste je José Luis Guerín. Raz videl peknú ženu – bola v madridskom metre a výhľad na ňu komplikovalo rozbité okno. Vďaka nemu však vznikla pekná fotka, vyzerala ako spektrum. Normálne by sa zdalo, že z takého obrazu vážny príbeh nebude, ale Guerín v tom videl niečo ako sen – nekonečné a nenaplniteľné hľadanie vytúženej ženy.

Hrdina filmu V Sylviinom meste sedí v kaviarni a sleduje ženy. Väčšinu z nich si namaľuje. Ale stále to nie je tá, ktorú by chcel stretnúť on. No a zvyšok, to už je vraj zrkadlo. A vraj naše. „Pozeráš sa na ten príbeh a vidíš v ňom veci, ktoré sa stali tebe,“ vraví producent Miňarro.

SkryťVypnúť reklamu

Niečo veľmi podobné ako prežíva chlapec z príbehu, poznajú aj mladí španielski režiséri. Hľadajú a skúšajú vytvoriť to, čo by sa dalo pomenovať ako skutočný film. Niečo, čo by sa priblížilo k počiatkom filmu. „Nič nenapodobňujeme, len evokujeme, tu Hitchcocka, tu Murnaua, tu Chaplina. Hľadáme ideál. Tak, ako Petrarca hľadal Lauru, Dante svoju Beatrice, rytieri bezchybnú dámu. Hľadáme, aj keď pripúšťame, že to nikdy nenájdeme.“

Kam to všetko povedie

To všetko znie ako jemný, ale vedomý experiment a Luis Miňarro celkom bez problémov priznáva, že Španieli po ničom takom zatiaľ extra netúžia. Ani sa to k nim nemá ako dostať. „Keď sme film chystali, dohadoval som sa s ľuďmi z televízie. Dnes, po roku a pol, sú tam už úplne iní ľudia. Mnohí prišli zo súkromnej sféry a film je pre nich biznis,“ vraví.

SkryťVypnúť reklamu

„A v kine je podobný diktát. My sme mali malý rozpočet a skoro žiadnu reklamu. Keď sa po troch týždňoch film pomaly chytal, stiahli ho. Musel uvoľniť plátno iným filmom. A to nám vraveli, že máme byť radi, že ho nedali preč už po týždni.“

Aj pri tomto rozprávaní sa však Miňarro usmieva. Pretože také filmy majú zase úspech na festivaloch, a to už je nejaká značka. Nie je v tom sám, vraví, že najmä v Katalánsku sa nájde aspoň 15 filmárov, čo rozmýšľajú podobne. Hoci nie sú v žiadnom organizovanom hnutí.

Minulý rok sa dokonca aj španielska filmová akadémia, ktorá inak vraj rozmýšľa veľmi tradične, rozhodla oceniť experimentálny film – La Soledad (Samota) od Jaimeho Rosalesa.

„Prechádzame krízou hodnôt, potrebujeme zákon o mecenášstve, aký majú Briti alebo Francúzi. Ja by som bol za, aby podniky a televízie investovali do filmov 30 percent. Ale dôležité je, že naša kinematografia sa konsoliduje. Ak spravíme 140 filmov za rok, už si vravíme, že je to málo. A pritom je to veľa. No, veď uvidíme, kam to povedie.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 871
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 640
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 619
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 856
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 217
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 698
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 967
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 588
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 516
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 149
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 249
  6. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 12 112
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 564
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 548
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu