Mário Radačovský dúfa, že diváci uveria, aký je krutý. Keď už si pre svoj balet vybral historickú postavu, chce ju poriadne pochopiť.
BRATISLAVA. Nepopulárna historická postava, kontroverzná interpretácia a otázka: bol to hrdina alebo obeť doby? Reč nie je o Jakubiskovom filme Bathory, i keď paralely by sa našli. Načrieť do dejín sa rozhodol aj Balet SND a v prvej premiére ponúka neľahký príbeh Ivana Hrozného.
„Hrozný je Ivan v tej svojej sile, ale je to relatívne. Zabili mu dieťa. Zničili mu rodinu. Jeho odpoveď bola z môjho pohľadu adekvátna. Tá krutosť je mimoriadne ťažká na stvárnenie. Chcem, aby mi publikum uverilo, že som hrozný, takže to musím prežívať po všetkých stránkach. Postava si vyžaduje veľa emócií,“ začína vysvetľovať šéf Baletu a predstaviteľ Ivana Hrozného Mário Radačovský.
Diktátor a cár
Hrozný je Ivan dosť, ale čím fascinoval vedenie Baletu? „Opäť tým, že je hrozný. Fascinuje ma sila, akou udržal poriadok. Asi by som to prirovnal k tomu, keď sme boli s baletom v Číne. Veľké krajiny s početným obyvateľstvom potrebujú pevnú ruku. Asi by sa rozpadli, keby mali demokraciu. Keď si každý robí, čo chce, lebo si demokraciu vysvetlí po svojom, tak sa takéto krajiny môžu dostať do slepej uličky. Preto sa treba zamyslieť, prečo sa Ivan Hrozný správal tak či onak? Mal inú možnosť?“
Keďže sám Radačovský musí udržať disciplínu v početnom baletnom súbore, možno nie je náhoda, že Hrozného stvárňuje aj on sám. Položartom uvažuje, či je hrozný. „Nechcem byť diktátor, ale ešte stále sú v súbore ľudia, s ktorými hľadáme ten správny spôsob komunikácie. Určite som sa aj ja zmenil. Dúfam, že som pre tanečníkov autorita. Nechcem byť „cárom“ tohto súboru. Musí tu byť vzájomný rešpekt. Želám si len absolútnu profesionalitu, lebo s profesionálmi nemáte problém spolupracovať. Ak chceme niečo znamenať v Európe, musíme tvrdo pracovať.“
Ivan Hrozný sa na trón dostal ako neviniatko, neskôr sa mu na ňom zapáčilo, zamiluje sa do Anastázie, stratí dieťa, začne byť krutý, potom si to vyčíta, na konci mu otrávia aj Anastáziu a stráca zmysel života. „Zomrel na dnu, teda v podstate na jednoduchú chorobu. Pre mňa je najväčšou výzvou presvedčiť diváka a rozložiť si sily. Každý vstup má iný emocionálny pohľad. Musím to udržať z tanečnej aj hereckej stránky. Úloha je komplexná. Libor Vaculík napísal super scenár,“ hovorí Radačovský. Podobné preňho boli úlohy Merkucia z Rómea a Júlie v Prahe, v Kanade úloha v balete Piková dáma. „Podobajú sa v hereckej náročnosti.“
Export z Brna
Ivan Hrozný bude vďaka alternáciám rôznorodý. „Roman Novitzky mal na začiatku tancovať postavu Kurbského. Obsadenie sa menilo, ja to určite nechcem tancovať sám, takže sme prišli k týmto trom alternáciám.“ Okrem Radačovského a Novitzkého si Hrozného korunu nasadia aj Andrej Szabo a Adrian Ducin. „Bude to pre všetkých výzva. Roman je napríklad vyslovene romantický hrdina a veľmi dobrý človek, ale nemal by byť už navždy zaradený do skupinky Princovia a Rómeovia,“ myslí si šéf Baletu.
Libor Vaculík pôvodne titul Ivan Hrozný postavil pre Národné divadlo Brno. Slovenskí sólisti sa začali svoje party učiť z brnenskej nahrávky, ale choreograf im party ušil na telo a balet je upravený pre slovenskú prvú scénu. „Libor bol dlhoročný sólista Slovenského národného divadla, väzba tu teda je. Momentálne je pre mňa najlepším choreografom v česko-slovenskom priestore,“ vysvetľuje voľbu tvorcu Mário Radačovský. Prvýkrát sa v úlohe krutého cára divákom predstaví v piatok 19. septembra.