BRATISLAVA. V utorok navštívil našu prvú scénu český dramatik a bývalý prezident Václav Havel. Stretol sa s tvorcami inscenácie Odchádzanie, ktorú v preklade Milana Lasicu v novembri uvedie činoherný súbor SND.
„Bolo to veľmi príjemné stretnutie. Tím tvorcov inscenácie viedol s pánom Havlom obsažný rozhovor o jeho hre,“ povedal včera na tlačovej konferencii Štefan Bučko, ktorému sa podarilo stretnúť so svetoznámym dramatikom ako novopečenému šéfovi Činohry Slovenského národného divadla.
Bučko do funkcie nastúpil len v pondelok a výber titulov do tejto sezóny ostane podľa jeho slov prakticky nedotknutý. Je s ním spokojný. Okrem Odchádzania sa teší na Schafferovho Amadea či na Annu Kareninu v réžii svojho predchodcu Romana Poláka, a doslova mu „mastí bruško“ Ján Hollý, ktorý bude vznikať v dielni Roberta Rotha a Petra Pavlaca.
Napriek tomu sa však v dramaturgii Činohry udejú zmeny. Spolu s generálnou riaditeľkou Silviou Hroncovou kladie Štefan Bučko na dramaturgiu veľký dôraz, no pravdepodobne zruší v Činohre funkciu šéfdramaturga. Od októbra 2005, keď dočasne nastúpil na post riaditeľa Martin Huba, ho zastáva Darina Abrahámová.
„Vývoj ukázal, že táto funkcia mala zmysel, stačí porovnať repertoár spred štyroch rokov a dnes,“ hovorí SME šéfdramaturgička. Zmenou bola zaskočená, ale verí, že nič dramatické sa nedeje. Sezóna ide podľa programu a nové nasmerovanie riaditeľa je vzhľadom na termín jeho nominácie aktuálne len v nasledujúcej sezóne.
Darina Abrahámová ako šéfdramaturgička svojim kolegom v Činohre SND nešéfuje, ale, ako hovorí, koordinuje smerovanie. „Rada budem ďalej pracovať na projektoch, ktoré boli naplánované, ale menej sa budem venovať komplexným otázkam a viac sa sústredím na jednotlivé inscenácie,“ hovorí.
V Činohre SND popri nej v súčasnosti pôsobia dvaja dramaturgovia – Peter Pavlac a Martin Porubjak. „Všetci sú vynikajúci a ich prácu si veľmi cením. Chcem s nimi spolupracovať aj naďalej. Som však zodpovedný za súbor, takže dramaturgiu si zoberiem pod priamu jurisdikciu,“ povedal nový riaditeľ Štefan Bučko .
Pozícia šéfdramaturga nemá podľa súčasného vedenia v SND veľkú tradíciu. A počet dramaturgov býva vraj v porovnateľných európskych divadlách podstatne menší. Podľa Bučkových slov si predošlí riaditelia vytvorili pozíciu šéfdramaturga, lebo potrebovali mať pri sebe blízkeho človeka. Bučko by chcel byť do dramaturgie sám zatiahnutý. „Rád by som vybrané hry čítal, vedel, aké tvorivé tímy okolo nich vznikajú, a sám do toho aj niečo povedal.“
Bučko si uvedomuje, že jeho obdobie je limitované a neverí, že by ešte niekto mohol byť šéfom Činohry tak dlho ako Juraj Slezáček, ktorý ju viedol 19 rokov a po odchode Romana Poláka v apríli tohto roku bol opäť dočasne povereným riaditeľom. Nový riaditeľ sa chystá napĺňať svoje vízie – nabúravať „hroziace stojaté vody“. Chce ďalej spolupracovať s externými dramaturgmi a režisérmi, vyťažovať hercov tak, aby neboli jednostranne typovo obsadzovaní a otvárať sa zahraničným tvorcom. „Takéto počiny mali v minulosti slušný ohlas. Keď tu bola Enikő Eszenyi, to bolo v súbore pozdvihnutie, všetci boli šťastní, že prišiel nový impulz,“ hovorí.
Generálna riaditeľka Silvia Hroncová vyberala nového riaditeľa takmer pol roka. Bučka si vybrala z troch adeptov, ktorí získali v súbore najviac hlasov – v hre boli aj Emil Horváth a Juraj Rašla. Po oboznámení sa s výhradami bývalého šéfa Romana Poláka sa vo svojich kompetenciách necíti obmedzovaný. „Je tu miera slobody, ktorá mi vyhovuje. Moje kompetencie mi postačia. Chcem, aby medzi Činohrou a vedením fungovala bezkonfliktná väzba.“
Štefan Bučko nechce byť obsadzovaný do nových inscenácií, dohrávať bude len tie, v ktorých je momentálne obsadený. Naďalej však chce pôsobiť ako pedagóg na VŠMU a účinkovať na večeroch poézie. „To je ozdravovanie ducha, to potrebujem, núti ma to pracovať na sebe,“ hovorí. Vysnívaných rolí má viac, napríklad Tomáša Becketa v Eliotovej Vražde v katedrále. Ale keby sa aj objavila v repertoári Činohry počas jeho riaditeľovania, určite v nej vraj nebude „namontovaný“.